Nekromanti Nidendomen, vad är deras grej?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag har läst en hög Drakar och Demoner scenarion på senaste tiden och har reagerar lite på att folket som följer Nidendomen verkar var en grupp skurkaktiga motherfuckers. Men jag kom inte ihåg det från grundböckerna så jag gick tillbaks och kollade det och de verkar vara good guys där. Till skillnad från Stormes snubbar som verkar vara rasister och utföra människooffer och stuff. Vad har jag missat? Är det här meta-plot någonstans där de är en konspiration eller något?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Kanske meningen att man skall ”stoppa in vad man tycker passar”..,
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Från Nidländska reningen, eh, typ att de är.. nidningar? Inte läst om dem i annat material, undrar om det finns nån egentlig baktanke med eventuell disconnect (evt är det bara en miss, eller så behövde man lite bad guys och gjorde således lite bad guys).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
zonk;n267697 said:
Från Nidländska reningen, eh, typ att de är.. nidningar? Inte läst om dem i annat material, undrar om det finns nån egentlig baktanke med eventuell disconnect (evt är det bara en miss, eller så behövde man lite bad guys och gjorde således lite bad guys).
Jag tror Nidendomen här syftar på en religion i DoD6 som mig veterligen inte har något alls att göra med Nidland och Nidländska reningen.

Nidendomen var nån sorts låtsas-kristna helt klart. Kanske just därför tacksamt att göra dem elaka i äventyr. Liksom vända på steken och få lite galna rättrogna paladinkrigare som motståndare. Vurmen för Stormländerna tror jag rent historiskt kommer av att de första och de mest tongivande produkterna till Trudvang behandlade dessa områden (Vildhjarta, Snösaga, Osthem m m). Boken om Vastermark där Nidendomen höll till dröjde väldigt länge innan den kom ut och vid det laget hade nog många redan lämnat Trudvangs skogar för andra världar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Är inte de kristendomens ekvivalent i Trudvang? Komplett med inkvisition, fördomar och "bränn kättare och hedningar på bål"-mentalitet? Eller minns jag fel... Det var ett tag sedan jag spelade i Trudvang.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det är väl Riotminds fantasyversion av kristendom? Dom kör väl med lite häxbränningar och annan religiös förföljelse? Inte så mycket konspiration som asshole by divine right eller nåt sånt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Efter en snabb koll i Jubileumsutgåvan, vilken har flertalet sidor som berör Nidendomen, får jag uppfattningen att det handlar om en religion som efterliknar den kristna varianten, vilken pådyvlades folk i allmänhet under medeltiden. På samma sätt har även Nidendomen genomfört ett flertal Blodståg för att förkunna "ordet" i grannländerna.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
kloptok;n267702 said:
Jag tror Nidendomen här syftar på en religion i DoD6 som mig veterligen inte har något alls att göra med Nidland och Nidländska reningen.
D'oh! RMs DoD6 har jag noll koll på ja. Tänkte det kunde få förbli så. Jag får slinka ut ur tråden med svansen mellan benen..
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Vore ju fantastiskt om vi nån gång kunde få en pacifistisk pseudo kristen religion till ett rollspel. Hela ”kyrkan är Oooond” grejen känns jävligt uttjatad vid det här laget och lika provokativt som en sjuttonåring med urtvättad Burzum t-Shirt
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
obak;n267744 said:
Vore ju fantastiskt om vi nån gång kunde få en pacifistisk pseudo kristen religion till ett rollspel. Hela ”kyrkan är Oooond” grejen känns jävligt uttjatad vid det här laget och lika provokativt som en sjuttonåring med urtvättad Burzum t-Shirt
[OT] På mitt allra första fantasylajv i början av 2000-talet fanns en stam orcher som var filosofer. Djupt tribalistiska och utan skrivkonst debatterade de sin benhårda pacifism med alla som ville lyssna. Deras vegetarianism var en vidareutveckling av just pacifismen och de blev nästan öppet provocerade av att känna köttlukt.

Fortfarande en av de bästa upplevelserna jag haft på lajv. Och av orcher. Och av ideologi i fantasy.[/OT]
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
"Nidendomen" säger ni? Ond kristendom? Är jag ensam om att tycka att det är ett osannolikt taffligt namn? Det är dåligt på så många nivåer!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
obak;n267744 said:
Vore ju fantastiskt om vi nån gång kunde få en pacifistisk pseudo kristen religion till ett rollspel. Hela ”kyrkan är Oooond” grejen känns jävligt uttjatad vid det här laget och lika provokativt som en sjuttonåring med urtvättad Burzum t-Shirt
Att det inte är provokativt är väl halva grejen? Kristendomen är ju en sån där grej som är rätt säker att leka runt med utan att behöva oroa sig för några särskilt starka resktioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
obak;n267744 said:
Vore ju fantastiskt om vi nån gång kunde få en pacifistisk pseudo kristen religion till ett rollspel. Hela ”kyrkan är Oooond” grejen känns jävligt uttjatad vid det här laget och lika provokativt som en sjuttonåring med urtvättad Burzum t-Shirt
En av de saker jag gillade med Gemini var att kyrkan å ena sidan kanske var rätt "ond"... Men å andra sidan faktiskt hade rätt. Världsbygget baserades på deras världsbild, så att säga, så det kyrkan lärde ut var faktiskt sant i objektiv mening i spelvärlden. Oavsett vad man som svensk från sent 1900-tal eller tidigt 2000-tal tycker om den saken.

Inte riktigt vad du efterfrågar, men ett koncept som fascinerar mig, appropå onda kyrkor i fantasyvärldar...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ganska vanligt fenomen i rollspelsvärldar med monoteistiska religioner med allsmäktiga anspråk. Parallellerna med katolska kyrkan/kristendomen blir enkla att göra och eftersom konflikter ofta är det intressanta plockas sådana omständigheter som inkvisitionen från historien in i omgjord form i spelen. Det gäller för övrigt religioner i stort. I hur många spel finns det entydigt goda religiösa företrädare som inte också är aktiva/stridande bekämpare av ondskan? (Jo det finns enskilda exempel men i min erfarenhet är de undantag.)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Bifur;n267770 said:
Ganska vanligt fenomen i rollspelsvärldar med monoteistiska religioner med allsmäktiga anspråk. Parallellerna med katolska kyrkan/kristendomen blir enkla att göra och eftersom konflikter ofta är det intressanta plockas sådana omständigheter som inkvisitionen från historien in i omgjord form i spelen. Det gäller för övrigt religioner i stort. I hur många spel finns det entydigt goda religiösa företrädare som inte också är aktiva/stridande bekämpare av ondskan? (Jo det finns enskilda exempel men i min erfarenhet är de undantag.)
Jepp, när jag konstruerade Lysande Vägen way back 1985 undvek jag med avsikt sådana där klichéer: monoteism med Odo inspirerad av Lao Tze, Epiktetus och Ursula LeGuin.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Mild spoiler kring Symbaroum:






Jag tycker att Symbaroum hanterar detta bra med sin tro på Prios. Det finns olika falanger som representerar ollika aspekter av en monoteistisk religion. Vi har den dömande inskränkta aspekten i själva Kurian. Den mer extrema våldsamma fundementalistiska aspekten i den döende solens ridderskap och så den kärleksfulla öppna aspekten representerade av någr andra (vill ej spoila mer än i onödan)
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Det tycks vara lätt att bli motståndare till nidendomen, som spelare alltså. När jag var ca 13 och min spelgrupp träffade på nidendomen för första gången rynkade de flesta på näsan eftersom det var en tydlig variant av kristendomen. Eftersom alla kompisarna tyckte illa om kristendom så tyckte de illa om nidendom. Men jag tyckte att de var tuffa. Jag har glömt vad de hette nu, men min främsta DoD-karaktär var helig krigare inom nidendomen.

Det enda jag tyckte var töntigt var att nidendomens gud Gave ska ha "dött på eken". Om han blev fastspikad mot en ek eller uppbunden minns jag inte, men just den grejen kanske var liiite för oinspirerat även för min smak.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Eftersom Stormländarna är mer eller mindre kopior av vår världs vikingar, fast självklart vikingar på steroider så tycker i alla fall jag fortfarande att det inte kändes konstigt att Nidendomen var en Trudvang-version av kristendomen. Dessutom finns ju Mittländarnas hjältedyrkan och vad jag antar är ”keltisk inspirerad naturdyrkan”, även om många Mittländare också är trogna Gave.

Jag tycker nog att Trudvangs skillnader mot de verkliga religionerna som Riotminds inspirerats av, ändock skiljer sig nog mycket för att bli intressanta men samtidigt lätta att förklara för sina spelare utan att de behöver läsa alldeles för mycket själva.

Jag gillar samma sak med Eon och Daak-kyrkan eller 7th Sea och Theus, de är alla tydliga analoger till kristendomen och det hjälper både spelare och SL att snabbt förstå grunderna i settingen. Däremot så uppfattade jag aldrig Nidendomen i Trudvang som de ondskefulla, inte heller ser jag Daak-kyrkan i Eon som representant för de ondskefulla i världen. Ja det finns mindre trevliga inslag och individer inom de nämnda religionerna men i spel som vill beskriva en värld som inte bara har två sidor utan snarare mycket grått, så anser jag att religionerna är välgjorda i alla nämnda spel.
 
Top