Nekromanti Nidendom

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Jag kom å tänka på en sak, Nidendom, borde det inte vara en ondskefull/elak/intesåsnäll religion. Iaf med tanke på början av namnet "nid". Bara en kort reflektion.

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Själv kommer jag och tänka på den gamla kristendomen (framför allt när jag precis läst Jan Guillous böcker om Arn..)
Jag spelar dem på det viset, fundamenatlism, byråkrati osv.
Tycker jag passar rätt bra...
 

RZLo

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
10
Location
stockholm
Jag tycker att Nidendomen är för lik kristendomen.Deras gud(som för övrigt är renandets och helandets gud) kom ner till jorden och spikades sedan upp på ett träd av demoner. Dessutom är det med Nidendomen som det har varit med Kristendomen, interna maktstrider, korruption etc. Det är ju faktiskt en förklädd version av kristendomen!

RZLo
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Håller helt med RZlo, och jag spelar där efter. Mina RP tycker samma sak och det är alltid bra ifall om både spelledare och spelare associationer, tycker jag iaf.
Mig stör det inte.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Det är ju så det ska vara!

Förmodligen är det inte ett hafsigt försök utav Riotminds att göra en ny religion, utan en del av charmen med religionen ska ju vara att den är lik kristendomen. Eftersom de flesta av oss känner till denna relativt väl blir det mycket enklare att improvisera fram allt som har med nidendomen att göra. Religion brukar annars vara ett rätt komplext ämne.

Som svar på den ursprungliga frågan kan man väl säga att ordet nidendom står för att religionens anhängare ser sig själva som nidingar. Det syftar alltså inte på att de verkligen är det
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Men konstruktörerna måste ju hämta inspiration någonstans ifrån..
Och det är väl en bra grund, trots att det är en katolska kyrkan rippoff....

Ifrån nidendomen kan man skapa mer nydanade och extrema religioner om man nu vill....
( Jag spelar en nidendomspräst så jag måste försvara dem...)

- The crest of the black lion -
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Tycker nidendomen passar bra in.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Vad var då "Den lysande vägen"? [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som tänker tillbaka på äldre vers.
 
Top