Nekromanti Nick Perumov

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Någon som läst Nick Perumov?

http://www.coltso.se/bok_perumov1.htm

Titlarna känns ju aslökiga- men förlaget verkar bra (med snart Slaktare små...), och om de tagit sig orken att översötta från fucking ryska så borde det väl vara något att ha?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Nässe said:
Någon som läst Nick Perumov?

http://www.coltso.se/bok_perumov1.htm

Titlarna känns ju aslökiga- men förlaget verkar bra (med snart Slaktare små...), och om de tagit sig orken att översötta från fucking ryska så borde det väl vara något att ha?
Jag har bara läst första boken i serien men den var ruggigt bra. den var mörk och långt från "standard fantasy".

//Lukas som nu undrar varför han inte läst fler böcker i serien
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nässe said:
Någon som läst Nick Perumov?

http://www.coltso.se/bok_perumov1.htm

Titlarna känns ju aslökiga- men förlaget verkar bra (med snart Slaktare små...), och om de tagit sig orken att översötta från fucking ryska så borde det väl vara något att ha?
Har läst den och flera andra böcker. Det märks att en ryss skrivit böckerna. Världen är mörk. Staten ond. Avsaknad av blonda, långhåriga och blåögda män med skinande rustning. Man får följa flera olika karaktärers livsöden också. Det sista är väl inte så ryskt kanske.

Den stora nackdelen med böckerna (om du läser dem på svenska) är den bitvis dåliga översättningen. Jag skulle säga att Perumovs böcker är som Raymond E Feist för emos. De håller ungefär samma litterära kraft.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Inte läst själv. Ännu i alla fall.

Men jag har blivit rekommenderad serien av ett flertal vänner.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Persson said:
Man får följa flera olika karaktärers livsöden också. Det sista är väl inte så ryskt kanske.
Jag tycker det är snarare väldigt typiskt ryskt. Läst Tolstoj? Prova räkna antalet biroller i Krig och Fred på ena handens fingrar...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Avidyasattva said:
Persson said:
Man får följa flera olika karaktärers livsöden också. Det sista är väl inte så ryskt kanske.
Jag tycker det är snarare väldigt typiskt ryskt. Läst Tolstoj? Prova räkna antalet biroller i Krig och Fred på ena handens fingrar...
*suck* I Nord och syd av John Jakes får man också följa flera karaktärers livsöden, men det betyder inte att det är typiskt amerikanskt.

Däremot allt mörker och det spruckna idealet om goda människor kan man lätt förstå det ryska i. Stackarn har ju vuxit upp i ett kommunistland.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Det enda jag läst av Perumov ännu är Alvklingan, men den här serien har stått på "att-läsa-så-fort-jag-får-tid-listan" länge tillsammans med Game of Thrones.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ja. Han är bra. En av få fantasyböcker som jag har orkat mig igenom de senaste åren. Läser annars inte så många böcker.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Personligen kan jag inte säga att jag tyckte att böckerna var speciellt bra. En del av mitt misstycke kan möjligen tillägnas översättning som, någon nämnde, på sina ställen var rätt knaggligt. Fast jag gillade inte heller den övergipande handlingen av vad man kunnat utläsa av den efter tre fyra böcker.

Jag tyckte inte de var dåliga, jag har ju trots allt läst ett par av dem, och det finns delar i dem som jag gillade. Det är dock inga böcker som jag skulle rekommendera ifall jag blev tillfrågad.

/Jaggernaut - motpol.
 
Top