Nekromanti Niamh knäpp skada?

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Jag vill bara att någonkan ge mig en anledning till varför niamh svärdet gör så lite stickskada. Alltså kortsvärdet gör mer! Och niamh är vassare, smalre, längre, en eggad den påminner ju om värjbladet! så säg vad ni tycker, tack!
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Vassare, men inte spetsigare...

Jag skall inte spela expert eller liknande för det är jag inte...
Men detta är mitt utlåtande i alla fall:
Ingen aning faktiskt... :gremtongue:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Kanske för att Niamh är ett fäktningsvapen och kortsvärd är ett riktigt vapen

/DarkMystic tror det yes...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag vill bara att någonkan ge mig en anledning till varför niamh svärdet gör så lite stickskada. Alltså kortsvärdet gör mer! Och niamh är vassare, smalre, längre, en eggad den påminner ju om värjbladet! så säg vad ni tycker, tack!
Att ha spetsen i linje med med mittlinjen på svärdet är det idealiska för att maximera penetrationsförmågan (stickskadan). Av samma anledning är inte krökta svärd idealiska för stick.

/Joel
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Que??!

Kortsvärd är ett vapen som är gjort för att döda.
Niamh är ett coolt vapen alverna har för att duellera(not for killing bandits, monsters, beasts and mutants).

/DarkMystic förklarar sådär
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kanske för att Niamh är ett fäktningsvapen och kortsvärd är ett riktigt vapen
Bägge är "riktiga" vapen avsedda för strid (i grunden - exemplar för uppvisnings- och övningsstrid finns säkert också). Vad de sedan faktist används till mest hör intye riktigt till saken.

/Joel
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag vill bara att någonkan ge mig en anledning till varför niamh svärdet gör så lite stickskada. Alltså kortsvärdet gör mer! Och niamh är vassare, smalre, längre, en eggad den påminner ju om värjbladet! så säg vad ni tycker, tack!

Jag tror det är såhär att tecknaren och konstruktören hade kanske inte samma vision om hur vapnet fungerar och ser ut. Jag menar se bara skillnaden mellan en Designer och en Ingengör.

/Honken
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
det sa han inte heller, han menade på att krökta svärd inte är idealiska för stick eftersom deras spets inte är i linje med mittlinjen
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jag vill bara att någonkan ge mig en anledning till varför niamh svärdet gör så lite stickskada. Alltså kortsvärdet gör mer! Och niamh är vassare, smalre, längre, en eggad den påminner ju om värjbladet! så säg vad ni tycker, tack!
en anledning till att niamh gör mindre stickskada är just at det är eneggat, för att sticka är ett tveeggatt vapen bättre. sedan har niamh ingen spets som så, utan den smalnar bara av mot slutet. om du tittar så ser du att själva "spetsen" är hyfsat brant gentemot den som finns på till exempel värjan :gremlaugh:
 
Top