Nekromanti Ni som läst Jorges!

RiotMinds

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
38
Berätta gärna vilket som var det Roligaste respektive det Tråkigaste monstret i Jorges...gärna en kort motivering också! Vi är givetvis nyfikna :gremsmile: och så lär vi oss mer om vad ni gillar!

RiotMinds
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Kan någon låta bli att älska Muspeljotarna, eller Lomederna? Dessa två är nog mina absoluta favoriter. Tråkigast? Finns det några tråkiga monster i Jorges? Tja, personligen tycker jag inte så mycket om Drakmännen men smaken är som bekant delad. Svamparna är väl inte lika kul som resten av boken dom heller. Men Jorges är trots det en underbar bok. Min djupaste vördnad för RiotMinds.
 

Dracon

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
18
Location
Lund
Som sagt, Det finns många bra men avsnittet om Demonerna är min personliga favorit. Texten är mycket stämningsfull.

Sämst är nog Mankoran, Djur är väl ok. Men dom blir aldrig lika spännande som tex Troll och Drakar.
/images/icons/hairy.gif
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Har iofs bara läst halva ...

... men min favorit hittills är Fjolltrollet. Det är synd att man
inriktat sig på ovanliga och unika varelser. Man kunde väl tagit
med något enstaka extremt vanligt djur, t.ex. en råtta? :)

Tillägg. Motivering: Fjolltrollet är, även om man inte lär an-
vända honom mer än ett fåtal gånger, otroligt mystiskt och
stämningsfullt. Han påminner lite om Tom Bombadill ... lite
lustig, men otroligt vis. :gremsmile:
 

Albaar

Veteran
Joined
11 Jan 2002
Messages
1
Mina favoriter är Kungstrollet och Fjolltrollet...

Dom e ju überkewla.
 

Lotr

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
9
Roligast var fjoltroll och lomeder.
Tråkigast var lyktgubbar.
 

Armedes

Veteran
Joined
12 Aug 2000
Messages
12
Location
Uppsala
Re: Vi som läst Jorges!

Jag är mest imponerad av de klassiska monstren i nya skepnader (happja, nattulm och mankora tex). Allmänt är stämmningen i boken mycket lyckad och den höjer verkligen helhetsintrycket rejält. Jag är inte så imponerad av olika varianter av drakar och troll (även om jag älskar kungstrollet) utan skulle föredra fler (o)vanliga djur, sådana som skulle kunna finnas på riktigt men som är förvisade till fantasin (tex snöorm och snösvin) vilka jag tycker är viktiga för att spela i en "jordad" fantasyvärld.Ett extra stort tack för att ni presenterat en lindorm som är en lindorm och inte en wyvern under falskt namn. Jag blev först lite besviken över det låga antalet varelser, men jag skulle inte byta mot fler med kortare beskrivningar. Nu finns det ju dessutom utrymme för en uppföljare!-Armedes
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
De jag gillar mest är demoner och muspeljotn, demoner på grund av den uttömmande beskrivningen, muspeljotn på grund av bakgrunden. De tråkigaste är nog snösvinet och svamparna. De känns liksom inte lika spännande som resten av boken (med tanke på jämförelsematerialet betyder det ju inte att de är dåliga).
 
G

Guest

Guest
Heelo
Vill bara säga att jag inte tycker att svamparna är tråkiga som endel andra....mycket bra jobbat..(Har inte boken här numen) Rotvältan (tror det är så) är jävligt häftig :gremwink:
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag gillar den lilla demonen med sin bok. Han är hur tuff som helst...
Många varelser är bra...jag kan tyvärr inte namnge några raser eftersom jag har lånat ut min bok till en vän i ca 2 veckor...förhoppningsvis så får jag tillbax den snart...
 

Cube

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
61
Location
sthlm
Måste säga att alla vär väl besakrivna men den som utmärker sig är nog Skuugdrake, bra beskriven, trevlig historia från jorges sida, och otroligt bra tecknad!!
Svamparna är också ett jättebra inslag, applåd för dom!!!

Tråkigast var nog.....hmmm...............hmmm...nej! alla var bra!
jag kan inte komma på någon varelse som inte kan passa in på något uppslag!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Kungstroll resp. Jordtmal

Kungstrollen tycker jag var väldigt bra. Texten var kvalitativ och Tapias bild underbar. Däremot var jag absolut inte nöjd med jordtmalen. Den kändes inte så nordisk. Kändes mer som ngn varelse som skulle finnas i en öken eller dylikt bilden var inte så snygg hellre. Sedan så var jag väldigt besviken på Bergtings trollbilder (skogstroll och gråtrollen mer specifikt). Inget snyggt alls..

Enda klagomålen jag hade egentligen..
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
vill ha

vill verkligen ha har varit och kollat på den flera gånger men alldrig haft pengar till den :gremfrown: och när jag äntligen har pengar så är den slut :gremfrown: får la vänta tills månads skiftet innan man har pengar till den nu :)

/trollet
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Hurfur draken

Hurfurdraken tyckte jag inte om för att den var ionte så nordisk mer grekisk!
Men annars så var boken ok!
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
Re: vill ha

Trollet .... DU ÄR INTE ENSAM !!! jag har velat köpa boken i en väldigt lång tid nu. tror att jag ska slå till nu i helgen.
 
G

Guest

Guest
Re: vill ha

Grejen för mig är att våran spelledare som köpte böckerna inte låter oss titta i den... kanske bara bläddra igenom lite snabbt men inte läsa om något... kanske är det roligaste i längden förståss...
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Jag försökte posta det här för ett par dagar sedan, men Bonet bestämde sig för att söpa sönder någon router på vägen mellan mig och världen så ni för ursäkta det blev ett sent svar (cut and paste dax):

Överlag så tycker jag Jorges är en fantastisk bok. Jag är bra nära att kalla den det bästa rollspelssupplement jag läst - och då är min rollspelshylla i alla fall bortåt två hyllmeter och inkluderar guldkorn som Comme il Faut (Castle Falkenstein) och Heirs to Merlin (Ars Magica).

Med det menar jag att en absolut majoritet av monstrena var mycket tillfredsställande att läsa om. Min absoluta favorit är dock inte svår att hitta. Det måste vara Muspeljotnen, med kanske den mest gripande (i all sin enkelhet) bakgrundsberättelsen jag läst. Bockar ödmjukast inför skaparen av detta mästerverk.

De tråkigaste... jag vet inte, det var ett par som gav lite granna gammla monsterboxen-vibbar. Drakmannen och Gagneldi var sådana. Lite för... flottiga för min smak.
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: vill ha

det är ju både elakt och bra....den är ju läs värd ju men det kan ju också vara roligt om man inte vet om alla monstren som finns i den för då är det ju inget kul att möta dom..

/trollet
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Re: vill ha

jupp jag med men jag har inte pengar till den förens vid månads skiftet :(
vill verkligen ha den nu!!

/trollet
 
Top