Nekromanti Ni som inte spelar Eon

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag spelar inte eon-4 då jag tycker spelets regler är tråkiga och mycket sämre än tidigare upplagor. Jag gillar fokuset på Jargien men det fokuset kan inte blomma ut utan en landsmodul.

Har spelat enormt mycket eon-3 i mina dagar och förstår inte kritiken mot spelets värld. Och nej, jag har inte spelat bara eon. Jag har spelat såpass länge att Eon länge sågs som ett nytt och sämre DoD av mig och min grupp, vad fel vi hade.

Nu är det dock ett bra tag sedan vi spelade eon, men det lär bli ett återbesök då västlanden eller jargien kommer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Varför jag inte spelar Eon, del 2:

- Har ett regelsystem med t6or som i grunden är väldigt smart och smidigt
Där du uppenbarligen ser "smart och smidigt" så tänker jag "dumt och klumpigt". Jag blir lite nyfiken på hur du tänker och vad du jämför med här.

- Har en fantasyvärld som bygger på den klassiska tolkeinska, men där inga raser är goda eller onda.
"klassiskt tråkianska" om man ska vara lustig.

- Har ett enorm korpus. Besparar SL och spelare en väldigt massa jobb. Funderar man på hur ett Tokonbarbarerna i Consaber bygger sina hus, eller vad de äter för mat? Ja då kollar man bara upp det (vilket ofta blir bättre än egna idéer som sen ändå bara glöms bort).
Leder till onödigt bläddrande för onödiga detaljer. Ingen kommer komma ihåg vad det var de åt förra gången om man inte hittar på det själv och gör en rolig grej av det. Eller så spelar det ingen roll och då är det bara onödiga detaljer som inte behövs.

- Spelet genererar fantastiska intressanta och roliga rollpersoner.
Men det gör funneln i DCC, spelbrädet i OFR och länkar som den här också om det passar en. Och jag tror det går snabbare också :D

- Spelet blandar smutsig realism med högtravande epik på ett väldigt balanserat sätt.
Hur mycket regler, tärningsslag och liknande saker regelsystemet än har så blir det ju aldrig realistiskt på riktigt, kanske får man en lägre nivå av abstraktion. Problemet är ju att känslan av fart och fläkt och spänning lätt försvinner om man spenderar mer tid med att räkna tärningar och slå i tabeller än beskriva farten och fläkten.

- Tirakerna (spelets orcher) är fantastisk bra.
Och fruktansvärt tråkiga och inte alls läskiga.

- Spelets innehåller det bästa rollspelslandet ever i Asharien.
http://hyboria.xoth.net/maps/hyborianauctionmap.jpg (det här är så subjektivt att jag inte har någon vettigare kommentar)

- Finns sjukt bra äventyr till spelet. Visst man kan göra egna, men ärligt talat, hur bra blir dem på en skala?
På riktigt? och jag säger det med äkta förvåning, jag har aldrig hört någon prata om eon-äventyren som särskilt bra... någonsin, men jag har heller inte hört särskilt mycket om dem.


Disclaimer: Jag försöker inte förminska varken dina åsikter eller din person, bara kommentera på hur jag ser på dem. Och ställa lite frågor om dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag spelar inte Eon för det är krångligt och tråkigt. Det är för all del en åsikt som är baserad på nästan 15 år gamla kampanjminnen (och fan vet om jag vet vilken version det var jag spelade), men vad jag förstår har spelet förvaltat sitt arv väldigt väl och skiljer sig inte nämnvärt från då?

Jag tycker inte Mundanas approach till fantasy är särskilt tilltalande, jag tycker världsbyggande gott kan göras med procedurer om det behövs fyllas ut, jag är inte det minsta intresserad av omfattande regelsystem (och tycker till på köpet att exploderande tärningar är ganska irriterande). Jag tycker t.ex. att färdighetssystem är ganska onödigt till att börja med.

Jag säger absolut inte att Eon är dåligt, märk väl, det har en stor och trogen fanskara och det händer att folk talar väl om sina Eon-upplevelser i många år efter att de till och med slutat spela rollspel, och jag är väldigt road av den delen av WRNU som är Eon-forumet (ni skiljer er ju lite i fokus jämfört med de mer aktiva på de andra delarna av forumet kan man ju säga :D). Eon verkar väldigt bra på att vara Eon, och många är lockade av just det.

Men inte jag. Gud, så väldigt inte jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej, det i de här två bästa världarna man hittar de bästa fantasyländerna! Samt en jävla massa charm och konstnärlig vision.



 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Arfert;n63108 said:
Nej, det i de här två bästa världarna man hittar de bästa fantasyländerna! Samt en jävla massa charm och konstnärlig vision.
Jag minns att när första EON kom ut var det med stor förvåning jag studerade kartan över mundana: Det ser ju ut som en skolatlas.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag spelar inte eon för att ingen i min grupp vill spelleda det. Jag vill inte spelleda själv för reglerna är lite för mycket för mig. Däremot tycker jag att det nya Jargien verkar jättespännande.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Björn Wärmedal;n62954 said:
<snip-snip>
Men nu har Eon IV kommit och vad jag vet har det istället införts ännu en typ av utmattning (för att FEM olika HP-mätare inte var tillräckligt i strid, eller vadå?),
<snip-snip>
Vill bara kommentera detta. Utmattning är numera den enda hp-mätaren. Det finns vissa andra mätare som sporadiskt används vid allvarliga skador men det är inget man noterar efter varje träff. En träff ger utmattning. Är den extra allvarlig kanske den också gör ont. Eller så blöder den mycket. Men den är inte tröttande, gör lite ont och blöder lite
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
anth;n62960 said:
Nu har jag inte skaffat senaste versionen för jag tyckte inte om EON3, men det är ett par saker som jag stör mig på:
1. Tärningspölar
2. Exploderande tärningar
3. För mycket regler

Gör en lightversion av EON, gör sedan en lightversion av lightversionen, utan tärningspölar och utan exploderande tärningar så kanske jag blir intresserad.
Tyvärr bara halvvägs men helmgast har lovat en lightversion som delmål femtielva efter crowdfundingen:

Från crowdfundingen said:
Eon novis: Här presenteras en PDF med Eons regler i en förenklad version. Perfekt för de som vill introducera Eon till de som är nybörjare inom rollspel eller bara vill spela en snabbare och regellättare version av Eon.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag minns när Eon kom och man började spela det typ 95?, då var reglernas komplexitet tilltalande, som en naturvetenskaplig simulering av verklighet i en fantasyvärld - där man nästan kände att det var som att själv vara där. Ville man göra något i en strid fanns det en regel som täckte det ganska bra och så vidare. Vi jämförde spelet med andra extremt simulationistiska, Khelataar och Western bland annat, och tyckte då att Eon gav lika mycket realism till lite snabbare system. Men det var verkligen ett jättetungt system redan då.

En lustig grej med rollspel som vi tänkte på redan då och jag tycker fortfarande gäller, är att olika rollspel ser olika ut i huvudet på en. Drakar och Demoner har för mig alltid varit en tecknad film i stil med de vältecknade delarna av den gamla sagan om ringen-filmen. Khelataar var en spelfilm. Eon blev lustigt nog ett datorspel med extremt bra grafik och polygongubbar á la quake II.

På den tiden var dataspel inte lika detaljerade som de är idag och jag tror att det där simuationistiska fyllde en lucka som ett bra dataspel kan fylla idag. Nu för tiden tycker jag att tung simulering i rollspel är tråkigt pga tidsaspekten, jag vill mest veta om gubben lyckas eller misslyckas och i grova drag hur skadad eller död han blir, resten av detaljerna fyller i man i med fluff - därav skulle jag aldrig spela med Eon IV:s regler, då de expanderande tärningspölarna och annat tar evigheter utan att omedelbart säga något om vad som hände - oftast måste man slå ytterligare en gång och sen en gång till osv. Även om Eon IV är nedbantat mot tidigare så är det fortfarande inte i närheten av den enkelhet jag skulle vilja ha (typ en mix av nedbantade versioner av Symbaroum och Labyrinth Lord tror jag skulle bli lagom för att ge ett exempel)

Jag tycker Mundana var och fortsatt är en jättebra spelvärld, riktigt genuin fantasy som ändå fås att kännas sammanhängande och "realistisk". Jag gillar att tankar har lagts på hur många bönder som krävs för att föda hur många soldater och städer mm, vad de odlar och sådant. Syftet med en sådan värld tycker jag är att man skall resa och färdas i den på ett detaljerat plan nästan alltid, man skall riktigt kunna känna och smaka på den och vilja springa ut i vågorna på en fantastisk sandstrand, testa traktens tobak som sägs vara mycket god eller beskåda nöjeskvarteren i staden X som sägs vara något alldeles unikt. Jag gillade stämningstexterna i Eon I, där karaktärerna mer eller mindre verkade vara en slags backpackers i Mundana som gick på korvfestivalen i Firina, schackrade om bananer på marknadsplatserna i Muhad och talade om senaste Consaberkriget där riddarna red över isen eller vad det nu var.

Just nu spelar vi i Trakorien, med väldigt jordnära resor med dag-för-dag beskrviningar och mer eller mindre individuella mål mat beskrivna och jag har lyckats få mina spelare att besöka städer ett par gågner bara av ren nyfikenhet på staden. En sådan känsla skulle jag vilja ge till en kampanj som utspelade sig i hela Mundana. En sådan spelstil kräver dock paradoxalt nog att man har ett väldigt regellätt system för att ge all tid åt storyn (annars hinner man ju aldirg göra något spännande bland all ostprovning och beskådade av fina mattor och allt vad det är).

I korthet: om det kom en jättestor Sandbox-kampanj till Mundana som gav incitament att resa runt väldigt mycket så skulle vi mycket väl kunna tänkas spela den, men aldrig med något som ens liknar Eon IV:s system. Bästa idén jag hört om till Eon från dess skapare var en idé om ett "Eon for kidz" för länge sen som skulle innehålla extremt nedbantade regler, det tror jag skulle vara något att gå vidare med.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,109
chrull;n63086]Varför jag inte spelar Eon, del 2:

- Har ett regelsystem med t6or som i grunden är väldigt smart och smidigt
Där du uppenbarligen ser "smart och smidigt" så tänker jag "dumt och klumpigt". Jag blir lite nyfiken på hur du tänker och vad du jämför med här.


Jämför främst med Drakar och Demoner 91, Stjärnornas krig och Kult. Har inte spelat något annat än Eon sen det kom ut (förutom några tillfällen med Neotech och Viking).

- Har en fantasyvärld som bygger på den klassiska tolkeinska, men där inga raser är goda eller onda.
"klassiskt tråkianska" om man ska vara lustig.


Finns inget värre än folk som tvunget ska gå ifrån det tolkeinska koncepetet och istället hitta på massa egna skitraser. Det har varit det största problemet med fantasylitteraturen de senaste åren. Alla ska hiitta på sin egna varelser vilka bara blir dåliga i jämförelse. Eon har insett storheten i Tolkien men förstått att ändra på alver och orcher så det passar bättre in i en spelvärld.

- Har ett enorm korpus. Besparar SL och spelare en väldigt massa jobb. Funderar man på hur ett Tokonbarbarerna i Consaber bygger sina hus, eller vad de äter för mat? Ja då kollar man bara upp det (vilket ofta blir bättre än egna idéer som sen ändå bara glöms bort).
Leder till onödigt bläddrande för onödiga detaljer. Ingen kommer komma ihåg vad det var de åt förra gången om man inte hittar på det själv och gör en rolig grej av det. Eller så spelar det ingen roll och då är det bara onödiga detaljer som inte behövs.


När jag spelar tycker jag det är väldigt givande om SL kan måla upp nya miljöer genom att beskriva arkitekturen, maten osv. Bläddrandet sköter man förstår innan spelmötet.

- Spelet genererar fantastiska intressanta och roliga rollpersoner.
Men det gör funneln i DCC, spelbrädet i OFR och länkar som den här också om det passar en. Och jag tror det går snabbare också :D


Det där förstod jag ingenting av.

- Spelet blandar smutsig realism med högtravande epik på ett väldigt balanserat sätt.
Hur mycket regler, tärningsslag och liknande saker regelsystemet än har så blir det ju aldrig realistiskt på riktigt, kanske får man en lägre nivå av abstraktion. Problemet är ju att känslan av fart och fläkt och spänning lätt försvinner om man spenderar mer tid med att räkna tärningar och slå i tabeller än beskriva farten och fläkten.


Det håller jag som sagt med om. Som tur är har Eon4 rått bot på detta.

- Tirakerna (spelets orcher) är fantastisk bra.
Och fruktansvärt tråkiga och inte alls läskiga.


Jag tycker det är skitläskigt att möta frakk-tiraker. De ser i mörkret och slåss till sista man. Har man inte numerärt övertag är det bara att lägga benen på ryggen.

- Spelets innehåller det bästa rollspelslandet ever i Asharien.
http://hyboria.xoth.net/maps/hyborianauctionmap.jpg (det här är så subjektivt att jag inte har någon vettigare kommentar)

- Finns sjukt bra äventyr till spelet. Visst man kan göra egna, men ärligt talat, hur bra blir dem på en skala?
På riktigt? och jag säger det med äkta förvåning, jag har aldrig hört någon prata om eon-äventyren som särskilt bra... någonsin, men jag har heller inte hört särskilt mycket om dem.


Delar av de fördömdas sista hopp är helt genialiska. Regnsynd de mest tryckande och stämningsfulla äventyret jag spelat sedan jag spelade kult för 19 år sen.

Disclaimer: Jag försöker inte förminska varken dina åsikter eller din person, bara kommentera på hur jag ser på dem. Och ställa lite frågor om dem.

Sure
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Evokee;n63130 said:
Stjärnornas krig
Äventyrsspels gamla översättning av WEG's version, med t6:or i små valörer?

Jag skulle kunna gå med på att Eon möjligen har mer detaljerade regler och säkert "smartare" om man har hög smärttröskel för tabeller och siffror, men smidigare? Det där får du nog förklara lite mer, tror jag, för som det är så känns det väldigt märkligt och jag förstår det inte alls=)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Känner ingen spelledare som spelleder Eon och jag äger inte spelet själv. Jag skulle gärna spela det däremot. Jag gillar att det är dödligt och grisodlarvänligt.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Som så många andra redan nämnt: Spelet är på tok för komplicerat, lägger fokus på massa detaljer och klånkiga subsystem. Jag verkligen önskade att spelet skulle vara det nya Drakar och Demoner efter att DoD blev till Chronopia. Samlade massor av Eon böcker och läste romanerna. . Men det kom aldrig till att man faktiskt spelade det. Vilket kokar ner till att det var inte värt ansträngningen. Att skapa en rollperson tog så lång tid att det tråkade alltid ut mig så man struntade göra klart dom, oavsett version av spelet.

Och när allt kommer omkring så gillar jag generellt sett enkla spel över komplicerade. Speciellt magi, strids- och skadesystemen är de mest problematiska bitarna i Eon. Om jag ska spela komplicerade och utdragna 1-2 timmars strider kör jag hellre exempelvis något som D&D 4e. Som i alla fall fokuserar på att vara speligt och taktiskt intressant och kastar allt som kan liknas vid realism ut genom fönstret.

Däremot tycker jag dock Mundana är en helt ok värld (eller var?), taget för vad det är och flera av supplementen var rätt bra. Det tråkigaste är väl hela "magi som naturvetenskap" grejen som jag ogillar men det är inte en dealbreaker i sig. Har många gånger funderat på att använda den världen med något annat system, även om det inte blivit av.
 

Purjolök

Veteran
Joined
21 Sep 2014
Messages
10
Känner mig bara inte så lockad till världen i allmänhet. Jag gillar deras tolkning av alver, men det stannar väl där.

Har spelat Eon innan och hade väl ganska kul, men det hade mer att göra med gruppen än spelet och alla dessa förbannade tabeller. Magisystemet kändes sjukt ointuitivt och kändes inte alls coolt heller, så själva konceptet lockar inte så mycket. Vet inte hur mycket de fixat i nya versionen (en polare köpte den så jag har den hemma, men har inte orkat läst).

Har en fundering på att använda Eon till en kampanj satt i Banner Saga-världen, så det kanske blir litet Eon-lir ändå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jämför främst med Drakar och Demoner 91, Stjärnornas krig och Kult. Har inte spelat något annat än Eon sen det kom ut (förutom några tillfällen med Neotech och Viking).
Då förstår jag om du tycker det är smart och smidigt.

Finns inget värre än folk som tvunget ska gå ifrån det tolkeinska koncepetet och istället hitta på massa egna skitraser. Det har varit det största problemet med fantasylitteraturen de senaste åren. Alla ska hiitta på sin egna varelser vilka bara blir dåliga i jämförelse. Eon har insett storheten i Tolkien men förstått att ändra på alver och orcher så det passar bättre in i en spelvärld.
Gå ifrån? Varför ska man ta sig dit? Det finns ju så mycket annan och i mångas tycke, bättre, fantasy att basera sina spelvärldar på. Och varför ska de passa in? Alver är ju väldigt ofta de där som just inte passar in, de är för gamla, för främmande, för annorlunda. Det känns väldigt mycket som den stora grejjen med alver, de passar inte in. Och om orcher skulle passa in skulle de ju inte döda alla de ser.

När jag spelar tycker jag det är väldigt givande om SL kan måla upp nya miljöer genom att beskriva arkitekturen, maten osv. Bläddrandet sköter man förstår innan spelmötet.
Det går utmärkt att göra utan att läsa 1000 sidor också. Att en spelvärld är beskrivet på extrem detaljnivå är sällan något som snabbar upp skapandeprocessen och är absolut ingenting som nödvändigtvis förbättrar den.

Det där förstod jag ingenting av.
Din poäng var att Eon skapade intressanta rollpersoner. Det är knappast något unikt för eon, däremot är den långa tiden det ofta tar att skapa rollpersoner i eon något som urskiljer det från många andra spel.

Det håller jag som sagt med om. Som tur är har Eon4 rått bot på detta.
Hur mycket bättre är det? Hur går en stridsrunda till?

Delar av de fördömdas sista hopp är helt genialiska. Regnsynd de mest tryckande och stämningsfulla äventyret jag spelat sedan jag spelade kult för 19 år sen.
Kul!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
@Evokee: Jag tyckte din lista med anledningar var jättebra! Om inte annat så påvisar den (och den efterföljande diskussionen med chrull) att man verkligen kan se och uppleva spel på helt olika sätt beroende på vad man har för personliga preferenser, spelstil och erfarenhet.

Jag spelade som sagt Eon under väldigt många år och höll väl egentligen med om ganska mycket i den listan en gång i tiden. Nu har tycker jag annorlunda, så jag tänkte kommentera din lista ändå :) Bear in mind att jag inte provat Eon IV, som sagt.

- Har ett regelsystem med t6or som i grunden är väldigt smart och smidigt

Jag är mer på chrulls linje här, idag. En gång i tiden upplevde jag Eons regler som smidiga, framförallt i kontexten att man kan få varierade utfall som känns realistiska med vad jag då tyckte var ganska lite effort. Idag tycker jag snarare att det är - som Arfert sa - "väldigt mycket input för väldigt lite output." Man rullar tärningar i evigheter och får egentligen inte veta något direkt intressant.

- Har en fantasyvärld som bygger på den klassiska tolkeinska, men där inga raser är goda eller onda.

Det här gillar jag fortfarande. Världen Mundana är något min nuvarande spelgrupp ofta återvänder till, även om det idag är helt vår egen tappning. Däremot tycker jag inte idag att varken tiraker, dvärgar eller alver i Mundana är det minsta charmiga och tilltalande. I princip alla i vår spelvärld är vanliga människor, med olika hudfärg och kultur. Det är ytterst sällan andra raser finns med, och i princip aldrig längre som rollpersoner.

- Har ett enorm korpus. Besparar SL och spelare en väldigt massa jobb. Funderar man på hur ett Tokonbarbarerna i Consaber bygger sina hus, eller vad de äter för mat? Ja då kollar man bara upp det (vilket ofta blir bättre än egna idéer som sen ändå bara glöms bort).

Well... jag kom till en punkt där jag inte upplevde att den enorma textmassan sparade mig just något jobb alls. Vill jag veta hur Tokonbarbarerna bygger sina hus, eller vad de äter för mat? Googla/kolla wikipedia efter medeltida skotska hus och mattraditioner. Är det inte viktigt eller centralt? Då är det som sten-/lerhusen i Braveheart, och de äter haggis just när rollpersonerna råkar vara där.

- Spelet genererar fantastiska intressanta och roliga rollpersoner.

Njaa. Spelet kan generera fantastiska intressanta och roliga rollpersoner. Efter många års spelande upplevde jag snarare att det var en jäkla massa tärningsslag för att generera en helt vanlig människa. Som har blivit hundbiten, adopterat ett barn eller tidigare ägt en affärsverksamhet som brunnit ned.

- Spelet blandar smutsig realism med högtravande epik på ett väldigt balanserat sätt.

Det här håller jag inte med om, och är nog en av få punkter jag aldrig har hållit med om. Eon har aldrig varit högtravande epik för mig. Det upplever jag inte att det är gjort för alls. Du får hemskt gärna utveckla det, för jag har aldrig sett den aspekten av spelet.

- Tirakerna (spelets orcher) är fantastisk bra.

Det är de. Jag älskar att de är en vildsint barbarkultur som är utsatt i mänskliga samhällen, men faktiskt har en plats i världen och en egen syn på moral. Däremot upplever jag inte längre att de är intressanta nog att ha med i spel, tyvärr. När de är onda miffon som vill döda allt så är de iaf en given fiende. Nu är de... jag vet inte... de bara är. Tiraker: Mörkrets Döttrar upplever jag fortfarande som en otroligt intressant modul; den var länge en av mina favoritmoduler. Tyvärr är tiraker, alver och dvärgar raser som egentligen är ganska dysfunktionella i en spelgrupp och alltid hamnar i sociala svårigheter i typ alla samhällen de är i. Efter ett tag lessnade jag på det. Det är inte intressant att spela någon av raserna för mig längre.

- Spelets innehåller det bästa rollspelslandet ever i Asharien.

Agree to disagree. Jag har aldrig tyckt att Asharien är intressant på nästan något sätt alls :) Möjligtvis för att det är en blandning av feodalism och demokrati i någon mån. Jag tycker att Soldarn och Consaber är mycket roligare.

- Finns sjukt bra äventyr till spelet. Visst man kan göra egna, men ärligt talat, hur bra blir dem på en skala?

Det här påståendet förvånar mig ganska mycket. Jag har läst Diamantäpplet och Jarla och faktiskt spellett Sorgernas brunn. Och de sög. Stenhårt. Alla tre. Aldrig någonsin har jag kommit på något själv som blivit så dåligt när jag spellett det :p När jag konstruerat egna äventyr till Eon så har det aldrig varit till spelet Eon, so to speak. Det har varit till min Eon-kampanj med mina spelare. Dem känner jag och kan hyffsat förutse. Det har hela tiden gjort att jag kunnat göra äventyr som funkat skitbra och varit jätteroliga för oss. De skulle säkert inte funka bra för andra grupper om jag gav ut dem som äventyrsmoduler, men de har varit oändligt mycket bättre för oss än några köpeäventyr vi tittat på. Det sagt så har mina äventyr i högre grad följt spelets regler och värld än de tre äventyr jag listade ovan... Vilka äventyr har getts ut till Eon som varit bra? Och vad gör dem bättre än något man kan göra själv? Äventyrsskribenter är ju inte annat än spelledare som skriver ned sina tankar ändå, egentligen ;)
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Ni som tycker spelet har för mycket regler, baserar ni det på de version 1-3 eller den nya versionen? Ska inte regelmängden ha minskat eller stämmer inte detta?

Det blir lite konstigt att hacka ner på ett spel baserat på dess tidigare versioner ifall den senaste versionen har förbättrats... Ingen dömmer DoD efter version 1...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag känner mig egentligen väldigt obekväm med sådana här trådar.
Jag förstår varför den skapades: någon som älskar EON undrar varför inte alla spelar det.
Det resulterar i att alla som hatar EON uttrycker sin åsikt.
Så istället för en tråd som ska ge ökad förståelse blir det en hat-tråd.

Evokee said:
Har inte spelat något annat än Eon sen det kom ut (förutom några tillfällen med Neotech och Viking).
Det här tycker jag är symptomatiskt för EON-spelare. Jag tycker även att forumet kan delas upp i två delar som det är vattentäta skott emellan.
EON-spelarna har sitt eget forum dit ingen annan forumit kommer och skriver, eftersom EON bara spelas av EON-spelare.
Övriga forumiter skriver i massor med forum, utom EON. Och i alla andra delar av forumet lyser EON-spelarna med sin frånvaro.
Ja, detta är en generalisering. Jag vet att vissa vanliga spelare ibland skriver i EON-forumet och att vissa EON-spelare är ganska aktiva även utanför EON-forumet. Men generellt kan man säga att forumet består av två grupper: EON-spelare och icke-EON-spelare.

chrull said:
Där du uppenbarligen ser "smart och smidigt" så tänker jag "dumt och klumpigt".
Evokee said:
Jag blir lite nyfiken på hur du tänker och vad du jämför med här.
Det här belyser två problem:

1. De flesta av oss som inte spelar EON känner bara till 3:an. Jag har hört att 4:an ska vara otroligt mycket bättre, men min kontakt med 3:an var så traumatiserande att jag inte tänker ta i 4:an med tång. I princip alla rollspel som jag har är smartare och smidigare än 3:an. Och jag har 4 billy-bokhyllor med rollspel. Ska jag försöka komma på dummare och klumpigare spel dyker bara Phoenix Command och F.A.T.A.L. upp i mitt huvud.

2. EON-spelare har sällan koll på vad som händer utanför EON-världen. Under de senaste decennierna har det dykt upp massor mer eller mindre fantastiska rollspelsystem som EON-spelarna är helt ovetande om.

chrull said:
Har en fantasyvärld som bygger på den klassiska tolkeinska, men där inga raser är goda eller onda. "klassiskt tråkianska" om man ska vara lustig.
Evokee said:
Finns inget värre än folk som tvunget ska gå ifrån det tolkeinska koncepetet och istället hitta på massa egna skitraser. Det har varit det största problemet med fantasylitteraturen de senaste åren.
Förutom 4 billy-bokhyllor med rollspel har jag en billy-bokhylla med fantasy-litteratur. I den bokhyllan tar Tolkiens samlade verk inte ens upp ett halvt hyllplan. Att säga att Tolkien är den enda rätta fantasylitteraturen är på samma nivå som att säga att fotboll är den enda sporten.

chrull said:
Men det gör funneln i DCC, spelbrädet i OFR och länkar som den här också om det passar en. Och jag tror det går snabbare också :D
Evokee said:
Det där förstod jag ingenting av.
I princip alla bra rollspel idag klarar av att skapa minst lika intressanta rollpersoner som EON, men på bråkdelen av den tid som det tar i EON.

chrull said:
fruktansvärt tråkiga och inte alls läskiga.
Evokee said:
Jag tycker det är skitläskigt att möta frakk-tiraker. De ser i mörkret och slåss till sista man. Har man inte numerärt övertag är det bara att lägga benen på ryggen.
Det är också en perfekt beskrivning av en enkel kobold i Dungeons & Dragons. sedan har DnD c:a 500 monster till som är roligare och bättre. Detta gäller inte bara DnD, utan även GURPS, RQ, WHFRP,...

[hr][/hr]

Sammanfattningsvis så vet jag inte hur bra det är att folk som bara spelat EON diskuterar med personer som i princip aldrig spelat EON. Chansen för missförstånd och bråk är så nära 100 % som man kan komma.
 
Top