solvebring
Superhero
Det är för omfattande; har för mycket regler, värld och sidor.Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?
Less is more!
Det är för omfattande; har för mycket regler, värld och sidor.Evokee;n62928 said:Varför gör ni inte det?
chrull;n63375 said:Och som jämförelse med vad jag kallar för ett snabbt och smidigt system:
Alla deklarerar vad de vill uppnå under stridsrundan.
Varje sida av gruppen slår 1d6, sidan som får högst kör först.
Attacken slås med 1d20+attackvärde. Blir det lika eller mer än målets Försvarsvärde så träffar man och slår en tärning för skada som noteras hos den träffade, om totala skadan är mer eller lika med målets Hälsovärde är den utslagen.
Sen agerar den andra sidan på samma sätt.
Sen är rundan slut.
gorillotaur;n63342 said:Jag får intrycket att Eon 4 är ett spel för fansen, inte något som ska locka in nya spelare.
Recca;n63290 said:Jag är rädd för dödligheten i Eon IV. Men är också väldigt sugen på att spela det.
Vinterskog;n63385 said:Alltså, Man gillar ju olika hur detaljerat man vill ha saker. Stridssystem där man bara nöter hit points eller där ett vapens enda inverkan på en strid är hur mycket skada det gör är för mig intetsägande. Så då spelar jag sällan sådana spel eftersom jag tycker det är rätt så trist. Förstår inte varför man försöker övertyga folk om saker. Det är som att säga till nån som inte gillar hamburgare att "testa hamburgaren" ändå. Och förvisso. När det är en hamburgare på ett nytt recept kanske det kan vara värt att göra det. Men gillar man bara gröt så ska man ju hålla sig till gröt.
Vinterskog;n63387 said:Det finns liksom de som läser Conan och nöjer sig med en kärv fantasyvärld utan så mycket djup (och nej menar inte att dissa den världen det finns SÄKERT djup)
chrull;n63391 said:Förövrigt så beskriver ju Ymir striden i Eon som att man i stort sett bara nöter hit points, det kallas bara utmattning i Eon och de nöts ner på ett mer detaljerat sätt.
Eksem;n63397 said:Nu säger ju Ymir att Mundana är förhållandevis icke västerländskt, och det uppskattar jag, så det får mig faktiskt åtminstone teoretiskt intresserad av att kolla in Mundana igen. Hur icke västerländskt är Mundana visavi Tekumel, och hur utomjordiskt är det jämfört med Carcosa, som exempel?
chrull;n63391 said:Jag har inte försökt övertyga någon. Det var tidigare lite snack om vad som var ett snabbt och smidigt system, jag frågade där om exempel på hur en strid gick till i Eon och nu när jag fick det postade jag en jämförelse med vad jag såg som snabbt och smidigt.
Förövrigt så beskriver ju Ymir striden i Eon som att man i stort sett bara nöter hit points, det kallas bara utmattning i Eon och de nöts ner på ett mer detaljerat sätt.
Vinterskog;n63408 said:Sedan, om man tycker att strid är tråkigt så kan man använda systemet för utmaningar och konflikter. Då avgör man striden på tre tärningsslag och man får bonustärningar (eller avdrag) beroende på hur situationen är (såsom om man har överlägsen beväpning, är skadad osv). Inget hindrar att man kör alla Eons strider på detta sätt. Det blir ju mycket mer av ett berättarspel då du kan använda expertiser, kännetecken och färdigheter i striden men det kan också göra det riktigt coolt!
Ymir;n63461 said:wow...du är ett geni. Det där kommer fan -jag- testa, tex i vår långkörarkampanj där rollpersonerna är så duktiga att vissa strider bara hade blivit rutin ändå...
Eksem;n63397 said:Nu säger ju Ymir att Mundana är förhållandevis icke västerländskt, och det uppskattar jag, så det får mig faktiskt åtminstone teoretiskt intresserad av att kolla in Mundana igen. Hur icke västerländskt är Mundana visavi Tekumel, och hur utomjordiskt är det jämfört med Carcosa, som exempel?
Ymir;n63468 said:alltså, det har ju ingenting mot Tekumel, utan grejer är mer i detaljerna, tex att svarta människor i Mundana åker till de vita människornas länder för att missionera, istället för tvärtom. Eons utgivning hittils är ganska västerländskt fokuserad, därav att jag lade betoning på -förhållandevis-; anledningen att Eon står ut på denna punkt är mest att det öht finns pseudoarabiska, pseudoafrikanska etc kulturer i Mundana som man kan och uppmuntras att spela i, medan detta knappt existerar i andra svenska fantasyvärldar. Dessa utomeuropeiskt inspirerade kulturer kommer dessutom få mycket mer utrymme i framtida utgivning, givet att de pseudoeuropeiska i hög grad fått sina moduler redan, och att undertecknad har fingrarna med i spelet. Spelpaketsbokens överlägset längsta text beskriver till exempel en civilisation som nästan uteslutande utgörs av svarta människor (men jag erkänner villigt att den gör det genom en vit persons ögon, och skulle kunna skriva en mindre essä om varför jag valde att göra så).
Vinterskog;n63408 said:.......
Sedan, om man tycker att strid är tråkigt så kan man använda systemet för utmaningar och konflikter. Då avgör man striden på tre tärningsslag och man får bonustärningar (eller avdrag) beroende på hur situationen är (såsom om man har överlägsen beväpning, är skadad osv). Inget hindrar att man kör alla Eons strider på detta sätt. Det blir ju mycket mer av ett berättarspel då du kan använda expertiser, kännetecken och färdigheter i striden men det kan också göra det riktigt coolt!
Svaret är kort: Allt.Kärlekscraft;n63481 said:Frågan är då vad eons fans/kunder vill ha?
Kraetyz;n63515 said:Svaret är kort: Allt.