Nekromanti Nexus, DoD4

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag och min vän Black Dwarf började strida över Nexus. Hur funkar denna besvärjelse egentligen? Han var av den åsikten att alla, som han kallar dem, passiva besvärjelser ständigt är påkopplade om de har PERMANENS och NEXUS, medan jag anser att de måste aktiveras varje gång skillt, men att det då går psyke-fritt. Låt mig ge er exemplet med FÖRTROLLA VAPEN:

Han hävdar: Om FÖRTROLLA VAPEN binds till ett vapen med PERMANENS och NEXUS kommer det ständigt att vara aktivt och ge vapnet bonusen.

Jag hävdar: Om FÖRTROLLA VAPEN binds till ett vapen med PERMANENS och NEXUS kommer vapnets bärare att kunna aktivera besvärjelsen gratis hur många gånger som helst, men att den även då har kvar sin varaktighet som löper ut med tiden. Han kan givetvis aktivera det omedelbart på nytt, men gör han det inte så har FÖRTROLLA VAPEN ingen effekt.

Vem kommer att få visa lång näsa åt den andre? :gremtongue:
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Det var ett tag sedan nu, men jag är av den övertygelsen att man ska specificera om det ska krävas något för att aktivera magin eller inte.

Nexus är bara en "drivkälla" och Permanens är för att magin inte ska förbrukas efter en använding eller något sådan.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Det beror nog lite på hur man läser beskrivningarna av besvärjelserna. Enligt grundreglerna har Förtrolla Vapen en varaktighet på S*1 minuter. Lägger man besvärjelsen Sigill tillsammans med Förtrolla Vapen så måste man ange ett villkor på max fem ord för att aktivera magin, dvs. någonting som måste göras/sägas/hända/eller något sådant för att Förtrolla Vapen ska aktiveras. Såhär fungerar Permanens enligt Magikerns Handbok:
"Ritualen används för att förändra ett SIGILL. Den kan förändra lika många grader SIGILL som den själv innehåller. Ritualen gör SIGILL permanent. Det upphör inte att existera när det aktiveras. Besvärjelsen anväds framför allt för att skapa magiska artefakter."

Det går ju att läsa det som att man bara behöver aktivera Sigillet EN gång, och så fortsätter det sedan vara aktivt så länge det förses med psykepoäng. Vilket kan vara jobbigt om det inte är försett med ett Nexus. Å andra sidan går det också att läsa som att Sigillet inte försvinner efter att det använts, vilket det skulle göra om Permanens inte fanns där också.
Så båda har väl egentligen lika rätt. Jag skulle säga att det är upp till SL att bestämma hur beskrivningen av Permanens ska tolkas.

/Fjoffe
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
Så som jag ser det: (ingen regeldykning här)
SIGILL ser tll att ett villkor finns för att aktivera magin i föremålet, detta för att magikern inte vill att vilken drummel som helst skall kunna använda föremålet. när varaktigheten är över försvinner magin.
PERMANENS gör så att magin inte försvinner efter att den normala varaktigheten är över utan är ständigt aktivt.
NEXUS ser bara till att man slipper lägga psy-poäng varje gång man aktiverar magin.

Om man har både Sigill och Permanens i ett föremål så aktivierar man magin med sigillet och den varar den normala varaktigheten och sedan slutar magin, men med permanens så stannar sigillet och magin kvar i föremålet.

Om magikern valt att bara lägga permanens på FÖRTROLA VAPEN, eller ifall inget sigill finns, så är magin aktiv från att den besvärjades/aktiverades till att en magiker tar bort den.

Så ett vapen med bara permanens har sin magi aktiv hela tiden enligt min mening.
Detta är ju ganska praktiskt när det gäller Förtolla vapen, men tänk om även magin ELD ligger i vapnet... då blir det ju genast lite jobbigare... eld har ju den förmågan att den eldar upp och förstör saker t.ex. svärdskidor, kläder, hår... rollpersoner :gremsmirk:
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Ah, det var sigill jag glömmt bort totalt. Då borde väl problemet vara löst för grabbarna.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Ah, det var sigill jag glömmt bort totalt. Då borde väl problemet vara löst för grabbarna.
Tyvärr inte, då VanDahls förklaring går helt stick i stäv med regelboken. Jag måste erkänna att hans system är mycket intressant, och jag känner personligen en stark lockelse att börja använda det systemet, men för tillfället är det reglernas version vi behöver. Den äkta, alltså, inga husregler. Och det är ganska viktigt för oss, så fortsätt gärna komma med förslag! Vi är tacksamma för varje inlägg.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Visst kan man göra så, men då blir det en husregel. Men ska man vara regelryttare och göra som reglerna bestämmer så krävs det först ett sigill för att binda en besvärjelse vid vapnet eller vad man nu vill göra magiskt, och sen lägger man dit en Permanens för att hindra sigillet från att försvinna efter första användandet.
Men hur man gör i slutändan är iofs ändå upp till den spelgrupp som ska spela efter reglerna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Komma här och ställa kluriga frågor, vad är det för stil? :gremsmile:

För att roa mig plockar jag fram intro-äventyret från DoD4-boxen och kollar föremål man hittar i slutet av äventyret "Drakens Käftar".
[color:\\"blue\\"] En öppen hjälm som skänker bäraren MÖRKERSYN så fort han har den på sig [/color]
[color:\\"red\\"] En silverring med OSYNLIGHET E1 och PERMANENS. Den måste sitta på höger lillfinger och aktiveras då man knyter näven och högt uttalar orden 'försvinn din odåga' [/color]

Och nu lite tolkning. Första föremålen säger inte ett pip om permanens, nexus eller sigill. Magiska föremål i mina äventyr är oftast så här, så länge det är tufft så spelar det inte så stor roll.... :gremsmile:
Nåväl, det står inget om att den drar psy så jag tolkar det som om den har nexus, permanens lär den ha... och det står att den aktiveras så fort man har den på sig vilket kan tolkas på 2 sätt.
1) Den aktiveras hela tiden man har den på sig (1 gång i sekunder eller nåt) så den är alltid aktiv. Det gör inget att besvärjelsen går ut.
2) Besvärjelsen går inte ut.

Ringen är lite annorlunda. Här säger de E1 om besvärjelsen och de nämner permanens. Min tolkning blir, den kommer dra 1psypoäng per användning pga inget nexus, besvärjelsen stannar i ringen pga permanens, och besvärjelsen tar slut efter en viss tid pga E1 i Osynlighet. Här kommer ett problem, Osynlighet varar i S*1 Minuter, vad fasen är S i det här fallet? Kanske finns nån regel för sånt men den har jag glömt i så fall.... jag skulle nog bara dra till med nån passande varaktiget om jag var SL, eller så funkar det så länge man har handen knuten.

Puh, är ni förvillade nu?
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Mycket bra, tackar. Allt du skrev stöder tanken att det går att välja huruvida man vill att besvärjelsen alltid ska vara aktiv eller bara kunna aktiveras när man vill. Och i och med det får både jag och Black Dwarf rätt! Vad är väl lämpligare än det? :gremsmirk:

Min tolkning är att det antingen är just så som författarna och regelmakarna har tänkt sig men inte skrivit klart och tydligt, eller så har de tänkt väldigt lite. :gremshocked:

Men fortsätt för all del att svara, gott folk! Diskussionen är ingalunda över än!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har bestämt för mig att magiska föremål räknas som om de har S10 när det gäller att beräkna varaktighet/räckvidd och annat som beror på skicklighetsvärde. Om jag minns rätt föreslogs detta först i en tidig (ensiffrig) Sinkadus, och följde med till magiboxen så småningom.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har bestämt för mig att magiska föremål räknas som om de har S10 när det gäller att beräkna varaktighet/räckvidd och annat som beror på skicklighetsvärde. Om jag minns rätt föreslogs detta först i en tidig (ensiffrig) Sinkadus, och följde med till magiboxen så småningom.

Okej, jag äger magiboxen men det där måste jag ha missat totalt, får kolla imorgon, för trött nu.
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Mycket bra, tackar. Allt du skrev stöder tanken att det går att välja huruvida man vill att besvärjelsen alltid ska vara aktiv eller bara kunna aktiveras när man vill. Och i och med det får både jag och Black Dwarf rätt!

Precis... Om någon ändå skulle invända exempelvis angående hjälmen så kan man ju alltid hävda att magin i den alltid aktiveras och återaktiveras så länge man har den på sig, då det är vad som är vad som är villkoret för att sigillet som ska utlösas. Att Permanens och Nexus ingår får man isåfall utgå ifrån. :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Han hävdar: Om FÖRTROLLA VAPEN binds till ett vapen med PERMANENS och NEXUS kommer det ständigt att vara aktivt och ge vapnet bonusen.

Jag hävdar: Om FÖRTROLLA VAPEN binds till ett vapen med PERMANENS och NEXUS kommer vapnets bärare att kunna aktivera besvärjelsen gratis hur många gånger som helst, men att den även då har kvar sin varaktighet som löper ut med tiden. Han kan givetvis aktivera det omedelbart på nytt, men gör han det inte så har FÖRTROLLA VAPEN ingen effekt.


Ni har båda fel, eller båda rätt beroende på hur man ser det. Det hela hänger på det underliggande SIGILLet. Det har ett aktiveringsvillkor. Om man formulerar det så att det måste aktiveras manuellt så funkar det som du anser. Om man formulerar det annorlunda kan det funka som Black Dwarf anser.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Naturligtvis är det så, vilket jag nog hade kommit fram till ifall jag bara hade läst beskrivningen för permanens. Nu var jag bara så säker på att det inte behövdes någo sigill för att man skulle lägga permanens (precis som någon påstod längre ner i tråden). Men igårkväll läste jag i beskrivningen för permanens att det är en besvärjelse som gör sigillet permanent och inte en besvärjelse som gör den tidigare besvärjelsen permanent, vilket gör att permanensen naturligtvis får sigillets egenskaper.

/BD, over and out!
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Sant, det står faktiskt att Permanensen gör sigillet permanent och inte att den gör besvärjelsen permanent.

Och vem skulle föresten villa ha ett magiskt föremål med permanens om det gjorde besvärjelsen permanen, det skulle ju innebära att den fortsatte att dra psypoäng tills ägaren dog.
(Och nej det hade inte fungerat med ett vilkor för avstängning om besvärjelsen i sig blivit permanent.) Alla som spelledigt (stavas det så?) Svavelvinter vet vad jag pratar om... :gremgrin:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Men...

Och vem skulle föresten villa ha ett magiskt föremål med permanens om det gjorde besvärjelsen permanen, det skulle ju innebära att den fortsatte att dra psypoäng tills ägaren dog.
Om man direkt efter man lagt besvärjelsen permanens, lagt nexus, skulle det knappast ha gjort någon större skillnad.
Men nu står det ju uttryckligt att det handlar om att förändra ett sigill, så det kanske är onödigt att tjata om saken.

/BD, som vet att det heter spellett, och inte spelledigt :gremsmile:
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Re: Men...

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------
Och vem skulle föresten villa ha ett magiskt föremål med permanens om det gjorde besvärjelsen permanen, det skulle ju innebära att den fortsatte att dra psypoäng tills ägaren dog.
--------------------------------------------------------------------------------

Om man direkt efter man lagt besvärjelsen permanens, lagt nexus, skulle det knappast ha gjort någon större skillnad.
Skillnaden skulle vara att utan Nexus dras psykepoäng från användaren vid användning, med Nexus dras psykepoängen från "naturen" - dvs. användaren av det magiska föremålet förlorar inga psykepoäng vid användning alls.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
För att han ska kunna aktivera besvärjelsen krävs även SIGILL. Hurvida man kör på att man ska aktivera besvärjelsen eller att den alltid är aktiverad anser jag beror på vad man anger för vilkor när man skapar föremålet. I fallet med FÖRTROLLA VAPEN + SIGILL + NEXUS + PERMANENS skulle man kunna ange att vilkoret för aktivering är att vapnet används, varvid det i praktiken är förtrollat så fort man drar det ur skidan eller används till något.
Genom åren har olika varianter figurerat i olika äventyr (officiella eller ej). Vapen som kräver aktivering för att fungera, och vapen vars magi är ständigt aktiv. Personligen är det något som jag anser att spelare och spelledare måste komma överens om när ett föremål skapas.
 
Top