Nekromanti Newbiefråga: grundegenskaper och bonusar

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Hej alla d20are! Efter att ha spelat två d20-spel på dator (Neverwinter Nights och Knights of the Old Republic) så känner jag att jag måste fråga en sak...

Finns det några tillfällen där själva grundegenskapen används till någonting, eller är det alltid bonusen som påverkar? I båda dessa spel så känns det inte riktigt värt att boosta grundegenskaper om man inte får någon ökning i bonus... Och i så fall så skulle man ju kunna göra bonusen till egenskapen istället :gremwink:

Notera att jag aldrig har läst igenom d20-reglerna i pappersformat, utan bara fiskat från det som står i dataspelen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Finns det några tillfällen där själva grundegenskapen används till någonting, eller är det alltid bonusen som påverkar? I båda dessa spel så känns det inte riktigt värt att boosta grundegenskaper om man inte får någon ökning i bonus... Och i så fall så skulle man ju kunna göra bonusen till egenskapen istället
Japp, ungefärså är det. En kvarleva från gamla versioner som man inte vågat ta bort och därför kör dagens tvåstegssystem.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns några ställen jag kan tänka på:
1. "Ren" Strength avgör hur mycket man orkar bära.
2. Vilka spells man kan lägga (hur hög nivå) avgörs av "rent" relevant värde, beroende på klass (max spell level = stat-10).
3. Con används "rent" på några ställen, som t ex att man kan springa i Con rundor (eller kanske det var minuter) innan man behöver vila.
4. Krav för att skaffa diverse feats och liknande är nästan alltid på ett udda värde, detta just för att det ska vara någon poäng att ha de udda värdena.

Sedan skulle ju egenskapsskada få ännu lägre upplösning än det redan har om man halverade skalan.

Edit: Lade till punkt 3 ovan.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
[color:\\"blue\\"]

Finns det några tillfällen där själva grundegenskapen används till någonting, eller är det alltid bonusen som påverkar?


[/color]

Bonusarna är ju största vinsten med ett högre värde, men notera att alla feats som har gränser vad gäller värden alltid har gränsen vid ett udda värde. 13, 15, osv, dvs vid ett värde som inte precis har gett bonus.

Så det är ju stor vits att ha 13 i int, ger möjlighet att ta combat expertice osv.

blev det virrigt?

Bombu
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Som jag trodde... Inget av det där finns med i dataspelen :) Inte ens begränsningen på feats, där är det level och vilka feats man har sen tidigare som styr.

Nu var det ett tag sen jag spelade Neverwinter, så jag ska inte svära på att bärförmåga inte finns med där...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Inte ens begränsningen på feats, där är det level och vilka feats man har sen tidigare som styr.
Så pass? I bordsversionen är det många saker som kan begräsnsa feats. De vanligaste är:
1. Andra feats (du måste ha Point-blank shot innan Rapid Shot).
2. Grundegenskaper (du måste ha Int 13 för att lära dig Combat Expertise)
3. Base Attack Bonus (du måste ha BAB +6 för att lära dig Improved Two-weapon Fighting)
4. Level, i mer eller mindre specifika klasser (Leadership: Minst total level 6; Brew Potion: Minst level 3 i nån klass som kan lägga spells; Weapon Specialization: Minst level 4 som fighter).
5. Någon klassförmåga (du måste kunna fördriva vandöda för att kunna ta Extra Turning).

Jag tror dessa är de enda som förekommer i PHB, men en hel del andra har förekommit i diverse expansioner (ras, storlek, ursprungsland, familj, flygförmåga, naturligt skydd...).
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Precis. Ren Con används ju t o m på rätt många ställen. (T ex för att avgöra hur lång tid det tar innan man svälter ihjäl, drunknar, kvävs, o s v.)
 
Top