Nekromanti Netflix Marvel är över. Spoilers

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Spoilers om allt!

Har sett klart nya säsongen av Jessica Jones nu! Den var väldigt bra. Men nu är Marvels netflix tv-universum över. Dags för sammanfattningar!

Daredevil: Allting som inte hade Elektra i sig var jättebra. Kingpin är den enskild bästa grejen med alla Marvel grejerna.

Luke Cage: Bäst politik, musik och skådespelande. Riktigt bra skurkar. Handlingen haltade lite här och där mem vad gör det när topparna är så höga? Att slutet på säsong två inte får en uppföljning är nog det sorgligaste med att Netflix Marvel är slut.

Jessica Jones: Säsong 1 är kanske den brutalaste biten tv-någonsin gjord. Purple man handlingen är en ärligt och träffande metafor om att överleva övergrepp. Jag grät och om du har en själ gjorde du också det. Säsong 2 var inte lika massivt överväldigande och jag vet att många var besvikna... Men holy fuck det var bra tv. Säsong 3 var ett slag rakt i solar plexus och jag älskar slutet.

Iron Fist: Var de två sämsta säsongerna av tv jag någonsin har sett. Jag kan inte tänka mig en tv-serie som är sämre, mer tondöv eller mer irriterande.

Punisher: Säsong 1 är en brutal hämndbaserad technothriller som slutar med att någons ansikte skalas av! Ja, de eviga flashbacksen till att Franks familj dör är tråkiga. Men allt annat är de bra delarna av Garth Ennis Punisher översatt till tv. Det är synd att säsong två suger. Varför pratar The Punisher om moral? Varför skjuter han inte den där pedofilen i huvudet? Varför är Jigsaw så snygg? Buuuu!

The Defenders: Borde blivit bra. Men de slösade bort Sigourney Weaver som en skurk som inte gjorde något. De fokuserade på Elektra (den enda dåliga Daredevil plotten) och Iron Fist som sög från bröjan till slut. Ett par kul fighter, ett par bra scener (Jessica Jones som stjäl öl från den hemlösa killen på tunnelbannan. Bara Daredevil i en dräkt. Kinaresturangen) och lite bra kemi mellan karaktärerna räckte tyvärr inte. Slutresultatet blev lite av en besvikelse. Tyvärr.

Vad tyckte ni?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tyckte första halvan av Jessica Jones, säsong 1, var bra. Säsong 2 var katastrof. Så. Dåligt. Manus.

Daredevil kunde jag inte se för de löjliga fight-scenerna, som tog en halvtimme av hoppande och studsande, och slag rakt i ansiktet som inte gör någon skada. Trist, jag älskar Daredevil.

Resten har jag inte sett.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Agents of S.H.I.E.L.D och Agent Carter ingår väl egentligen också?

Jag har faktiskt inte sett någon av Marvels TV-serier (men nästan alla filmer). Har första säsongen på Jessica Jones och Daredevil liggande, men har prioriterat annat på TV (men exakt vad skulle bli en total OT så jag låter det vara osagt) :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Henke;n326719 said:
Agents of S.H.I.E.L.D och Agent Carter ingår väl egentligen också?

Jag har faktiskt inte sett någon av Marvels TV-serier (men nästan alla filmer). Har första säsongen på Jessica Jones och Daredevil liggande, men har prioriterat annat på TV (men exakt vad skulle bli en total OT så jag låter det vara osagt) :)
Nej, de serierna är i en annan del av det större Marvel univrsumer. Men just de här är de Netflix låtit göra, intr bara de som är på Netflix,

...Men Agents of Shield är jättedåligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
God45;n326722 said:
Men Agents of Shield är jättedåligt.
Det här är så roligt, för alla säger det, men det är den enda av Marvelserierna (förutom Jessica Jones) som jag orkat titta på överhuvudtaget, just för att det inte är så mycket superhjälteflams.

Sen har jag noll koll på comics. Det brukar vara en ganska stor faktor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskar ”Punisher” båda säsongerna! Musiken, våldet, skådespelarna och egentligen allt! ”Jessica Jones” är min andra favorit, Purple Man som skurk är awesome men tråkigt nog var säsong två inte alls lika bra. Trots detta är ”Jessica Jones” min favorit efter ”Punisher”. ”Daredevil” är högklassig tv och det är trångt på toppen då jag egentligen älskar alla Marvel serier utom just ”Iron Fist” trots att Jessica Henwick är med och ni får ursäkta mig, men hon är så jävla snygg så tack vare henne orkade jag mig igenom ”Iron Fist” båda säsongerna. Jag är ganska sorgsen över att Marvel/Disney och Netflix inte ville/kunde fortsätta de serier som faktiskt var populära :-( Enormt slöseri med potential faktiskt, galet skulle jag vilja säga!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Nu är ett sånt där tillfälle när jag verkligen är grinig att inte ha ett tangentbord utan bara en sliten telefon...

Men i stort för mig - Netflix > MCU, nästan rakt av. De lyckades göra neonoir på precis rätt sätt för att jag skulle bli kär i tonen och stilen. Och som God45 säger, Kingpin är den bästa karaktären i alla MCU-produktioner, nästan oavsett hur man räknar.

Jessica Jones var ruskigt bra, även om säsong två inte var lika bra som första, men att dålig var den inte.

Luke Cage kan vara det mest ojämna jag sett. Otroligt höga toppar, men lika djupa dalar.

Mer åsikter och klargöranden kommer när jag kan skriva utan att ha en autocorrect som stjälper vart fjärde ord på ända.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
God45;n326722 said:
...Men Agents of Shield är jättedåligt.
Buuu!!! Underkänt! Rött kort! Utvisning.

(Agents of SHIELD är en av de få bra TV-serierna som går på TV nu. För mig då.)

Daredevil: Zzzz…

Jessica Jones: Helt okej. Försata säsongen var Tennant briljant i och säsong två älskade jag för det faktum att Jessicas syster fick större utrymme. Grymt bra avslutning som bäddar gott för säsong tre. Har dock inte sett den ännu.

Luke Cage: Alla har pratat så gott om den så... Tja, det är skälet till varför jag inte sett den.

Iron Fist: Till skillnad från andra så gillade jag serien. Danny var ett bortskämt spoiled brat, vilket gjorde det till en fin story arc. Seriens stora vinst var dock Colleen Wing. Inte sett andra säsongen dock.

The Defenders: Jag gillade den - men så hade jag inga problem med Iron Fist så det var kanske inte så konstigt. Älskade hela scenen i avsnitt tre (?) där de sitter på restaurangen - och Jessicas sarkasm var guld. <3

The Punisher: Var oerhört skittrist som serietidning och spinoffar från den urdåliga Daredevil i TV-serien så nä tack.

Så lärdomen är väl, jag och God45 har inte samma smak angående TV-serier. :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tycker att alla Netflix egna tv-serier har vart rätt så kassa de senaste åren. Jag orkade knappt igenom Punisher s1, har ganska många vändor Kimmy Schmidt kvar, kom inte alls in de sista några säsongerna House of Cards och varför folk säger att Black Mirror är bra är ju helt obegripligt - det är ju som Twilight Zone för puckon.

Agents of shield var dåligt de typ 15 första avsnitten av s1. Sen dess har det levererat som fan. Tror dock art S1 av Jessica Jones och S1 av Legion är de två bästa grejerna i Marvel på TV.

Förövrigt behöver man inte säga ”comics” när det finns ett så bra ord som serier att använda.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Gillade själv Daredevil (framför allt den första säsongen dock), första säsongen av Punisher (vilket är förståeligt för mig. Punisher ursprungsark är bra. All punisher bortom hans Roaring Rampage of Revenge är bleh) och älskar Agents of Shield (även om själva storyn i de sista två säsongerna har varit "okeeeeej" så gör karaktärerna det helt värt det).

Jag har själv svårt för Luke Cage. Mest för att jag definitivt inte är i seriens intended demography. Svarta manliga superhjältar (förutom black panther) är i princip variationer på "kan inte bli skjuten av polisen", "hypermaskulinitet/machobröl" och "take back the 'hood". Koncept som jag kan förstå är lockande för sin målgrupp, men inte för mig.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jocke;n326751 said:
Förövrigt behöver man inte säga ”comics” när det finns ett så bra ord som serier att använda.
Förutom när det diskuteras serietolkningar av serier. För serier och serier är samma ord.

Plus att jag alltid skriver, säger, och tänker "comics" med lite mer förakt än andra ord.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Cybot;n326825 said:
Gillade själv Daredevil (framför allt den första säsongen dock), första säsongen av Punisher (vilket är förståeligt för mig. Punisher ursprungsark är bra. All punisher bortom hans Roaring Rampage of Revenge är bleh) och älskar Agents of Shield (även om själva storyn i de sista två säsongerna har varit "okeeeeej" så gör karaktärerna det helt värt det).

Jag har själv svårt för Luke Cage. Mest för att jag definitivt inte är i seriens intended demography. Svarta manliga superhjältar (förutom black panther) är i princip variationer på "kan inte bli skjuten av polisen", "hypermaskulinitet/machobröl" och "take back the 'hood". Koncept som jag kan förstå är lockande för sin målgrupp, men inte för mig.
Mitt problem med Punisher är när folk tar honom på allvar. Han har väldigt lik grundidé som Judge Dredd. Han upprätthåller som moraliska kod utan att se konsekvenserna långsiktigt. För Dredd innebär det att han upprätthåller ett fascistiskt diktaturvälde, för Punisher att han gör mer skada än nytta. Flera av författarna har uttryckligen sagt att det är så det skrivit honom (bla Ennis i MAX-versionen) och jag tycker det funkar fantastiskt. Han funkar också när han blir totalt parodi på manlig man och sänker isbjörnar med en rak höger.

När det gäller Luke Cage är jag mer skeptisk överlag. Första säsongen var riktigt riktigt bra timme de introducerade en ny karaktär halvvägs in. Sedan blev den usel så in i... Otroligt dålig idé, särskilt när de befintliga skurkarna i princip var serien redan då. I säsong två är Luke Cage själv det minst intressanta med serien med ENORM marginal, medan skurkarna är fantastiska rakt av. Att inte Alfre Woodward fick en Emmy är pinsamt. Säsong två är jämnare, men sämre överlag. Så länge den inte handlar just om skurkarna, alltså.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Daredevil säsong 1 -- Oj, det här var ju riktigt bra. Jag var rädd att det skulle vara en vanlig villain of the week-grej där han slåss mot Gladiatorn och sedan mot Ugglan och sedan mot Bullseye etc.

Jessica Jones säsong 1 -- Det här var bra, men inte lika bra som Daredevil.

Luke Cage säsong 1 -- Det här var okej, men inte lika bra som Daredevil eller Jessica Jones.

Daredevil säsong 2 -- Den halva som handlade om Punisher var bra, den halva som handlade om ninjor och Elektra var det inte.

Iron Fist säsong 1 -- Det här har potential, jag fortsätter titta för att se om det blir bättre. Nej, det blev det inte, nu ger jag upp.

Defenders -- Jag borde väl testa den i alla fall, fast folk som annars gillar superhjälte-tv är väldigt ljumna till den. Och de hade visst rätt, nu tittar jag på något annat istället.

Daredevil säsong 3 -- Wow, nästan perfekt. Synd att det inte blir något mer nu när de verkligen lyckades få till det!

Resten -- Orkar inte se säsong 2 av saker jag inte tyckte var bra nog säsong 1, och Punisher är jag ointresserad av.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Att Netflix börjat pusha Daredevil Säsong 1 igen på alla sina listor var mycket mer en spoiler.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vad, vad? Vad har jag missat?
När Marvel inte gjorde sina egna TV-serier utan la ut det på Netflix och ABC med flera så gick kontinuiteten bara åt ena hållet -det som har hänt i filmerna har också hänt i serierna. Medan inget i tv-serierna påverkade filmerna. Nu förtiden med deras egna serier som helt klart påverkar resten av MCU har några av netflix-skådisarna börjat titta förbi i sina gamla roller. Tex i Hawkeye och som jag förstått det i nya Spindelmannen (men jag har inte sett den så jag vet inte hur mycket det är).
 
Top