Nekromanti Neowikin

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Inte för att klaga, men hur kommer det sig att EON-forumets användare inte använder sig av Neo-wikin i högre utsträckning? Mycket av det som skrivs och diskuteras här skulle passa utmärkt där, vilket Lijat nyligen påpekat. . En snabb titt i morse visade att det då var två veckor sedan neo-wikin uppdaterades, och innan dess ytterligare två veckor sedan.

Det vore mer än trevligt om fler kunde bidra med information om sina kampanjer, spelledarpersoner, regeländringar et.c. till den gemensamma kunskapsbanken som Krille ligger bakom. Ser fram emot ett kommande uppsving på neo-wikin.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Wiki = svårt och jobbigt

Det finns i alla fall en anledning till att JAG inte skriver till Wikin - det verkar betydligt svårare än att skriva till Forumet. Det är möjligt att jag skulle göra saker till Wikin oftare om jag lärde mig, men just nu behärskar jag Forumets format bäst, vilket medför att det är hit jag skriver.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Wiki = enkelt och skitlätt

"det verkar betydligt svårare än att skriva till Forumet"

Det är det inte. På sitt sätt så är det till och med enklare.

Du behöver inte skriva [inlägg=123456]såna här koder[/inlägg] för att länka till andra inlägg. Du behöver inte [url=http://www.tjottahejti.se]sånna här koder[/url] för att länka till andra platser. Du behöver inga [b]såna här koder för fetstil[/b].

Det enda du behöver är att SkrivaIhopOrd, så har du länkat till artikeln "Skriva Ihop Ord", eller skriva en url så har du länkat till den. Och skulle du behöva fetstil så gör du det **såhär**.

Så nej, det är inte svårare att göra saker i wikin. Det är bara du som är en gammal hund.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Inte för att klaga, men hur kommer det sig att EON-forumets användare inte använder sig av Neo-wikin i högre utsträckning?
Det material jag har åstadkommer håller jag exklusivt till Drunoks Drängar.

/Joel
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Enkelt nog för en dataanalfabet

Wikin är faktiskt inte alls svår att hantera. Till och med en dataanalfabet som jag, för vilken den mest avancerade datorsupporten består av att blåsa lite i lämplig öppning (det fungerade ju på NES), klarar det. Det finns en del nytt material på neo-wikin, bland annat några SLP, nya ritualer och effekter och en kampanjrapport. Gå in och titta (och skriv!)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vad händer om 2 skribenter har olika uppfattning om samma sak, då alla kan editera alla andras grejjer?

Skribent Allan skriver en artikel om Jargien, medans Skribent Bertil inte alls håller med, och ändrar därefter i Skribent Allans artikel. Varvid Skribent Allan blir arg och ändrar tillbaka....

Eller har jag missuppfattat det hela?

/Honken
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad händer om 2 skribenter har olika uppfattning om samma sak, då alla kan editera alla andras grejjer?"

Det bästa sättet att lösa problemet är att inte tycka att det som andra skriver är "andras grejer". Wiki är open source - alla äger allting.

Men utifall att något sånt här inträffar...

"Skribent Allan skriver en artikel om Jargien, medans Skribent Bertil inte alls håller med, och ändrar därefter i Skribent Allans artikel. Varvid Skribent Allan blir arg och ändrar tillbaka...."

...så finns det två sätt att lösa det hela. Det ena är att både Allan och Bertil går och tar en skön bastu, och en öl, och lite massage, och helt enkelt lugnar ner sig ett par hekto. Det finns plats för båda varianterna i wikin, så låt Allan lägga in sin text och Bertil lägga in sin text.

Den andra inträffar om Allan och Bertil är nykterister och vägrar bada bastu. I så fall tar en tredje part, Crille, bort båda artiklarna eller ersätter dem med ett jämkat förslag.

Om Allan och Bertil trots detta inte kan skärpa sig så kommer Crille att leta upp Allans och Bertils IP-nuffra och blocka wikin för båda.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
det händer

Folk bråkar i den lilla mörkretartikeln hurvida mörkret är dumt eller inte.

Jag och någon som vägrat skriva in sitt nick bråkade om hurvida en besvärjelse skulle ha extranamnet "att kasta ett gäng stenar". I det fallet lät jag det stå kvar andra gången han skrev dit det med tanken "om han nu så gärna vill den anonyma skiten" :gremwink:

/Ceram, diggar wikkin...
 
Top