Nekromanti Neotechs "realistiska" skadesystem

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Mycket krut verkar ju ha lagts ner på att Neogames spels regler ska vara realistiska, speciellt strids- och skadesystemen. Det känns inte riktigt som om man alltid lyckas med det..

En liten anekdot:
Rollpersonerna är inblandade i en eldstrid. När eldstriden är över har alla klarat sig med
mer eller mindre smärta- och traumakryss.
Den ena rollfiguren får ett slag på armen och erhåller några kryss. Han drar sin pistol för att skjuta, fumlar, ramlar och vrickar foten och erhåller
något i stil med två traumakryss och tre smärtkryss.
Nu erhåller han nya traumakryss efter stridens slut och måste slå ett dödsslag som han, hör och häpna, misslyckas med. Rollpersonen dör alltså av en vrickad fot.

Så kan det gå när man har dödsslag och väldig tur med Ob.. :gremcrazy:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Märkliga saker händer hela tiden

Detta har varit på tapeten förr. Favorit exemplet torde vara damen med höften.

Men det man absolut måste konstatera i sådana här tillfällen är att man måste tolka situationen så att det blir trovärdigt.
Liksom Eons/Neotechs OBsystem har gett upphov till sådana här bisarra situationer.
Då inser man behovet av att tolka vilket marco här har gjort.

Ett exempel på tolkning av det misslyckade dödsslaget skulle väl vara att ha vrickade foten lindrigt, men tappade balansen och slog i bröstkorgen i en vass kant i ett bord, varpå han i kombination med tidigare skador helt enkelt dog.
Men det finns många tänkbara tolkningar.

/Naug
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Att följa...

Att följa ett regelsystem slaviskt är ju inte heller att föredra. Dödsslaget är ett sådant exempel. Är det kul? Gör det kampanjen bättre? Troligen inte när resultatet kommer av en vrickad fot. Hjältar (rollpersoner) dör inte av vrickade fötter. De dör på grund av andra orsaker. Vanligt folk dör av vrickade fötter i trappor där de faller och bryter nacken.

Rollpersoner skall inte dö av vrickade regler!

Om nu en rollperson i händelse av en vrickad fot blir så utmattad att hjärtat stannar och han dör, kan inte då hans kompisar, i form av de övriga rollpersonerna, återuppliva honom?

" Kapten?! Jones verkade trilla där borta. Såg ut som om han vrickade foten. Jag undrar om han klarade sig? Han ser lite död ut? Skall vi hjälpa honom upp?"
" Ingen fara med honom säkert. En vrickad fot överlever väl en yrkessoldat... eller?"
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Märkliga saker händer hela tiden

Jo, det har ni iofs rätt i. Tänkte bara att det känns rätt overkligt, vilket ju är helt fel eftersom Neotech ska vara väldigt verkligt. Jag har då aldrig råkat ut för att en rollperson har halkat på ett bananskal och slagit ihjäl sig i D&D..:gremsmirk:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Märkliga saker händer hela tiden

"Tänkte bara att det känns rätt overkligt, vilket ju är helt fel eftersom Neotech ska vara väldigt verkligt."

Det är trots allt skillnad på orimligt, otroligt, osannolikt, overkligt och omöjligt. Verkligheten i sig är full med exempel på saker som kan vara orimliga, otroliga, osannolika och overkliga, men de är ytterst sällan omöjliga.
 
G

Guest

Guest
Hur stor är sannorligheten att man vinner på Lotto?? Inte så stor chans...Men det händer...

Läste om någon snubbe som hoppade fallskärm, skärmen vecklades inte ut, och snubben föll mot en säker död, men överlevde. Han tackade sin lyckliga stjärna och åkte lite skärrad hem, väl hemma snubblade han på dörrtröskeln, föll och bröt nacken...Jobbigt läge!

Hur som helst...Du får väl tolka resultat efter situationen, han vrickade foten, föll mot något elakt och hårt och slog in skallen...Eller...???

Persoligen så gillar jag inte NeoTech skadesystem för att det är så mycket tärningsslag och framförallt att det är så svårkontrollerat för SL...Jag vill INTE att mina spelare ska dö av vrickade fötter eller att dom förblöder när dom skär sig på kvittot som kommer ut ur en ATM-maskin :)

Mvh
Lexx - KampfBereit
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Jag slår som regel alla chok och dödsslag dolt. Det blir lätt att modifiera då. T.ex. kanske en RP inte dog utan blev medvetlös istället. Det finns nämligen inget värre än RP:s som dör utan att förtjäna det.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag känner igen det där. Stridssystemet är lite knepigt också.

Jag var spelledare och min spelare tänkte skjuta lite militärrebeller så snart ett par dörrar öppnades emellan dem. Eftersom att han tänkte fingra på treskottsalva som en galning istället för en svepande salva automateld så hann alla skurkarna skjuta honom med cirka 300 skott efter de tre första skotten, tack vare responshandlingar.

/Martin
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Låter väll ganska rimligt om de förväntade sig att han skulle vara bakom dörren, dörren var tillräckligt bred, de inte blev överraskade och att de hade sina vapen osäkrade.
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Håller på att läsa igenom N2 regelboken och det låter rätt olycksbådande att man kan dö av en vrickad fot i N2.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
mja... går man helt efter reglerna så går det inte att enbart dö utav en vrikad fot, i exemplet ovan så hade personen fått ett slag på armen också... jag vet att det inte låter så mycket bättre men sannolikheten att man dör utav det är väldigt liten... ett exempel som tas upp i det här sammanhanget ofta här på forumet är någon dam i medelålder som rammlade på höften och dog... och sedan kan jag bara lägga till ett citat från någon annan på forumet(kommer inte ihåg vad han heter) "regler är bra tjänare, men usla herrar"(fritt citerat ur minnet) vilket stämmer mycket bra. regler är till för att hjälpa inte stjälpa :C) eller nått...
välkommen till forumet
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Konstiga saker händer som sagt.

I vår senaste session slog jag som SL till rejält och en bisarr utveckling följde... under samma spelkväll så slår jag 111 och 666 totalt mer än 6 gånger trots att det är mindre än en på 300 att få en sådan..

Inte nog med det, Ob2t6 gick flera gånger över 20 och vi var uppe is 30-40 med ett stort antal ob3t6-slag.

Även om det inte är riktigt i klass med att ta ett hagel på nära håll för att sedan direkt döda någon med en mobiltelefon.

I en stor eldstrid där rollpersonerna var tänkt att bli tillfångatagna så försvarade dom sig envist. av 5 spelare blev EN INTE träffad i huvudet. Inte nog med det, 4 halsskott och totatl 13 skott i huvudet med vardera minst Ob5t6 i skada överlevde dom. Sjukt med tur på extraskadetabellen (typ bara långa sår och köttsår, inga allvarliga träffar alls) samt överleva ob4t6 dödslag tre gånger på rad... (chockvärde 13)

Den som gjorde bäst ifrån sig tog 5 skott i ansiktet... vi pratar 5.5mm duplex och .357 PSG ammo.

Samma person överlever sedan (efter att han läkt) 18 träffar Hypendo fördelat på hans båda obepansrade ben. (han dog visserligen men mirakulös tur vid återupplivningsförsöket och bra tillgång på skjukvård men ändå... trots att det bara blev artärblödningar och köttsår enl. tabellen så bedömer SL att han behöver skaffa cyberben om han inte skall vara ruskigt halt.

Jag har sett många underliga händelser, personer dö av Ob2t6 gummikulor och personer överleva ob5t6 dödslag.

En del saker däremot är inte realistiska på en fläck... det är att om man exempelvis biter någon i ansiktet lyckas träffa BÅDA öronen och hakan... snacka om stor i käften :gremsmile:

Den vildsinte SLP:n Kruszchiev med huggtänder kastar sig mot en Hip-hoppare i Operation Mangala och biter honom i hjärtat... för att sedan göra om samma sak på en annan kille.
Samma bitske SLP slänger sig över en person, biter honom i LÅRET och personen misslyckas med Ob1t6 brytrisk och bryter lårbenet av ett bett... Jag undrar hur den där Kruzschiev egentligen ser ut :gremsmile:

Fast, enligt mina vänner är jag det levande beviset på att Neotechs syn på händelser är realistisk. Jag verkar lida av en gigantisk otur som gör att riktigt sjuka saker händer.. jag fumlar nästan hela tiden (iaf om man tror på deras beskrivningar) Jag har lyckats skära mig på en chipspåse så jag fick en infektion i mitt finger... jag skär upp två blödande sår på handen med en brödkniv när jag skulle öppna ett makaronpaket.... jag har klyvt min högra tumme nästan ner till nagelbandet på en liten fällkniv... Jag har lyckats ramla på en biograf så att jag blir hängande upp-och-ned i ena foten och behövde lyftas därifrån för att lyckas göra om bravaden 30 sekunder senare. Bara för att dra några godbitar ur mina vänners mycket roande vardag
:gremgrin:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En del saker däremot är inte realistiska på en fläck... det är att om man exempelvis biter någon i ansiktet lyckas träffa BÅDA öronen och hakan... snacka om stor i käften

Njae, det beror på hur man ser det. Skall man få en realistisk bild av närstrid skall man inte se varje handling som en enda manöver. Att göra ett bitanfall betyder inte att man öppnar munnen så mycket som möjligt och sedan biter till allt vad man har. Det är betydligt mer kaotiskt än så, och det är inte särskilt konstigt att man först biter ena örat, sedan hakan, sedan andra örat, i en enda "bitattack". Just båda öronen och hakan är ju dock mycket osannolika att man får in, men inte omöjliga med synsättet att en attack inte är ett enda slag/bett/whatever.

När det gäller kulor så kan det mycket väl hända att de kraftigt ändrar bana inne i kroppen, kanske beroende på att de slår mot ett ben. Det kan göra att man kan få mycket underliga skottskador, d.v.s. knappast några raka hål igenom. Den hydrostatiska chocken kan också fortplanta sig och skada andra närliggande delar av kroppen, såvitt jag vet.

/RipperDoc
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Borde det inte gå att göra en modul som fixar såna problem som död av vrickad fot
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Borde det inte gå att göra en modul som fixar såna problem som död av vrickad fot"

Jo, men det är enklare och mer praktiskt att istället tänka efter lite som spelledare.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
...Det är betydligt mer kaotiskt än så, och det är inte särskilt konstigt att man först biter ena örat, sedan hakan, sedan andra örat, i en enda "bitattack". Just båda öronen och hakan är ju dock mycket osannolika att man får in, men inte omöjliga med synsättet att en attack inte är ett enda slag/bett/whatever.
Fördelen med abstrakta system är att man kan göra sådant...

Angående kulor är det riktigt sjukt ibland.. även om det i fe flesta fall går att förklara som hydrostat-chock och ändrad projektilbana så blir det svårt på exempelvis laser.

Nja, mina spelare reagerade inte så konstigt på just den saker.. och att man genom en bit attack lyckas bryta lårbenet förklarade jag som att han kastar sig mot personen, bter tag om hans lår och de båda rasar med våldsam kraft mot ett trapphörn som fanns i hotellmatsalen (där det utspelade sig) och benet knäcks mot trappen och inte av själva tänderna....

Däremot så har dom två betten som träffat hjärta fått mina spelare att bli lite nervösa över "det där odjuret Kruszchiev" :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"och att man genom en bit attack lyckas bryta lårbenet förklarade jag som"

Tja, det krävs alltid en bit attack för att lyckas bryta lårbenet på folk. Antingen det eller bit vanlig hederlig klumpighet från dem själva.

...åfan, menade du en bitattack? Sorry, jag är inte bra på den här sära ny svenskan. :gremwink:
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
AAAAAAAAAAAAARGH!

Hur kan jag som är den som har tills igår varit anställd för att kontrollera språket och framförallt ta bort alla särskrivningar i alla dokument där jag jobbade?... har väl rättat så många särskrivningar att jag börjar skriva isär själv :gremfrown:

*smisk på mig*
 
Top