Nekromanti NeoTechs Grundchans System

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Du är på nätet trots allt.

Skäggmästare?

Oj, slank det med där ? /images/icons/smile.gif

Ett skägg är en term som min bror använder i DnD när man lyckats göra en ovanligt tuff koboldoptimering. Som att skaffa Featen improved Trip och besvärjelsen Animate rope och en exotic weapon profiency (för en lång piska). Sen fällar man folk till höger och vänster. Det är ett typiskt skägg. Varför det kallas så har jag ingen aning om.
Men ett skägg är en optimering som använder sig av någon form utav svaghet i reglerna med avseende att optimera.
En skäggmästare är en mästare på skägg (no shit sherlock/images/icons/grin.gif).

Men, det är inte en erkänd term. Kanske DnD spelare i Uppsala har hört om dom har lite tur.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
...men via TV får man också nyheter och dokumentärer. Detta gör att folk får allmänbildning som tex Historia

Då måste det vara dokumentärer som är lättförklarade, och gärna ska betraktaren kunna en del om ämnet innan om han ska lära sig något.

Eller: min polare tycker att ett försvarbart argument i debatten om huruvida actionfilmsvåld påverkar barn är: "Man måste ju kunna försvara sig...". När han blev utsatt för ett rånförsök, sparkade han ner rånarna i bästa Jet Li- och Matrix-stil? Nej. Han sprang. Som en hare.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Sekundäreffekter

<blockquote><hr><blockquote>Han med hög rörlighet kan klara enklare klättringsmoment med sin rör medan den med låg rör kan kompensera det med erfarenhet.</blockquote>Men det är ju exakt det jag har sagt hela tiden !!!<hr></blockquote>samt<blockquote><hr>Jag försöker göra ett litet mer realistiskt system. Då struntar jag ganska så kungligt i "spelbalans" och allt vad det heter.<hr></blockquote>Men, som jag sagt förut, uppvägs inte mycket av det man förlorar i att inte ha ett grundchanssystem, av att grundisarna ju ger en hel del sekundära effekter som också spelar in när man använder färdigheten?

I fallet Klättra bör ju den rörlige i rimlighetens namn få bättre "fart" i sitt klättrande (även om jag inte hittat några regler som talar om klätterhastigheter....), alltså blir hans klättrande mer effektivt. I fallet Sagsmål får den rörlige och starke mer i TO och gör mer skada... I fallet juridik... ehh... okej, jag kommer inte på något exempel där, men vad gäller i stort sett alla fysiska, aktiva färdigheter spelar ju grundegenskaperna redan in. Förvisso kanske det är "fel" attribut som spelar in vad gäller vissa färdigheter (i fallet Kasta är det ju bara STY som är intressant, enligt reglerna), men det är en helt annan diskussion, och dessutom ganska enkelt att ordna.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Du är på nätet trots allt.

Ta det som en förolämpning om du vill, jag bryr mig inte ett dugg. Snarare så borde du bli mer likgiltig för saker som händer dig. Speciellt om det är något så banalt om en konversation över internet.


"Han med hög rörlighet kan klara enklare klättringsmoment med sin rör medan den med låg rör kan kompensera det med erfarenhet."
""Men det är ju exakt det jag har sagt hela tiden !!!""

Faktiskt inte. Du anser att personen med mycket fördighet i rör så få bonus på sin klättra. Det anser inte jag .Istället så tycker jag att den som vill kan få använda RÖR _istället_ för klättra när det gäller enklare manövrar, alltså inte friklättring upp för en skyskrapa, som exempelvis att ta sig över stängsel, upp till brandstegar och så vidare.

Två helt olika saker.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: överenskommande

Ber inte att du håller med mig. Det är ditt rollspel och du gör som du själv vill, jag erbjuder bara andra förslag.

Men påstå inte att jag menar saker som du menar när så inte är fallet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Missförståndet 2: Återkomsten

Om du inte vill lägga ner den här nu ganska tjafsiga diskussionen så behöver vi inte...


Det känns som att jag borde förklara mitt påstående om att vi tyckte samma saker förut.

Du sade:
Han med hög rörlighet kan klara enklare klättringsmoment med sin rör medan den med låg rör kan kompensera det med erfarenhet.

Jag menar:
En person med hög RÖR får en grundchans i Klättra. En såpass hög grundchans att han kan klara av enkla klättringar.
T.ex. uppför stängsel eller brandstegar.
Handen på levern, hur svårt är det att klättra upp för ett stängsel eller en brandstege ?
Ob1T6, kanske Ob2T6 på sin höjd.
Har man hög RÖR och grundchans i klättra så klarar man av detta utan svårigheter.
Har man inte hög RÖR och därmed ingen extra grundchans så får man givetvis kompensera med ren klättererfarenhet och teknik.

Alltså så blir det med Eons Grundchans system precis så som du säger.

Han med hög rörlighet kan klara enklare klättringsmoment med sin rör medan den med låg rör kan kompensera det med erfarenhet.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Default?

Du vill alltså ha ett defaultingsystem (för att använda en fin svengelsk term), eller är det just grundchans som efterfrågas? I N2 finns det ju, som du helt riktigt påpekar ingen som helst koppling mellan färdigheter och grundegenskaper, men att lägga till det borde ju vara busenkelt. Använd systemet för besläktade färdigheter, men låt spelarna använda grundegenskaperna istället, kanske med ytterligare en ObT6:a svårare för att balansera upp det hela.

Personligen är jag lite mot hela grundchans-konceptet - jag föredrar just default-varianten - eftersom det suddar ut gränserna mellan grundegenskaper och färdigheter lite för mycket, men det är ju mest en smaksak.

Vill man inte köra med det, kan man ju införa ett paket frivilliga poäng som alla får under uppväxten, och som bara kan läggas på just färdigheterna med grundchans, och då kanske max 2-3 poäng per färdighet. Sedan hoppas man att övriga effekter från grundegenskaperna spelar in tillräckligt när man väl använder färdigheterna.

...eller också kan man, i god Mutant 2-anda, låta grundegenskaperna spela in mer när man höjer färdigheter, antingen i poängkostnad eller i svårighet på förbättringsslaget.

Oavsett hur man gör med grundchansen, tycker jag att färdigheter innefattar så mycket, att eventuella bonusar man ska få på grundvärdet bara för man har höga värden, ändå kommer bli så liten att den lika gärna kan ignoreras. Av de tre varianter jag tog upp ovan, skulle jag själv kunna tänka mig att införa defaulting och förbättringsrabatter (förslag 1 och 3), om jag nu över huvud taget skulle ge mig på att bråka med systemet alls...

...men, som sagt, det är ju bara mina 2 öre...
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Orden går inte fram.

Nej, återigen. Det är inte alls så jag menar.

Personen som har väldigt hög RÖR men inte har höjt klättre får använda sin RÖR istället för klättra, om han vill, i situationer som berör enklare moment av klättra. Vill han däremot ge sig på svårare saker som säkerligen skulle kräva hjälp av rep, hackor, hakar och allt vad det heter, så skulle han bli tvingad att använda sitt värde i klättre eftersom den färdigheten, i mitt tyckte, innefattar expertkunskap som man behöver vara is-/bergs-/fasadklättrare för att känna till.

Ditt system tycker jag helt enkelt är jättedåligt eftersom det uppmuntrar till powerplay oberoende på hur du vrider på det.

Hoppas att vad jag säger inte bara studdsar eller morphas om till något helt annat även denna gång.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Orden går inte fram.

Personen som har väldigt hög RÖR men inte har höjt klättre får använda sin RÖR istället för klättra, om han vill, i situationer som berör enklare moment av klättra. Vill han däremot ge sig på svårare saker som säkerligen skulle kräva hjälp av rep, hackor, hakar och allt vad det heter, så skulle han bli tvingad att använda sitt värde i klättre eftersom den färdigheten, i mitt tyckte, innefattar expertkunskap som man behöver vara is-/bergs-/fasadklättrare för att känna till.

Jag förstår..

Det medför bara inkonsekvensen att en person med hög RÖR är nästintill gudomlig på att klättra för repstegar, galler, staket m.m.
Men är lika hopplös som lame Bertil när det kommer till att göra mer avancerad klättring. Men jag förstår din poäng att det är en j-vla skillnad mellan ett staket och en bergsvägg med selar, rep och hackor.
Det är en legitim åsikt.

Men jag skulle snara välja att hantera den problematiken på ett annat vis.
Mycket riktigt som du säger så är det mycket mycket svårare att genomföra mer avancerade klättring, typ bergsklättring. Därför skulle jag helt enkelt så svårare slag mot klättra vid sådan klättring. kanske Ob4T6 eller så.
Medans att klättra upp för ett galler kanske är Ob2T6 eller så. På så vis kan man säga att dom höga värdes poängen i klättra innefattar den expertkunskapen som krävs för mer avancerad klättring. Medans dom låga värdena i färdigheten innefattar mer simpla klättringar, typ galler.


Ok.
Nu tror jag att diskussionen är klart uttömd.
Det har varit trevligt att bolla idéer med dig, trots en rad missförstånd så har jag fått mig en rejäl funderare. Nu drar jag mig ut från diskussionen och svarar därmed inte på mer inlägg i tråden.
 
Top