Nekromanti Neotechs framtidsvision

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Postade precis det här: http://forum.rollspel.nu/showflat.php?Ca...p;o=&fpart= inlägger i Rollspels-gruppen, men tycker innehållet är relevant även för denna grupp. Det handlar nämligen om framtidsprofetior.

En forskare har gjort en lista på 500 teknologiska genombrott som kommer att ske den närmsta framtiden (fram till år 2100).

Läs följande länkar för mer info:
http://asia.news.yahoo.com/020217/reuters/asia-89781.html
http://www.btexact.com/white_papers/downloads/WP106.pdf

Hur väl stämmer det med Neotechs framtidsvision, eller din egen...?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Killen som skrev detta borde...

Killen som skrev detta borde ta en lång promenad, längs en kort pir.

Lyssna på dessa "profetior"

om 2 år så ska vi tydligen ha retinala (inte bara öga, utan synnerver) implantat länkade till video kameror!!!
Man kanske tycker att han kan ta upp nervsplitsning först innan han börjar gör avancerade operationer på ögat./images/icons/wink.gif

i år 2002 så ska vi kunna köpa en 1,5 m platt skärm för 20.000 kr.
Detta lockar till gapskratt eftersom en 17" skärm i dagsläget kostar ca 10.000 och kostnaden i ökade tum är exponentiell för platt skärmar i dagsläget.

Sedan påstår han att 10 Ghz ska kommer om 1 år (2003). Ja, ok då. Kanske. Om han har tur. Men jag tvivlar på det.

AI doktorer ska tydligen ha funnits i 1 år nu (2001). Vad han menar med en AI doktor framgår inte, men han menar troligtvis en maskin som kan titta på en snubbe. konstatera att "han mår inte bra, gör så här så mår han bättre" och faktiskt få patienten att må bättre. Jag tror inte att det fanns för ett år sedan. IDAG så har man ett jävla sjå att få datorer att känna igen saker med synen överhuvudtaget, att sedan diagnosera en patient är ännu mer avlägset.

Snubben är ett skämt, han verkar ha läst illustrerar vetenskap nån gång för mycket samt rökt något helt annat än tobak mens han har gjort det...
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Killen som skrev detta borde...

Säkerligen är flera profetior felaktiga, annars vore de ju inte profetior. /images/icons/wink.gif

Se det istället som en lista på tekniker som är under utveckling och som (förmodligen) kommer att komma förr eller senare. Årsangivelserna får nog ses som en grov uppskattning och inget annat. Eftersom mannen som skrivit listan dessutom valt att bara skriva varje framsteg i en enda mening gör det såklart svårt att veta exakt vad som menas ibland.

För övrigt har man redan gjort lyckade försök med att koppla synnerven till en extern kamera hos blinda personer. Dessa har då kunnat så mycket som att skilja på mörkt och ljust. Inte direkt XGA, men ett steg på vägen.

De säljer 52 tums platta plasmaskärmar för strax över 50000 hos välsorterade affärer.

10 GHz har man redan passerat för länge sedan i superdatorer. Jag har sett exempel där man fått upp CPUer som finns att köpa idag till 4GHz (förvisso med rätt extrem kylning, men dock).

Med AI doktorer menas nog expertsystem som leder en patient till en diagnos genom att ställa frågor av typen "är du snuvig? (J/N)", "har du ont i halsen (J/N)" etc. Sådana har funnits ett tag, som ett stöd till mänskliga läkare, men förmodligen menas i artikeln att de ska börja användas direkt mot patienten. Det är med största sannolikhet ingen "Dr Robot" som avses.
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Re: Killen som skrev detta borde...

Det skrivs också att man ska kunna resa i tiden 2075...det dröjer dock 25 år innan människan blir odödlig och man kan resa snabare än ljuset...
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Re: Killen som skrev detta borde...

I och för sig så har vi nu i två år (om minnet tjänar mig) varit kapabla att kurera blindhet genom att låta en videokamera mata bildinformation till synnerven - experimentet är under utveckling iom att det för ögonblicket är en smula "bulkigt", dock.

I övrigt kan jag hålla med om att en viss optimism råder i tidslinjen. Det här är ju ingalunda ett nytt grepp; Buck Rogers framtidsvision var ursprungligen placerad i det då avlägsna 1950-talet, och personligen håller jag andan för att se om Los Angeles 2019 kommer att vara mörkt, prytt med eldsprutande industritorn och holoskepp som hojtar ut reklam för att flytta ut till "the off world colonies". :gremwink:
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Killen som skrev detta borde...

Vi är ju utrotade av terminators redan 2030 så en sådan paradox är ju inget problem ;o)
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Killen som skrev detta borde...

Ja, men vi borde rimligtvis bli bättre på att förutspå framtiden ju närmre vi kommer till den. :o)

Dessutom finns det tecken som tyder på att utvecklingen accelererar. Vi blir hela tiden bättre - på att bli bättre.
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Det är dock inte en fullständig processor

Att de visar upp en 10GHz ALU är ganska irrelevant då det som oftast begränsar en processors klockfrekvens är att styra exekveringen och koda av instruktionerna. Själva ALU:n är nog den enklaste och minsta delen av processorn. Jag har designat en ALU (inte optimerad för hastighet) som verifieringsprogrammet godkända i 200MHz. Detta gjordes med en 800nm processteknologi, Intel fick bara upp 486:orna i 33MHz med sin 800nm process.

Patrik
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Killen som skrev detta borde...

10 GHz har man redan passerat för länge sedan i superdatorer./quote]

Hur säker är du på det? Jag har inte sett några sådana processorer och de processorer som används i stordatorsystem (från Intel, IBM, SUN, Alpha, etc) tenderar att att ha lägre klockfrekvens än de som används i vanliga PC. De är å andra sidan ofta klart snabbare inom vissa uppgifter (databasservrar, teknisk och vetenskapliga simuleringar etc.)

Patrik
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Killen som skrev detta borde...

Du, var det verkligen en 1,5 meter tjock skärm som du menade/images/icons/smile.gif?
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Nutida cyberpunk

En sak som jag har tänkt på är att i princip vilken stad som helst i vilket land som helst när som hlest skulle kunna förvandlas till en Neotech-liknande cyberpunkvision.
Bara utan alla cybernetiska implantat och superdatorer och så. Ta till exempel New York efter attacken mot World Trade Center. Tänk att tornen rasar och river ett stort område av stan som blir totalförstört, man kan hoppa direkt genom gatan ner i tunnelbanan eller så. Den skadan är i princip omöjlig att reparera, arbetet kommer ta åratal och det är knappt så attt man kan komma in i det kvarteret över huvud taget. Det finns ju gott om gäng i New York, och det fins säkert de som skulle utnyttja en katastrof till att få plundra butiker och så. Sedan skulle gängen värna deto mer om sitt område, eftersom där finns "deras" människor och butiker som de ska utpressa och råna. Följaktligen blir relationen mellan gängen allt mer våldsam, och privatpersoner börjar uppsöka vapenaffärer för att kunna försvara sig. Brottsligheten stiger antagligen, många som skadas i katastrofen börjar använda droger för att lindra smärtan, gängen utvecklas tll organiserade brottssyndikat osv. Kom sedan ihåg att det mer eller mindre oförstörda ytterskiktt av staden antagligen inte vill ha något att göra med avskummet från de förstörda kvarteren, därför är det nog inte omöjligt att man skickar insatspoliser för att haffa så många som möjligt från de förstörda kvarteren, oavsett om de verkligen vet att de människorna har gjort något, eller att man uppför någon sorts bevakad mur så att inte dårarna kommer ut (*host**host*Flykten från NY*host**host*).
Kort sagt, det kan hända när som helst, var som helst.
Nalle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Nej

Nej, jag skrev

i år 2002 så ska vi kunna köpa en 1,5 m platt skärm för 20.000 kr.
Detta lockar till gapskratt eftersom...


Även fast det är klumpigt formulerat så nämns inte ordet tjock en enda gång.
vad jag menar är en skärm med en diameter på 1,5 m och något erkännt format, typ 3-till-4 eller 16-till-9 eller nåt. (annars kan man göra en skärm med 1,5 m diameter och 10 cm i höjd, lika utamanande som praktiskt, för att inte tala om dumt...)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Klockfrekvens och prestanda

ok.
Jag trodde automatiskt att du menade datorskärmar, du talade om skärmar i ren allmänhet. ok.
Då kan jag nog nästan köpa det. TV-skärmarna är ju billigare, men det är inte så konstigt med den upplösningen /images/icons/shocked.gif. Dessutom så inser jag att jag läste fel. Dom skulle inte kosta $ 2000 (20.000 kr) utan dom skulle kosta £ 2000 (28.000 kr). Detta innebär att priserna ska lite mer än halveras på den återstående delen av året. Konstigare saker har hänt =)

En sak som dock retar mig är hela 10 GHz grejen. faktum är att processorer blir sämre och sämre desto högre klockfrekvens dom har (på ett sätt blir dom faktiskt det !).
Jag är på inget vis någon hårdvaru-vetare (snarare lekeman), så om jag får något fel så får närmste hårdvaru-vetare rätta mig.
Det funkar som så, att alla datorer har en klocka i sig som håller ordning på tiden, detta är den mest centrala delen i processorn eftersom den samordnar alla operationer. Man skulle lite överdådigt kunna säga att den bringer "ordning till kaos". Hur precis klockan är beror på dess frekvens, den så kallade "klockfrekvensen". Denna frekvens bestämms oftast (om inte i alla fall ?) av en oscillerande kristall. Saken är bara den, att så som klockfrekvensen ökar desto snabbare måste kristallen oscillera. Dessutom så måste processor i sig hålla reda på kristallen, hur ofta den har oscillerat osv.
Detta medför att desto snabbare kristallen oscillerar, desto mer av processorns prestanda måste gå åt att hålla reda på klockan. Redan idag börjar man ha det problemet, och en forskargrupp anser att den enda vettiga lösningen är att skapa klocklösa processorer.
Läs deras artikel här:
http://www.techreview.com/articles/tristram1001.asp

Detta kan tyckas vara ett mycket viktigt steg i processorutvecklingen eftersom ovanstående brister är faktum. Dock så har personen som skrev "dokumentet" inte nämnt klocklösa processorer en enda gång.

Jag säger det igen, "Lång promenad, Kort pir"
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Det är dock inte en fullständig processor

...och om jag minns intels pressrelease från 2000 rätt, så sa de att
"10GHz kommer vara tillgängligt på bordssystem om 5-10 år"

Tar vi till Moores lag och räknar med 1GHz vid 2000 så har vi 10GHz år... *trumvirvel* 2004,98... så de ligger precis rätt i utvecklingen...

Hmm... det kanske börjar bli dags att bryta mot moores lag snart, åt ena eller andra hållet...
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: Nutida cyberpunk

Håller verkligen med! Tänker även på Los Angeles där jag pluggat ett år. Där är stan redan uppdelad i olika små stadsdelar som har sin egen polis, det är vanligt med stängda bostadeområden med egen säkerhetspersonal, det finns områden som är livsfarliga pga gängbråk och kriminalitet, de fattiga lever i misär och de rika lever i överflöd. Man skulle utan problem kunna spela ett cyberpunkäventyr i dagens L.A eller New York, eller Tokyo, Berlin, London, Mexico City o.s.v.
Men det är klart, utan de detaljer som gör Cyberpunk till Cyberpunk, hacking, cybertech, den mörka stämningen, stora företag och A.Is så blir det inte Cyberpunk utan Technothriller, och det verkar vara i Technotriller-genren som Neogames vill ha Neotech.
 
Top