Nekromanti Neotech Ultra

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Åtminstone som jag förstår det så informerades man om att Western Legender innehåller tidigare publicerat material.

Nej, det blev man faktiskt inte. Det bara nämndes "det och det äventyret är med i Arizona" i Codex, inget om att de fanns på CD-n, men jag drog den slutsatsen.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur jag har informationen samlad, bara det är högst i ett fåtal olika källor, vare sig det är pdf-filert, websidor, tidningar eller lösa blad. Men jag är väl inte folk då, antar jag.

Nej, tydligen inte :gremlaugh:
Men bara så du vet så tänker jag inte köpa Legender, däremot Ultra, främst eftersom Neotech är ett mycket knepigare spel, mer att hålla reda på(och denna bok passar bra för ändamålet IMHO), men även för att jag har det mesta på ett annat behändigt ställe, WesternCD:n som följde med i boxen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Lite kort vad jag tycker om Ultra:

Modulen är ett referensverk, som i stort innehåller inmformation som en driftig spelledare redan skaffat sig eller kan skaffa sig. Men, modulen samlar all den informationen på ett bra sätt i en bok, och även om jag själv plockar in information från alla håll och kanter, i form av lösblad, anteckningar, saker man kan utantill o.s.v. så är det ovärerligt att ha allt i en bok, snyggt och enkelt.

Calle har helt rätt då han säger att delar av Ultra kan vara mkt användbara för en given spelledare, medan andra delar inte är det. Förmodligen kommer de flesta spelledare inse att de redan visste upp till 50% av det som stod i modulen (men då hänvisar jag återigen till nyttan att ha det samlat på ett ställe). Å andra sidan kommer de delar som spelledarna inte hade skaffat info om förut vara extremt användbara. Kartorna är ett underbart exempel. För dem som inte varit händiga nog att tillverka egna kartor så är Ultras kartor en riktig gåva.

Som referensverk tycker även jag att det är bra att Ultra staplar fakta i tabeller och liknande. Du gillade inte företagslistan och beskrivningarna av alla länderna; jag tycker de är mycket användbara. Jag kan lätt improvisera fram hur invånarna ser ut och beter sig i Sao Paulo, men jag kan inte ta fram trovärdiga siffror för befolkning, yta och liknande ur huvudet. Samtidigt utgör dessa siffror en mycket bra grund för att ge landet lite mer kött på benen. Det är samma sak med megaföretagen. Det är förvisso lite fånigt att inte företagens branscher listas, men å andra sidan står många av företagen redan med på branschlistan i N2 Grundboken.

För mig personligen är å andra sidan kapitlen om Familj, Kontakter och Fiender i praktiken oanvändbara, likväl som jag bara kommer använda Arketyperna som en sista utväg. Personnamnlistorna behöver jag egentligen inte, men de olika namngeneratorerna är IMHO både roliga och användbara.

När det gäller religioner: jag skriver gärna mer om varje religion (jag skrev de flesta religionstexterna i Ultra), så det kanske kommer i artikelform någon vacker dag?

/RipperDoc
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Re: Neotech Ultra (OT)

När det gäller religioner: jag skriver gärna mer om varje religion (jag skrev de flesta religionstexterna i Ultra), så det kanske kommer i artikelform någon vacker dag?

Alltså inte igår....då det regnade :gremwink:

// Matt Evans
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Wohhh there! [OT]

Jag förespråkar ingen boykott mot neogames. Är spelledare i eon sen ett par år tillbaka och varenda modul till spelet finns i min hylla (byrålåda). Dock så har inte JAG betalat för en enda av dem.

Jag framförde boykott som alternativ till folk som stör sig på att neogames relesedatum suger och inte känner att de kan göra något. Boykott är ett underskattat sätt att påverka. Anser själv att neogames inställning till relesedatum är arrogant men produkterna är ju så bra (utom vissa, inga namn nämda).

/Johan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Du gillade inte företagslistan och beskrivningarna av alla länderna; jag tycker de är mycket användbara."

Angående företagslistorna: Behöver jag ett nytt företag till något så bygger jag fram det själv precis som jag vill ha det, med ett passande namn och passande utbredning över världen o.s.v. Företagslistorna sparar mig alltså högst någon minut om den kan hjälpa, d.v.s. om jag tar någon av företagen och använder dem som en mall.

Angående landbeskrivningarna: Jag skulle bara skicka rollpersonerna till ett område som jag vet mycket om (d.v.s. som jag läst i någon Neotech-bok eller hittat på själv innan). Dessa listor ger inte tillräcklig med information för att spela där så jag måste göra en hel del själv alltså, och när jag gör det kan jag lika gärna själv använda 10-20 minuter till att utifrån landet idag samt vad jag vet om länderna runt för att hitta på passande befolkningsmängd, valuta, talade språk, klimat o.s.v. Jag förnekar inte att avsnittet är användbart, för det är det, men jag är i desperat behov av ett passande kampanjområde av något slag och denna information är inte tillräcklig för något annat än början om jag tänkt bygga upp det själv. Just därför ser jag nog mest fram emot Neotech America och Metroplex i dagsläget.

"Det är förvisso lite fånigt att inte företagens branscher listas, men å andra sidan står många av företagen redan med på branschlistan i N2 Grundboken."

Det hade jag missat. Nu blev listan helt plötsligt rätt mycket mer användbar. En liten tröst för mig åtminstone.

"För mig personligen är å andra sidan kapitlen om Familj, Kontakter och Fiender i praktiken oanvändbara, likväl som jag bara kommer använda Arketyperna som en sista utväg."

För mig också (jag tycker de bara skulle vara i vägen om jag gjorde en karaktär) men inte för mina spelare verkar det som (sist vi spelade hade ingen skrivit något om deras familj, kontakter eller fiender och jag orkade inte be dem görta det eftersom jag visste hu utpumpade de blivit av att skapa karaktärerna (detta tar sjukligt lång tid då man har fem ovana spelare och bara en grundbok) vilket tagit ett par timmar). Eller ja, några få saker i kapitlen om Fiender och Kontakter tror jag nog är användbara för mig, i egenskap av spelledare.

"När det gäller religioner: jag skriver gärna mer om varje religion (jag skrev de flesta religionstexterna i Ultra), så det kanske kommer i artikelform någon vacker dag?"

För min del får du gärna göra det. Helst med fokus på de stora religionerna med många anhängare och gärna med kartläggningar över vilka länder och till hur stor del som de finns i (det är lite sent att börja som i Eon att i varje landsbeskrivning skriva andelarna av olika religioner).
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Wohhh there! [OT]

"Jag förespråkar ingen boykott mot neogames."

Ok.Jag inte dra upp den diskussionen igen men låt mig åtminstone få citera det du sade i detta inlägg för att klargöra varför jag trodde att du förespråkade en bojkott:

"Man får väl ta och utnyttja sin marknadsekonomiska rättighet och låta bli att köpa produkter från neogames.
Så får de antingen anpassa sin respektlösa attityd rörande releasedatum eller gå under.

Personliga klagobrev fungerar sällan, boykot gör."


Jag tyckte mig hitta ett visst budskap här men jag kanske tolkade det på fel sätt och drog förhastade slutsattser.

Nåja, jag ville bara förklara mig. Det är allt.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Wohhh there! [OT]

I diskussionens heta är jag lätt att missförstå dessvärre. En av mina många brister.

/Johan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Angående företagslistorna: Behöver jag ett nytt företag till något så bygger jag fram det själv precis som jag vill ha det, med ett passande namn och passande utbredning över världen o.s.v.

Huga! Listan tar upp i praktiken världens alla megaföretag (med många undantag förstås). De har ett intrikat samspel mellan varandra, och jag ser det inte bara som ett namn med ett par siffror till. Många företag vet man redan en del om, exempelvis de som beskrivits i N1, de företag som existerar i dagens läge och de företag som nämnts på olika ställen i böckerna. Därtill har jag massor av idéer om dem sedan länge (som dock inte har blivit publicerade :gremsmirk:). Nåväl, du gör ju som du vill :gremlaugh:

Det är väl ungefär samma sak med landsbeskrivningarna :) För det första anser jag mig inte vara kompetent nog att på rak arm dra fram sifforna till vare sig ett land eller ett företag (det skulle krävas research). För det andra anser jag som sagt att de flesta länderna och företagen som listats redan är ordentligt "inblandade" i Neotechvärlden, med lite information här och där som binder dem samman. Det skulle man inte kunna göra med ett nyskapat företag, lika lite som man kan låtsas att ett av de listade företagen inte är mer än en bunt siffror som man kan hitta på vad som helst till. IMHO :)

(Att man vill modifiera sin Neotechvärld är en helt annan sak dock, som förstås gör det förståeligt varför man hellre skulle göra sina egna siffror, företag och länder hellre än att använda Neogames)

/RD
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"För det första anser jag mig inte vara kompetent nog att på rak arm dra fram sifforna till vare sig ett land eller ett företag (det skulle krävas research)."

Har det någon som helst betydelse huruvida man är kompetent nog? Bara det känns rätt så är det rätt, om du frågar mig i alla fall. Jag har inga som helst krav på att författarna till NeoGames moduler ska vara kompetenta men däremot kräver jag att det som skrivs känns rätt, d.v.s. att det hamnar inom min verklighetsuppfattning. Bara jag får den känslan får det vara hur fel som helst egentligen.

"För det andra anser jag som sagt att de flesta länderna och företagen som listats redan är ordentligt "inblandade" i Neotechvärlden, med lite information här och där som binder dem samman."

Som jag sade så bör man använda redan given information som kan påverka ens egen skapelse eller ändring för att få det att passa in i övriga spelvärlden eller helt enkelt strunta i all eller stora delar informationen och hitta på massor själv (jag föredrar dock det förra). Det låter nästan som att du försöker säga att Neotechs spelvärld är allt för komplex för att kunna modifieras och samtidigt behålla kompatibilitet med övrigt officiellt material men jag måste säga att jag inte alls har den åsikten. Så dystert skulle jag hur som hest inte vilja ha det.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
De är ganska stor skillnad på det tididigare icke-officiella materialet och det officiella som finns i Ultra.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Har det någon som helst betydelse huruvida man är kompetent nog?

Kompetent och kompetent, men jag är av åsikten att Neotech kräver en del research för att skrivas och spelas rätt. Både i form av verklig fakta och i form av inspiration från otaliga filmer och böcker. IMHO :gremwink:

Det låter nästan som att du försöker säga att Neotechs spelvärld är allt för komplex..

Tja, jag gjorde ju förebehåll för att modifiera världen. Det är en helt annan sak. Jag utgick från att vi pratade om den Neogamesförpackade världen. Sedan har jag förmodligen en helt annan syn på det eftersom jag är inblandad i skapandet av världen.

/RD
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Kompetent och kompetent, men jag är av åsikten att Neotech kräver en del research för att skrivas och spelas rätt.

Och vad är rätt i det här fallet?

"Både i form av verklig fakta och i form av inspiration från otaliga filmer och böcker."

Om man är någotsånär engagerad så är detta en självklarhet men jag anser att man utan dem kan måla upp en bild av världen som duger för att spela i den förutsatt att man har lite allmänbildning, sunt förnuft och förmåga att improvisera. Skillnaderna mellan olika länder (åtminstone städerna) är trots allt relativt liten i en internationaliserad värld som Neotechs, så det är bara en del av detaljerna om de man förlorar. Dock kan det ju vara för spelkänslan viktiga detaljer...
 
Top