Nekromanti Neotech<->R.Y.M.D

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Ställer mig vilsen inför forumsrådet: vilka likheter/skillnader finns mellan Neotech/Neotech2
och Mutant R.Y.M.D. (obs. INTE Mutant Chronicles)?
Jag är bara ute efter spelvärlden - spelkänslan, så glöm allt vad regler heter, ok?
Gillade R.Y.M.D. men inte Chronicles och undrar därför: kan jag tänkas gilla Neotechs
spelvärld? You tell me...

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Neotech<->R.Y.M.D (delvis OT)

<I>Gillade R.Y.M.D. men inte Chronicles och undrar därför: kan jag tänkas gilla Neotechs spelvärld?</I>

Fascinerande - den vanliga åsikten brukar vara att betrakta Mutant Rymd som en betaversion av Chronicles: "Vad man än tycker om spelen så är Chronicles i alla fall mer välgjort", typ. Vad var det som gjorde Rymd bättre då?

Jag ser för övrigt inga större likheter alls mellan NeoTech och någon av dem - möjligen med gamla cyber-Mutant ("rollspel i en mörk framtid", du vet). Helt säkert att det inte är den du tänker på?

--
Åke
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
I neotech2 kan man blöda, det kan man inte i neotech1. Neotech1 är lite mer mesig med sin cybertech (granatkastaröga!!).
N2 liknar den värld vi lever i idag. Den är aningen skitigare ibland, företagen har grymmt mycket mer makt (alla cooperationer är ungefär som länder utan mark, kanske lite mesigare)... det var meningen att det skulle komma en modul om rymden (röd sand) men den kom aldrig, så rymden 'existerar' inte. Trotts det har man kolloniserat mars och nån liten måne vid jupiter (europa? eller var det Io?), rymdfarten är rätt utvecklad med andra ord. Människorna lever ganska bra ändå (det är kanske aningen fattigare, och det finns en liten elit som är skitrika)... Bilarna går på vatten, som i alla andra framtidsrollspel (utom i vissa getton där man inte har råd med sånna bilar).

Mjoff. Världen är rätt lik vår egen, den är inte så överdrivet mörk. Kanske lite som femte elementet (fast mindre teknologi, och inte lika höga hus. Femte elementet är skittufft, avsett vad alla andra idioter säger)... Inte så mycket som mutant...

Smaffy är jag. blä.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vadå bilar går på vatten? Som Jesus??? ;-)
(Det finns väl inga sjöar eller hav i getton att gå på så det är säkert därför som de inte har vattengående bilar)

Snow
Dead, but still walking around
 
Top