Nekromanti Neotech, Mystikt?

Alighieri

Veteran
Joined
9 Feb 2004
Messages
18
Location
Varberg
Kan man göra neotech mystiskt på något sätt ? jag är lite trött på att bara köra rå action och det är mina spelare med.

Är det någon som har spelat någon mysko äventyr, eller?

Alla ideér är välkomna!

TAck på förhand
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Kan man göra neotech mystiskt på något sätt ?
Ja, det är mycket enkelt. Hitta bara på någon hemsk historia med övernaturliga inslag.

jag är lite trött på att bara köra rå action och det är mina spelare med.
Det är det ju förstås ingen som tvingar er till. Säg att de inte får ha mer än en mellanstor pistol var, då ska du nog se att det inte blir så mycket action.

Är det någon som har spelat någon mysko äventyr, eller?
Finns säkert nån. :gremlaugh:
 

Alighieri

Veteran
Joined
9 Feb 2004
Messages
18
Location
Varberg
Men nu är det så att det är ganska jättesvårt att motivera mina spelare att t.ex. att leta upp någon mystisk person, gåin i något som liknar ett spökhus eller besöka någon hemlig militärbas.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
För inte så jättelängesedan såg jag xXx på TV, visst, kass rulle (bra action enligt min farsa) men med en schysst idé om att kringgå det där med motivation... få dina spelares rollkarraktärer kidnappade och så vaknar de upp i någon övergiven fabrikslokal och helt plötsligt så dundrar en fet förintelserobot in för att utplåna RP. Allt i ett led för att den självlärande krigsroboten skall bli bättre på att strida.

/Seinet Wintermute - Ehm, känns det här igen?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
(...) dina spelares rollkarraktärer kidnappade och så vaknar de upp i någon övergiven fabrikslokal (...)
Precis, du kan ju alltid hämta lite inspiration från Cube eller SAW, där kidnappningscenariot dras till sin spets och kombineras med en god portion av klaustrofobi, överlevnadsinstinkter, tävlingsmoment osv osv osv...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Men nu är det så att det är ganska jättesvårt att motivera mina spelare att t.ex. att leta upp någon mystisk person, gåin i något som liknar ett spökhus eller besöka någon hemlig militärbas.
Säg, såhär då: "Okej det ville ni inte, men jag har förberett ett jättebra äventyr där ni ska bryta er in i ett militärläger och döda alla.
Extremt mycket action blir det som tur är! Kul vad!?"
Sa du inte att de var trötta på actionäventyr?
Då får de väl testa nåt annat, annars kan de ta sig.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
High-tech kan vara jäkligt läskigt, speciellt om det beter sig oväntat och till och med hotfullt.

Jag påbörjade skriva äventyr med en väldigt mystisk karaktär, ett med genmanipulation och nya människoraser samt ett lite arkiv-X liknande med vardagselektronik runt rollpersonerna som kontrollerades från okänd ort.
Jag spelade det första som blev riktigt tufft när företagsmännen jagade rollpersonerna och "Johnny" som var nån typ av neoHuman. Det slutade med att min brors rollperson blev Johnnys styvfar efter att de gått under jorden.
Det andra stannade på planeringsstadiet.

Nu vet jag ju inte om det där var din idé om vad som skulle vara mysko men kanske att det kan ge nåt :gremsmirk:
 
G

Guest

Guest
Låt någon mystisk sl/slp blanda i något mystiskt i spelarnas/rollpersonernas drinkar eller något.
Oanade effekter är mystiska och narkotika kan ge rätt beskrivningar, ignorera bara sl och spelarna i föregående mening så kommer det funka finfint.

Något annat jag tänkt använda mig någon gång, någon mystisk ripperdoc (inte forumspersonligheten) som gillar att koppla ihop cerebralinterface på mystiska sätt, helt plötsligt spelar två av spelarna lite godtyckligt om vilken av deras rollpersoner de vill påverka, en annan rollperson får en tredjes smärta medan den tredje får den andres och andra udda effekter.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Ett tips som jag tidigare gav till någon med likande fråga var detta: Inlägg Det kanske kan vara ngt även för er. Annars är ett gennerellt tips att göra allting lite mer dödligt, minska på vapnen hos dina RP och kanske biffa upp deras motstånd. Skapa en mer katt och råtta inspererad miljö där RP är råttorna och en större organsisation (mafia tex) är katten. Låt Rp känna av hur det är att bli jagad.
Kolla vad dina RP är duktiga på och om alla stadsbor.. tja släng ut dom i djungeln eller tvärt om. Sätt dom i skiten och se vad som händer. Om man promt behöver vapen, tja ge tex gruppen en revolver som dom får samsas om och låt alla andra vara utan. :gremsmile:

/Magnum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Börja med ett vanligt action-äventyr: 10 000 euro per skalle för att hämta en enkel väska från dess nuvarande ägare. Det omfattar lite detektivarbete för att hitta den nuvarande ägaren, men bör inte vara allt för krångligt. Väskan snos och levereras, men vid överlämningen så får rollpersonerna inte 10 000 euro, utan en kula i kistan. Pang, sådär!

Efter den chocken, så fortsätter äventyret. De vaknar upp på ett sjukhus efter en tid, och tillfrisknar långsamt. Så småningom skrivs de ut. Och det är nu som de upptäcker att de är förföljda. Vad de än gör så finns det alltid någon som spanar efter dem. Ger de sig av i ensamhet så råkar de ut för tillslag med svartklädda killar med k-pistar och mörkerstridsutrustning, och de vet inte varför. Håller de sig bland folk så kan de klara sig - ett tag.

Inte heller kan de få något jobb någonstans. Även om de hittar ett jobb från någon gammal polare/före detta chef/kontakt så kommer det vara "tillsatt" så fort de frågar. Ingen vågar helt enkelt peta på dem. Det bör gå upp för dem att de helt enkelt är utpekade som måltavlor, och om inte spelarna är helt igenbenade mellan öronen så kan de nog lista ut att det är deras senaste arbetsgivare som är orsaken.

Och den senaste arbetsgivaren finns inte om man kollar upp honom. Letar man riktigt djupt så kan man hitta en anknytning hos lämplig underrättelsetjänst. Nämnda underrättelsetjänst vidhåller förstås att han inte jobbar där, och någon kompis kan säkert läcka att han försvann från det jobbet på grund av maffiakontakter. Och maffian vet inte heller någonting om honom, och någon kompis där avslöjar förstås att han jobbar för underrättelsetjänsten och att maffian inte vill ha med honom att göra. Trots det så har han tydligen tillgång till folk med svarta helikoptrar och en hel privat SWAT-armé, och trots att det är Death Ordnance som tillverkat vapen och helikoptrar som han använder så har Death Ordnance ingen aning om den där beställningen. Fast använder man sina kontakter så visar det sig förstås att Death Ordnance har gjort en specialbeställning åt underrättelsetjänsten. Men underrättelsetjänsten har aldrig gjort beställningen - kompisen där antyder att arbetsgivaren snarare har använt den för att skapa sin privata armé.

Eller är den så privat, egentligen? Vad är kopplingen mellan den okände arbetsgivaren och koden "Majestic"? Och varför verkar det som att han huvudsakligen arbetar från Amerikas Badlands? Vad innebär de frekventa tripparna till Grönland? Och framförallt, vad var det i väskan som var så hemligt att alla vittnen till den måste elimineras? Och varför den plötsliga dödligheten hos världens ledande genetiker?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Rollpersonerna vaknar upp i ett mörkt utrymme. De upplever smärta och värk från tidigare slag och sparkar mot deras kroppar. Nu torkat blod tycks ha runnit ned längs deras sargade ansikten. Rollpersonerna sitter ned på ett hårt och fuktigt underlag, deras händer är bakbundna och det droppar kallt, rostfärgat vatten från taket. Ett par kedjor hänger längre bort och vajar sakta i takt med rummets gungningar. Rollpersonerna inser snart att de befinner sig till sjöss, fångna ombord på främmande farkost.

Rollpersonerna har kidnappats, slagits blodiga och satts på ett öde, mindre fartyg ute på havet. Fartyget driver och dess motor och instrument har saboterats. Rollpersonerna måste nu försöka komma på ett sätt att ta sig in till land igen. Vad de inte vet är att fartyget sakta driver mot ett stenigt grund, samt att fartygets besättning riggat en tidsinställd bomb ombord på skeppet, strax innan de flydde i den sista livbåten....
 

Alighieri

Veteran
Joined
9 Feb 2004
Messages
18
Location
Varberg
Mycket bra idé, tänker änvända den nästa gång vi spelar.

Bara en smipel fråga, varför dör genetikerna?

Tack
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Bara en smipel fråga, varför dör genetikerna?"

Varför inte? Någon koppling finns det förstås till väskan och arbetsgivaren. De kanske har varit konsulter för Bluespace Inc, som väskans tidigare ägare arbetade för.

Och medan vi ändå talar konstiga samband, visste du att det var inbrott på Science redaktion och manus och kopior av en artikel till senaste numret försvann. Och de fyra undersökande forskare som bekräftade just den artikeln har nyligen dött. En i cancer, två i trafikolycka och en genom självmord.

Men letar man lite så finns det två konsulter från Bluespace som inte har trillat av pinn, och en av dem skickade just ett brev med ett ark papper i till rollpersonerna. Och papperet är bara mumbo-jumbo, någon konstig kod av något slag. Det står HC6AP högst upp på det, och resten ser ut så här:

<pre>AGCXTYYAYYXG...
||||||||||||...
TCGYAXXTXXTC...</pre>

...rad upp och rad ner. Det ser ju ut som en genetisk kod av något slag, men frågar man någon som vet något om saken så kommer denne bara skratta åt saken - vilken genetiker som helst kan ju bekräfta att det bara finns fyra kvävebaser i DNA, adenosin, tymin, guanin och cytosin, inte sex och definitivt inte någon som heter något med X och Y i. Så det är ju uppenbart att det inte är DNA. Möjligen skulle det kunna vara DNA om vi talar om en hittills okänd genetisk kodning som aldrig förut har uppfattats under 100 års genetik och fyra miljarder års evolution, eller om det skulle vara någonting från en helt annorlunda biologisk evolution, läs något från en annan planet (hahaha).

Dagen efter de har frågat en expert om saken så blir dennes bil påkörd av ett tåg.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Har de Dermatroder?
I så fall kan du jo konvertertere et dataspill eller noe slikt som du har sett og de ikke har sett og la dem være uvitende spillere, da kan de tvinges, og du kan finne på alt du vil...

Skal gjøre det selv en gang (mine har ikke dermatroder ennå, når jeg gir dem Cybertech så vil de ha det...)
Forresten så må jeg klappe og bukke for Krille
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Mystik är ett klart intressant ämne att tumma på. Själv brukar jag, för att få idéer, forska lite lätt... Man kan antingen ha material hemma, eller susa till biblioteket :

1. Läs Illustrerad Vetenskap. Så mycket tjohejsan den tidningen innehåller så kan man säkerligen få ett par idéer man kan använda från varje nummer.
2. Det finns bokband, exempelvis Mystikens Värld, vars fakta kanske är mindre än välutforskade och trovärdiga, men det gör ju inget för spelvärlden. De är fulla av idéer som hemliga sällskap och mystiska platser.
3. Nosa på en film som du tycker har ett bra tema. Behåll känslan i filmen men gör om plotten lite lätt. Man behöver oftast inte ändra alltför mycket för att spelarna inte skall känna igen handlingen, men ändå känslan....

// Joker
 

vertigo

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
31
Location
Höör, skåne, Malmöhus landsting, Sverige
Spelledde en serie ganska roliga & mystiska äventyr...
Rollpersonerna, som var fem stycken, där fyra kom ifrån hemlös och underklass skiktet och en från social elit, hade vilt skilda yrken som sista yrkesval: Sjukvårdare, en japansk företagssoldat (läs ninja), hacker, polis och gangster.. Dom tre första är aktiva, likaså gangstern, men polisen hade fått sluta pga en skada som sänkt hans tål med ett...
Nåväl, dom tre första hade blivit inhyrda av ett fiktikt japanskt företag, där dom skulle tränas ihop för att bilda en speciell styrka... När dom väl kommer ut i skogen i Skottland, så småningom visar det sig att det finns en grupp av commandosoldater, som alla blivit utplånade, utom deras kapten. Vidare finns det tre hit men som är där för att slå ut en konstig mutation... Mutationen är i själva verket en predator / varulvsliknande skapelse som är tillverkade av Thyrell och Joulianta tillsammans..
Den har blivit släppt där i skogen och börjar jaga rollpersonerna, som vid det laget förstått att något är fel, och beväpnat sig, men ack och ve, dom kan ju inte hantera vapnen särskilt väl.. Ovanpå detta kommer dom till gangsterns "sommarstuga" i skogen, som råkar ha den pensionerade snuten där på besök, eftersom dom är barndomsvänner. till slut lyckas dom slå ut predatorn men när dom väl blir upphämtade ser dom en hemlig forskningsanläggning mitt inne i den mörkaste delen av skogen, och ser hur flera tusen predators står uppställda utanför.. Men dom flyger tillbaka till staden... Dock har dom två företagen luskat ut vilka dom är och sätter in alla resurser dom har.. Dock går det inte som väntat och en atombomb exploderar.. Tyvärr råkar rollpersonerna ha varit där nyligen med en suspekt portfölj (i själva verket var det en polisstation och det dom lämnat där var foton och lite annat som polisen lämnat till en annan polis...) Dock dör inte alla på polisstationen och blir zombies som går lös på invånarna i London..
 
Top