Nekromanti Neotech med övernaturligheter.

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Detta är något som jag sitter och funderar över. Jag har inga pengar så jag har inte råd med WoD eller CoC. Så jag tänkte se om man kunde bygga in lite övernaturliga element i Neotech. Är det ni något som ni har provat eller har ni tips på hur jag kan göra, etc. :gremcrazy:
Tack för uppmärksamheten. :gremcool:
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Övernaturliga naturligheter

Beror förstås lite på hur du menar med övernaturlighet, de bästa erfarenheterna jag har är då saker bara verkat övernaturliga men ändå kännts som möjliga.

Det går ju att komma mycket längre med en cybrad wannabe-vampyr än vad man kommer med en "riktig". Det har i alla fall gett mig mycket mer inlevelse att veta att det är en riktigt sinnesjuk person som ligger bakom, inte nån tramsig fantasivarelse från romantiken.

Teknologi, cybernetik, droger och sjuka personer kan skapa mer skräck, stäming och känsla än vad många tror.

-Surukai, som tycker det är mer spännande så än att blanda in nån fet tentakelsnubbe i ett vattenskadat hus.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag skulle kunna tänka mig inspiration från kommande datorspelet S.T.A.L.K.E.R. Det vill säga avvikelser från naturlagarna på grund av närvaro av övernaturliga väsen såsom kaotiska gravitationsfält som sliter karraktärerna i stycken ifall de inte är aktsamma nog.

/Seinet Wintermute - För övrigt väntar jag jävligt mycket på det spelet... MÅSTE HA!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Neotech med övernaturligheter. *edit*

Jag har gjort det. Det funkade rätt bra och jag var mycket nöjd med resultaten.

Jag kastade in ett kraschat utomjordiskt rymdskepp i Tanzania och Mocambique (vilket var den stora anledningen till att Disangani egentligen invaderade stället) som extremt få människor kände till. Den enda som egentligen fick labbarna på det här var Takamura Biolabs samt den japanska underrättelsetjänsten. Dessa trekönade halvinsektoida utomjordingarna var telepater, vilket gjorde att Takamura slutligen började behärska tekniken att göra mänskliga telepater (även om dom fortfarande är rätt labila).

I och med telepati så var jag tvungen att ta ställning till existensen av själ, och konstaterade att allt som levde biologiskt hade en själv (även encelliga organismer t.ex. amöbor. En människas själ var bara summan av alla den människans cellers själar) och att själarna reinkarneras. Vilket gav upphov till ett slags "andeplan" eller vad man ska kalla det. Däremot hade elektroniska varelser av någon anledning inte denna "själ", vilket gjorde att telepater i stort sett kunde hitta androider. Och att de hade en extremt låg respekt för icke-biologiska AIer. Undantaget var AIer byggda av själastål, men dom klassades inte som artificiella, utan högst naturliga (själastål var en för deras solsystem unik metallegering som hade en telepatisk resonans. Den fanns i ett asteroidbälte som omgärdade stora delar av deras solsystem vilket hade gett den telepatiska bakgrunds"bruset" som var nödvändigt för att evolutionen skulle börja kunna ta hänsyn till telepati).

Så jo, jag har haft med övernaturligheter. Eller vad man nu vill kalla det för. Kanske bara lite mer fiktionsartad sci-fi?


/Naug, prövat
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Låter mysigt, sådant där som _kan_ existera är ju alltid trevligt, att man på något vis "låser upp" en mänslig förmåga på något vis (ifall det sker med genmanipulationsexperiment, komplexa syntetdroger eller någon form av lobotomi, det viktigaste är att det har en FET downside som exempelvis personlighetsrubbningar eller något sådant).

/Seinet Wintermute - Tycker man kan använda något liknande Minoroty Report-stuket i Neotech
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Mmmhmm :gremsmile:

Dessa telepater (som var en handfull. Mindre än 100 i hela världen) var definitivt rätt rubbade. Man hade försökt hejda det med hjälp av cybernetik som gjorde att man kunde "stänga av" (eller snarare avskärma) de organen som användes för telepatin. Utan den insatsen så blev i stort sett alla helt skogstokiga inom loppet av några år. Å andra sidan så kände de alltid den här tomheten och saknaden när de avskärmade sig själva. Sen att dom var uppvuxna i små kloningstankar och uppfostrade av 3vil nippon megaföretag gör ju också sitt för tossigheten :gremgrin:


/Naug, lossar på skruvarna
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
I den Sci-Fi kampanj jag själv spelar i så har vår SL lagt in element från Kult. samt att det hela är ihopblandat med utomjordiska varelser och olika dimensioner. Snurrigt värre.

Varför inte låta sig inspireras av X-files, Millennium och liknande serier?

Ta en titt på svenska In The Dark oxå.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Detta är något som jag sitter och funderar över. Jag har inga pengar så jag har inte råd med WoD eller CoC. Så jag tänkte se om man kunde bygga in lite övernaturliga element i Neotech.

Jag har själv funderat på att introducera lite övernaturligt i Neotech. Och jag känner nog som att det nog inte är nått spelarna ska kunna göra nått åt, så statts och sånt är nog inte att tänka på. Det är enbart i stämningshöjande syfte. Det kommer troligtvis inte att ha en central roll i äventyren heller.

En av mina spelare är synsk och kommer därför att vara lite känsligare för dessa "energier" än någon annan.

/Honken
 
Top