Nekromanti Neotech & Cyberpunk

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Ordet "cyberpunk" tycks dyka upp bland trådarna lite titt som tätt. Men vad har cyberpunk med N2 att göra? N2 påminner ju mer om Millenniums End än med Cyberpunk2020.

*förbryllad*
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
N1 var mer cyberpunk än vad N2 är.

N2 är lite mer generellt hållet så man kan spela allt ifrån technothriller till högpolitisk rävspel till cyberpunk i det.

/Naug
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Var det verkligen det? Cyberpunk som stil nämndes ju enbart där som en stil i mängden.

Hade faktiskt hoppats på att N2 skulle vara mer inriktat på någon form av..."stil" helt enkelt..men nödvändigtvis inte cyberpunk.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är vad man gör det till. Självklart är CP2020 mer cyberpunk, eftersom N2 erbjuder många fler spelstilar och inte sätter allt på en. Eftersom många benämner N2 som cyberpunk måste det också vara det, inte sant, åtminstone i deras version av Neotech? Det räcker för mig.

/RipperDoc
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Alla spel blir ju vad man gör det till, finns säkert de som anser att Drakar& Demoner är cyberpunk.
Men att göra N2 så..öppet...är ju bra på sitt sätt..men samtidigt så saknar det personlighet.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Det kanske mer har många personligheter eftersom flera olika stilar beskrivs. Så man väljer helt enkelt den personlighet som passar bäst. Lite som olika sidor av samma mynt(nu misshandlade jag säkert uttrycket men vafan :gremtongue:).
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
De har ju faktiskt robat asmycket från CP2020. själv tycker jag att CP2020 slår N2 med häääästlängder. mer än din mamma iaf.
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Det är ett sätt och se på saken, men då passar det antagligen bättre med GURPS eller liknande.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
I Cyberpunk 2020, kan man spela med många olika stilar:
Många moduler som behandlar olika områden/stilar har getts ut:
Gerilla krigsmodul, där rp är strategiska rådgivare
Skräck moduler med vampyrer och annat okult
Strategiska företagsövertaganden, genom aktiesinköp m.m.
Euro Source, betskriver eurostyle ala Neotech2
m.m.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
varför då? GURPS främsta fördel är att det har ett system fungerar i vilka världar som helst. GURPS är ett regelsystem, ingen futuristisk värld med stöd för olika spelstilar.
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Mja men hur mycket världsbeskriving har man i N2 då? Räcker ju med att man sett "New rose hotell" eller liknande så har man ju full koll på läget =)
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Re: Neotech & Cyberpunk

Det finns faktiskt ett par böcker med världsbeskrivning nämnligen Nippon, Euro och Hardware, vilka jag tycker ger en god beskrivning av det de behandlar.
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Jag ser vad du menar. N2 är väl mest ett regelsystem med regler för roliga manicker om man vill slänga in dem egentligen. Jag har tagit upp det tigare, och de har tydligen medvetet valt att inte beskriva spelvärlden annat än i globala drag. I stället hänvisar de till diverse fristående litteratur som inspiration.
 
Top