Nekromanti Neotech 2

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Nu undrar jag om det är mycket skillnad på reglerna i Neo1 och Neo2? Är Neo2 lika dödligt för spelarna som ettan?
Vad är bättre vad är ev. sämre? Detta har säkert blötts och stötts många gånger på detta forum, men vi tar det en gång till.
P.S Alla min kampanjer i Neotech tenderar att sluta som slutscenen i Scarface, nån som har en tanke hur man kan ändra på detta?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Dödligheten är väl samma antar jag. Det är bara lite krångligare att dö i N2. Dvs. jag gillar definitivt inte skadesystemet i N2.
Reglerna för rustningar är oklara då man använder flera lager skydd.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
P.S Alla min kampanjer i Neotech tenderar att sluta som slutscenen i Scarface, nån som har en tanke hur man kan ändra på detta?
Men, det är ju ett BRA slut! :gremgrin:

Allvarligt talat så skulle man kanske titta närmare på följande punkter:
Undvik vapen
"Yeah, right!" säger säkert många då "vapen är ju typ det man spelar N2 för!" Det kan jag hålla med om till en viss del, men vad jag egentligen menar är att försöka undvika att vapnen blir fokus för spelarna och därmed deras rollpersoner. Försök att få rollpersoner som inte har olika sorters vapenfärdigheter som sina främsta. Jag menar, även Scarface hade ju exempelvis en viss nivå i Administration och Ekonomi! :gremlaugh:

Premiera sunda rollpersoner
Med andra ord: de som gör rollpersoner vars fokus inte ligger på strid och vapen bör få In Game-bonusar, typ bra jobb, schysst bemötande, kändisskap, trevliga kontakter osv. De som går kriminella banor bör drabbas av de effekter som detta medför i form av dåligt bemötande från myndigheter, poliser som stannar dem bara för att, lätt att hamna bland misstänkta när ett brott begåtts. Jag menar inte att man enskilt ska straffa de som gör vapenfokuserade rollpersoner, men man bör hjälpa upp de som INTE gör det så att det finns en stark motivation.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu undrar jag om det är mycket skillnad på reglerna i Neo1 och Neo2?

Det är stor skillnad i initiativregler och skaderegler, främst. Initativreglerna är i min mening bättre, skadesystemet är långsammare men betydligt trovärdigare.

Är Neo2 lika dödligt för spelarna som ettan?

Det råder uppenbart delade meningar i den frågan. Rent generellt sägs det dock att N2 inte är lika dödligt. Jag skulle dock snarare säga - du tar normalt sett mindre skada i N2 men det är lika dödligt! Alltså, om någon skjuter ett pistolskott på dig kommer det att märkas betydligt mer i N1 än i N2. Däremot kan man i N2 dö på ett kick av en artärblödning, eller träffar i viktigare organ.

/RD
 

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Hej bror. Vi skulle ju kunna ta denna disskusion utanför cybervärlden, men det ger ju inga XP. Jag uttryckte mig fel i mitt tidagre inlägg. Problemet är inte att mina kampanjer slutar som Scarface med Kokainväst-scen, utan att det är så dom börjar och hamnar i alla givna situationer.....nu när jag tänker på det kanske det är dags att skaffa en ny speltrupp.
Men iallafall :finns det regler för vad en person, utan Rohypnol i kroppen, kan göra och inte göra, moraliskt sett alltså, i N2?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
'fraid not, bro

Moraliska regler finns inte egentligen, däremot kan man med reglerna för Psykos applicera lite speltekniska effekter på rollpersoner som bryter normala personers spärrar och eventuella hämningar.

Psykos fungerar lite som Utmattning i det att man får kryss i olika mängd beroende på vad man gör. Dessa kryss översätts sedan till ett Ob-slag mot Mentalvärdet. Misslyckande innebär en temporär (eller permanent) psykos.

Man kan då dela ut kryss vid olika tillfällen - exempelvis första gången en person skjuter en annan. Man skulle då kunna ta i ordentligt och säga att man får Ob1T6+6 kryss när/om detta händer. Då blir konsekvenserna snabbt tuffare.
 
G

Guest

Guest
Dödligheten i N2 är nog mer eller mindre den samma som i N1, dock så tar det ca en vecka att räkna ut skadorna [en mindre överdrift] i N2 så man kanske upplever det som mindre dödligt eftersom kulorna i N2 bara går i farten 2 cm i timmen och man hinner ta en syntetburgare innan man blir träffad... [alltså, systemet är för omständigt för ett bra actionrollspel].

Att skapa rollperson i N2 skulle kunna vara roligt men där har dom misslyckats med tabellerna, slutar man inte som kåkfarare eller psykfall så blir man miljonär. I Neogames värld år 2059 finns bara dom tre varianterna på människor.

Nu tänker jag inte gnälla allt för mycket med risk att återigen bli kickad från forumet. Jag spelade faktiskt N1 igår, vi hade riktigt roligt och det flöt fint. Striderna var intensiva och spelarna upplevde känslan av stress, vilket är bra. Jag tycker att N1 i bemärkelsen action och våld och fart och fläkt spöar N2 hur lätt som helst...

Slutscenen i scarface är en klassiker och ett mycket bra slut! Så forsätt med det :)
 
Top