Nu skall vi se vad jag hittills kommit fram till:
Det finns en massa nya länder, dessa är främst gamla kolonialstater på Baksidan som idag är av föga politiskt intresse på framsidan. Inte för att länder har någon större betydelse i NEONs cyberpunkvärld. Det finns några gamla länder kvar. De viktigaste politiska faktorerna är för närvarande Ebhron (har utvidgats österut), AFS (Asharinas Förenta Stater (United States of Asharina, hehe), bestående av hela asharinahalvön plus Drunok), Folkrepubliken Thalamur (utvidgat i österled bort till Ebhron) och Aun (forna Menon-Aun+en hel del omliggande territorium). Mindre viktiga länder är Consaber, Östjargiska förbundsrepubliken, Cirefaliska väldet (idag utan Gordrion), Stormûhad (Mûhad+Eumo och lite till) samt Aldagonkonglomeratet öster om Ebhron.
Takalorr är en lydstat under Thalamur. Alarinn är en efterbliven stat som skyddas av Ebhron och Consaber. Västjargien har hamnat på efterkälken efter krig, Mûhadinsk ockupation och allmänt elände. Momolan har på pappret avskaffat sitt matriarkala styre, men mansförtrycket är omfattande. Inga män innehar några styrande positioner men de har rösträtt i lokala frågor.
Fredsstiftelsen är någeot som liknar FN, fast som faktiskt fyller nån funktion. FS administrerar Polarzonorna (ett visst antal breddgrader från Nord- och Sydpolen), de patrullerar Tarkaszonen och har fredsbevarande styrkor lite var stans, för närvarande främst bland oroshärdar på Baksidan.
Magi ja... av någon anledning blev magiska altringar och vävande allt svårare att utföra tills de var nästan helt omöjliga, endast i högmagiska områden kunde de skickligare magikerna använda sig av magi. Visa män viskade om Mörkret och under runt ett sekel (man vet inte exakt) låg allt magiskt arbete på is, och få nya magiker utbildades. Faktum är att mycket magisk kunskap hos människorna gick förlorad, men alverna hade tid att vänta. Sakta började sig magin at återhämta sig, och när NEON utspelar sig, runt +700 år är det svårare, men inte omöjligt att använda magi. Under industrialisseringen var magin fortfarande mycket svag, varför den hade en mycket liten betydelse för processen. Över huvud taget kan man säga att magin som något förlorade sitt fotfäste i mundana för gott för flera hundra år sedan, för idag kan de flesta magiska effekter dupliceras med hjälp av teknologi som kan massproduceras och som inte kräver någon träning för att användas. Magi används i störe utsträckning endast i Sunari, men många universitet bedriver forskning kring ämnet. Magin påverkar samtliga vetenskapliga grenar och kan sägas vara någon form av kvantfysik, Den Yttersta Gränsen, så att säga. Man gjorde för ett bra tag sedan en fascinerande upptäckt, nämligen att magiska aspekter är en illusion. I själva verket finns bara Statisk och Dynamisk magi, och Liv och Död som inte fungerar riktigt enligt samma principer. Att man tidigare använde aspektteorier beror enbart på traditioner.
Idag är de flesta omedvetna om magins existens, detta beror oftast på att folk inte bryr sig om saker och ting. De få magiker som finns utanför Sunari jobbar på universitet, antelnativt inom olika länders säkerhetstjänst.
I Sunari har alverna med fasa sett på hur Mundana förändrats. Äldre alver har vägrat hänga med i utvecklingen och lever mer eller mindre som de gjorde för 1000 år sedan. Men om det är något teknikområde alverna är framstående inom så är det bioteknik. Man började med att klona och avla fram nya träd till Sunariskogen, efter att industriera och skövlingen skadat mycket stora delar av den. Idag finns det nästan inget alverna inte kan göra i sina biolabb.
Många av dvärgarna lever i sina komplex, Dvärgastater, som idag går djupt, djupt ner och dessutom sträcker sig upp ovan jord där utlänningar bor. Dvärgarnas samhällen fungerar bra, det är låg kriminalitet, den som finns är främst av ekonomisk art. Dvärgarna är enligt Dvärgafördraget neutrala i alla konflikter och har dessutom vissa frihandelsfördelar. Detta har fått dvärgarnas industri att blomstra på allvar. Inte nog med att de var först med den riktiga industrin. Äldre dvärgar tar bara till sig de nymodigheter de verkligan behöver, medan de yngre med spänning följer teknologins utveckling. Dvärgiska programmerare är eftertraktade i de större företagen.
Den dominerande rasen på Mundana är fortfarande människan. Tiraker har lagstadgade rättigheter motsvarande människor, men det finns fortfarande skepsis mot dessa på många håll. Faktum är att alla raser som själva kan kräva att få rättigheter såsom medveten, tänkande varesle har rätt till dessa rättigheter. Dett gäller alltså drakar, AIs, och alla som är intelligneta nog att kräva sin rätt. Just det, tirakerna har sedan länge övergett ättsystemet, även om många är stolta över sitt tex "frakkiska ursprung".
Företag finns det många. ThalaCorp, AshaTech, Storm, Ghor AB, STAR, MaiOpitcs, OAI, NovaCorp, FAM, SUN, och en massa andra. Ledande på vapen är OAI, ThalaCorp och Storm. Cybernetik står SUN och AshaTech för. Bilar köper du av Nova eller FAM. Detta är bara ett litet urval av de tusentals företag som våldför sig på den lilla människan/alven/dvärgen/tiraken.
Det dår var lite grann av vad jag komit fram till. Jag kommer nog inte ha någon strukturerad text på ett bra tag, eftersom jag hade tänkt skriva klart det som behövs för kampanjen och sedan bara fylla i tomma luckor "i realtid" och på så sätt komplettera världen. Men jag kan ju lägga ut det jag får ihop om folk är intresserade.
Urskta eventuella stavfel, jag använder Dvorak och är ganska ovan.