Nekromanti NEON

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
OK, jag har nu på allvar satt igång med ett gammalt projekt jag klurat på i ett par år. Nämligen att göra ungefär som Krille när han spolade fram tiden i Ereb till "nutid", fast i Mundana då, och hela vägen fram till "2060-talet".
Här finns cyberförstärkta trukhlivvakter, dvärgsnutar, Takalorr Beach och Thalamurs Folkarmé. Sanaris biotekniker ger dig ett nytt ben om du kan hosta upp pengarna, och AshaTech säljer dig en automatkarbin om du är ostraffad. Är du inte det, ta SoldarnAir till Takalorr och köp begagnad thalaskisk militär materiel till vrakpriser. Thalashnikov AT-25? Inga problem. Har du inga pengar eller utsikter väntar en spännand tid i Consbria Royal Marine Corps. Främlingslegionen ger dig mat, husrum och gedigen utbildning mot sex år i Tarkaszonen. Och du, passa på att besöka Nationalmuseum i Anthalamur och skåda den sista gripen, uppstoppad givetvis, men framstående forskare lovar att vi snart får se fungerande kloner.

Om någon har några kul idéer eller tankar är ni välkomna att komma med dem. Mundana är ju väldigt stort så det är mycket som kan ha hänt.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
så det är någon mer än jag som fått den iden har dock inte jort så mycket än mer än en översiktlig politisk karta men inte ens den är klar utan täcker bara asharina till alarin
 

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
Det verkar som en ganska rolig idé! Jag har också tänkt på detta, men inte så långt. Det är dock kul att blanda sci-fi, och Fantasy, om man lyckas bra med det. jag hjälper dig gärna att skriva ihop något om du vill. jag har mina idéer, men jag vet inte om det går emot copywright lagarna? Annars kan du ju alltid Privva mig om du vill ha mig med.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Vilka länder har överlevt?
Vilka nya länder har uppkommit?

Vilka raser dominerar? Var bor dom?
Hur påverkar magin vardagen?

Har kärnvapen använts? Mot vem, och varför?
Vilka industrier är det som tjänar bäst nu? Vapen? I så fall borde det vara krig nånstans. Hur ser krigen ut?

Nu får det vara nog.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Helt kaos asså..
Jag har aldrig tänkt på det men kan nog vara jävligt nice om gör
det seriöst och ser till att det inte spårar ur...
Kan tänka mig att det skulle vara kulatt spela men svårt det
där med kombinatrion av vapen och magi..
man får finslipa helt enkelt.. Kepp working guys :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan tänka mig att det skulle vara kulatt spela men svårt det där med kombinatrion av vapen och magi.."

...aldrig hört talas om genren "sword & sorcery"? Det är ju bokstavligt talat en kombination av vapen och magi. :gremwink: Sen är det faktiskt ingen större skillnad på en eldboll och en handgranat, faktiskt.

Medan du ändå är igång, prova konventsäventyret Vår Man i Barbia till Ereb'98. Regler ingår, men finns även att ladda ner separat. Faktum är att Ereb'98 funkade riktigt bra.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Jag kan tänka mig att vandöda och elementarer kan ha bidragit en hel del till industrialisationen, men vilka användningsområden har de nu? Många små grad 1 jordelementarer kan bli fin arbetskraft om man kan kontrolera dem. Med effekterna värme och kyla kan man skapa en förträfflig ångmaskin och någonting liknande kärnkraft. Så vilken roll har magin i denna tidsålder? Används den i många områden istellet för elektrisitet? Finns det förespråkare till ideologin att magi tillhör det förgångna och tekniken är det nya, bättre och säkrare sättet att leva? Har forskarna (magikerna) i magi kommit fram till några nya genombrott som har förändrat synen på magi och dess användningsområden? Behövs det sträng licens för att få använda magi så folk inte går runt och leker med effekterna lojalitet, heder, kärlek och makt?

Vad tycker folk om gudarna och kanske framför allt: vad tycker gudarna om teknologin? Har gudarna försökt skynda på eller hindra utveklingen?
Det finns alltid folk av de olika raserna som tyckar att den egna rasen är myckat bättre eller finare än de andra raserna, har rasism uppkommigt eller ökat? Har några raser "råkat" bli utrotade under teknologins framfart? Då tänker jag på minoriteterna som vättar, troll och kamorfer. Vad har hänt med drakarna? Dom kanske har försökt sätta käppar i hjulet på utväklingen?

Har rockåldern kommit och/eller paserat? (Vill se rockande vättar).

Mvh Vätten. :gremcool:
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Nu skall vi se vad jag hittills kommit fram till:
Det finns en massa nya länder, dessa är främst gamla kolonialstater på Baksidan som idag är av föga politiskt intresse på framsidan. Inte för att länder har någon större betydelse i NEONs cyberpunkvärld. Det finns några gamla länder kvar. De viktigaste politiska faktorerna är för närvarande Ebhron (har utvidgats österut), AFS (Asharinas Förenta Stater (United States of Asharina, hehe), bestående av hela asharinahalvön plus Drunok), Folkrepubliken Thalamur (utvidgat i österled bort till Ebhron) och Aun (forna Menon-Aun+en hel del omliggande territorium). Mindre viktiga länder är Consaber, Östjargiska förbundsrepubliken, Cirefaliska väldet (idag utan Gordrion), Stormûhad (Mûhad+Eumo och lite till) samt Aldagonkonglomeratet öster om Ebhron.

Takalorr är en lydstat under Thalamur. Alarinn är en efterbliven stat som skyddas av Ebhron och Consaber. Västjargien har hamnat på efterkälken efter krig, Mûhadinsk ockupation och allmänt elände. Momolan har på pappret avskaffat sitt matriarkala styre, men mansförtrycket är omfattande. Inga män innehar några styrande positioner men de har rösträtt i lokala frågor.

Fredsstiftelsen är någeot som liknar FN, fast som faktiskt fyller nån funktion. FS administrerar Polarzonorna (ett visst antal breddgrader från Nord- och Sydpolen), de patrullerar Tarkaszonen och har fredsbevarande styrkor lite var stans, för närvarande främst bland oroshärdar på Baksidan.

Magi ja... av någon anledning blev magiska altringar och vävande allt svårare att utföra tills de var nästan helt omöjliga, endast i högmagiska områden kunde de skickligare magikerna använda sig av magi. Visa män viskade om Mörkret och under runt ett sekel (man vet inte exakt) låg allt magiskt arbete på is, och få nya magiker utbildades. Faktum är att mycket magisk kunskap hos människorna gick förlorad, men alverna hade tid att vänta. Sakta började sig magin at återhämta sig, och när NEON utspelar sig, runt +700 år är det svårare, men inte omöjligt att använda magi. Under industrialisseringen var magin fortfarande mycket svag, varför den hade en mycket liten betydelse för processen. Över huvud taget kan man säga att magin som något förlorade sitt fotfäste i mundana för gott för flera hundra år sedan, för idag kan de flesta magiska effekter dupliceras med hjälp av teknologi som kan massproduceras och som inte kräver någon träning för att användas. Magi används i störe utsträckning endast i Sunari, men många universitet bedriver forskning kring ämnet. Magin påverkar samtliga vetenskapliga grenar och kan sägas vara någon form av kvantfysik, Den Yttersta Gränsen, så att säga. Man gjorde för ett bra tag sedan en fascinerande upptäckt, nämligen att magiska aspekter är en illusion. I själva verket finns bara Statisk och Dynamisk magi, och Liv och Död som inte fungerar riktigt enligt samma principer. Att man tidigare använde aspektteorier beror enbart på traditioner.
Idag är de flesta omedvetna om magins existens, detta beror oftast på att folk inte bryr sig om saker och ting. De få magiker som finns utanför Sunari jobbar på universitet, antelnativt inom olika länders säkerhetstjänst.

I Sunari har alverna med fasa sett på hur Mundana förändrats. Äldre alver har vägrat hänga med i utvecklingen och lever mer eller mindre som de gjorde för 1000 år sedan. Men om det är något teknikområde alverna är framstående inom så är det bioteknik. Man började med att klona och avla fram nya träd till Sunariskogen, efter att industriera och skövlingen skadat mycket stora delar av den. Idag finns det nästan inget alverna inte kan göra i sina biolabb.

Många av dvärgarna lever i sina komplex, Dvärgastater, som idag går djupt, djupt ner och dessutom sträcker sig upp ovan jord där utlänningar bor. Dvärgarnas samhällen fungerar bra, det är låg kriminalitet, den som finns är främst av ekonomisk art. Dvärgarna är enligt Dvärgafördraget neutrala i alla konflikter och har dessutom vissa frihandelsfördelar. Detta har fått dvärgarnas industri att blomstra på allvar. Inte nog med att de var först med den riktiga industrin. Äldre dvärgar tar bara till sig de nymodigheter de verkligan behöver, medan de yngre med spänning följer teknologins utveckling. Dvärgiska programmerare är eftertraktade i de större företagen.

Den dominerande rasen på Mundana är fortfarande människan. Tiraker har lagstadgade rättigheter motsvarande människor, men det finns fortfarande skepsis mot dessa på många håll. Faktum är att alla raser som själva kan kräva att få rättigheter såsom medveten, tänkande varesle har rätt till dessa rättigheter. Dett gäller alltså drakar, AIs, och alla som är intelligneta nog att kräva sin rätt. Just det, tirakerna har sedan länge övergett ättsystemet, även om många är stolta över sitt tex "frakkiska ursprung".

Företag finns det många. ThalaCorp, AshaTech, Storm, Ghor AB, STAR, MaiOpitcs, OAI, NovaCorp, FAM, SUN, och en massa andra. Ledande på vapen är OAI, ThalaCorp och Storm. Cybernetik står SUN och AshaTech för. Bilar köper du av Nova eller FAM. Detta är bara ett litet urval av de tusentals företag som våldför sig på den lilla människan/alven/dvärgen/tiraken.

Det dår var lite grann av vad jag komit fram till. Jag kommer nog inte ha någon strukturerad text på ett bra tag, eftersom jag hade tänkt skriva klart det som behövs för kampanjen och sedan bara fylla i tomma luckor "i realtid" och på så sätt komplettera världen. Men jag kan ju lägga ut det jag får ihop om folk är intresserade.

Urskta eventuella stavfel, jag använder Dvorak och är ganska ovan.
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Kolla med NeoGames om det är ok att göra ett Konvent äventyr med ditt konsept!

Om det blir populärt kan ju både du o Neo Games Ta en allvarlig funderare!!!
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
cybermisslor

Tja... misslorna finns kvar, med de är få och har ingen given plats i samhället. Deras mentalitet gör att de inte riktigt passar in.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: cybermisslan yoda!

Det är han säkert! Fast ovanligt bra med vapen än vanliga misslor (iallafall lasersvärd)!
 

Kiridon

Veteran
Joined
9 Jan 2004
Messages
28
Location
Kalmar (Trekanten)
Låter redigt intressant....

Vi har tänkt på det själva me inte tagit ded där första stegen...
Om du skriver något större så vore jag mycket intresserad att speltesta eller så.... :gremlaugh:
 
Top