Nekromanti Neogames

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Du missade visst resten av tråden. Läs om den.
Tja, det är faktiskt en poäng. Om ingenting har hänt. Men jag tror (hoppas) att så faktiskt inte är fallet utan att arbetet går framåt så sakterliga och att det som är problemet i det här fallet är att Neogames inte anser att någonting relevant har hänt medan fansen är sugna på all form av information och därför skulle uppskatta även mindre uppdateringar med låg relevans såsom "Kapitlet om X börjar ta form" eller liknande. Om jag var Neogames så skulle jag för det första bli smickrad över intresset och för det andra se till att ge mina kunder vad dom vill ha. Om jag fattat detta rätt så talar vi långa tider utan uppdateringar.

Om dom nu inte mörkar för att öka spänningen förståss! :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Uppdateringsfrekvenser

"Om jag fattat detta rätt så talar vi långa tider utan uppdateringar."

Det är ju inte ovanligt nånstans. Min hemsida blev inte uppdaterad på sex månader innan Andra Imperiet kom, helt enkelt för att jag hade för mycket att göra för att ha tid att uppdatera hemsidan. Då fanns det ju trots allt massor med intressanta nyheter om saker som hände, men då hade jag som sagt var inte tid. Det fick bli en lägesrapport på forumet då och då, för det var det enda jag hade tid med. Det var klart mycket enklare och mindre tidsödande än att mecka med min otympliga webb.

Och min bostadsrättsförening har inte uppdaterat sin hemsida på fyra år. Under den tiden har de bytt styrelse tre gånger, byggt om i trapphusen, satt upp en baldakin över ingången, byggt om tvättstugan, meckat med grunden, tvättat fasaden och fått nätet utslaget av åskväder tre gånger.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Uppdateringsfrekvenser

Det är ju inte ovanligt nånstans.
"Det är inte ovanligt" är inte synonymt med "det är rätt", snarare tvärt om i detta fall. Det som du och din BRF har gjort är prioriteringar. Jag tycker att ni prioriterat fel då kostnaden (tid->pengar) att lägga ut en notis på hemsidan då och då är mycket liten. Om efterfrågan finns så uppfyll den och krita upp kostnaden som goodwill. Som jag sade, jag fixar noteringar liknande de som jag beskrev på ett fåtal minuter.

Jag skall ge ett konkret och enkelt exempel. En av mina vänner har en hemsida. Där finns allt det vanliga bjäfset. Vem är jag, var bor jag, vem känner jag osv. Därutöver finns tre sidor: Pågående projekt, Avslutade projekt och Senaste nytt. I pågående projekt beskrivs vad som görs, status, progress och hur hett det är. Allt detta är en sida. När någonting blir klart så... Tja, gissa var det hamnar. Senaste nytt är en dagbok. Där hamanr diverse intressant som händer honom, hans hustru och hans dotter. Den går oberoende av projekten men kan innehålla information om projekten. Hela den aktiva (ej statiska) delen av hemsidan sköts med hjälp av dessa tre textfiler. De är inte svåra att underhålla och är ändå informativa.

Behöver Neo-fansen mer än det så för all del, då kan jag förstå tystnaden. Men om det räcker, för guds skull kasta till flocken en köttbit! :gremsmile:

//Glow
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Uppdateringsfrekvenser

"Jag tycker att ni prioriterat fel då kostnaden (tid->pengar) att lägga ut en notis på hemsidan då och då är mycket liten. Om efterfrågan finns så uppfyll den och krita upp kostnaden som goodwill."

Dessvärre anser jag inte att den prioriteringen uppväger den badwill jag får genom att försena ett rollspel med en månad. För det är vad tidförlusten för uppdatering innebär för min rollspelsproduktion.

"Där finns allt det vanliga bjäfset. Vem är jag, var bor jag, vem känner jag osv. Därutöver finns tre sidor: Pågående projekt, Avslutade projekt och Senaste nytt."

Låter som sju-åtta filer eller så. Jag har 254, bilder ej inräknat.

Och det här har jag redan argumenterat för, men du får gärna läsa om tråden igen och se om du hittar inlägget där en nyhet, en framsida, två nya filer och två länkar tog en och en halv timme på grund av den rena otympligheten hos en webb med 254 sidor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är frilansare åt Neogames, och lägger just nu sista handen vid kamorferna till 'Bestialiska folk', och har skickat ut ett slags bildmanus till tecknaren. I övrigt har jag skrivit texter i Eon III, 'Krigsherren' och håller som bäst på att författa hela manuset till 'Västlanden'. Det är inget lätt jobb, men allra minst är det ett jobb som jag lyckas planera för fem öre. För grejen är, jag har en förmåga att åstadkomma oerhörda textmängder på mycket kort tid när jag är inspirerad, men däremellan kan det gå månader utan att jag producerar ett ord. Därtill har jag en tendens att skriva alldeles för mycket, varvid mina texter kräver omfattande redigering innan jag är klar. Jag har inte hållit mig till min egen synopsis i särskilt hög grad och var inte ens halvfärdig med textmanuset på utsatt datum (februari). För övrigt har Neogames aldrig gett mig några exakta datum, utan ungefärliga tidpunkter då det kan vara läge att bli klar. Och jag kan inte se att de kan göra annorlunda; för merparten av deras arbete sker med en uppsjö frilansare där många säkerligen inte är mycket mer strukturerade än undertecknad. Kontentan av detta är, skulle jag tro, att uppgiften att koordinera alla frilansare är en av de viktigaste och mest tidskrävande hos Neogames - man måste gå igenom nya texter man fått inskickade och kolla så de passar ihop med saker som tidigare skrivits, kommunicera med och piska på frilansarna, och använda 'sök och ersätt' på alla ställen där Ymir använt 'älva' som genus på alvkvinnor. Inget lätt jobb, men än svårare torde det vara att skaffa sig en så god överblick över vad alla frilansare håller på med att det går att göra någon slags lägesuppdatering en gång i veckan. Ja, såvitt jag kan se borde det vara närmast omöjligt. Att planera releasedatum är ännu svårare eftersom alla frilansare (jag, iallafall), blir totalförsenade hela tiden; lägg där till att tecknarna säkert inte heller är bäst i världen på att passa tidsscheman, liksom layoutarna och alla andra led i produktionsprocessen. Det är ett jättejobb att färdigställa en modul, och det är inte alltid lätt, tvärtom, att hålla koll på när moduler i mitten av sin produktionsprocess blir färdiga. Sedan bör texterna på releaseplanen skrivas av de som faktiskt håller på med modulerna, varav det ankommer på dessa att skicka in dem så de kan läggas upp - jag har länge tänkt skriva ihop en releaseplantext till 'Västlanden', men det är inte så lätt att sammanfatta en hel moduls innehåll i ett par meningar. Dessutom har jag lite för höga krav på mig själv för att någonsin bli nöjd.

Så, kontentan i det jag vill ha sagt är, att jag har inga större klagomål på Neogames attityd, och håller helt med Krille i den här debatten. Det skulle inte skada om Neogames uppdaterade sin sida oftare, men jag är isåfall mer intresserad av kompletterande material som inte kommit med i modulerna än meningslösa lägesrapporter. Sedan är det inte ovanligt att Neogames här på forumet berättar vad som är på gång - sök på gamla inlägg av 'CJS', 'Ljusetsriddare' och 'Blasphemy', tex.

Det är ingen lätt sak att ge ut rollspel i Sverige, tvärtom. Marknaden är så liten att det för rollspelsföretagen, såvitt jag kan se, torde råda en ständig kamp för överlevnad.

- Ymir, analyserar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ledtråd

detta var enligt Neogames webshop, förstår inte hur tradition eller Sf bokhandeln kan sälja för halvpris

Varken Tradition eller SF-bokhandeln går 200 kronor back på varje box de säljer...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du inser väl att allt är ditt fel?[NT]

Eller så är det helt enkelt sköjsigt att mixtra med rubriker. :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Eon och nybörjarvänlighet

(Dessutom har undertecknad bidragit med ett livsviktigt stycke om ångest som dramaturgiskt verktyg )

Visst beskar undertecknad bilden snyggt för att kuppa in ångesten?

// avatarex, gör ibland saker som chefen inte vet om
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
det är ur ett rent tekniskt perspektiv oerhört lätt och billigt att uppdatera sin hemsida. Problemet ligger nog snarare någon annanstans i organisationen. För att kunna uppdatera sin hemsida måste man ju sitta inne med information som är värd att lägga upp. Det är inte lätt att författa material i den omfattningen eller takt som behövs speciellt inte när företaget baserar sig på externa modulbyggare. Det blir svårt att få en överblick över vem som gör vad. Internt finns det förmodligen (hoppas jag) bättre koll men det är inte så lätt att publicera relevant information när den ofta innehas av olika personer.

Men jag håller med dig, det är ju inte ofta ngt som Neogames säger stämmer vad gäller releasedates, Neotech Offensiv, tex, hehe
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Uppdateringsfrekvenser

Dessvärre anser jag inte att den prioriteringen uppväger den badwill jag får genom att försena ett rollspel med en månad. För det är vad tidförlusten för uppdatering innebär för min rollspelsproduktion.
Om det är vad det tar för dig så förstår jag dig.

Och det här har jag redan argumenterat för, men du får gärna läsa om tråden igen och se om du hittar inlägget där en nyhet, en framsida, två nya filer och två länkar tog en och en halv timme på grund av den rena otympligheten hos en webb med 254 sidor.
Nu måste jag vara lite dryg desvärre. Bara för att du har valt en dålig lösningsmetod på din (f.ö. mycket bra) web så håller inte det som argument i sig. Varför tar det en och en halv timme? Har du korslänkat så in i vassen? Är du så extremt kvalitetsmedveten att du måste klicka dig igenom alla länkar för att kolla att ingenting förstörts? Har du en långsam uppkoppling? Det som är nödvändigt är EN ändring i EN fil. Öppna file krilles_nyheter.html, kopiera den första rena textraden, skriv den nya texten och "checka in". Eller motsvarande för andra strukturella konstruktioner.

//Glow
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Så, kontentan i det jag vill ha sagt är, att jag har inga större klagomål på Neogames attityd, och håller helt med Krille i den här debatten. Det skulle inte skada om Neogames uppdaterade sin sida oftare, men jag är isåfall mer intresserad av kompletterande material som inte kommit med i modulerna än meningslösa lägesrapporter
För dig, kanske. Jag har heller inga som helst problem med Neos "attityd" och jag ser också hellre ett nytt äventyr eller whatnot publicerat än lägesrapporter, men anser till skilnad från dig inte att de måste vara antingen eller. Jag har full förståelse för att de inte publicerar lägesrapporter oberoende om skälet är att de inte vill skriva "vi är sena (igen)", för att de inte anser sig ha tid eller för att de anser att jag inte har med det att göra. Däremot har jag åsikten att det skulle vara intressant om dom gjorde det och tycker att det är en underlig sak att sätta sig emot.

Neogames gör ett mycket bra jobb, har en bra produkt och en intresserad kundkrets. Detta är mer positiv feedback, vad kan ni göra för att bli ännu bättre, än det är en spark där ryggen byter namn.

//Glow
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jag skulle, som tidigare sagt, gärna få en lägesuppdatering i form av "Det har inte hänt någonting den här veckan, på grund av att det inte funnits någon inspiration"
Det är inte svårt. Det tog mig cirka 15 sekunder att skriva det, och kanske ytterligare 3 sekunder att trycka på en "skicka"-knapp. Det är inte tidskrävande.

Forumet i all ära, men att ha officiell info samlad på ett och samma ställe skulle jag tycka var bättre.

Jag, och uppenbarligen fler med mig, skulle uppskatta om Neogames tog sig tid att ge kontinuerliga lägesrapporter. Jag skulle tycka att det var bra om Neogames ville lyssna på kritiken, för en bättre info till kunderna (Som ju företaget finns till för) kan ju aldrig vara negativt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du förstår visst inte vad jag skriver. Det tar mycket tid för Neogames att skriva en lägesrapport per vecka, eftersom det kräver att de har ständig och total koll på vad precis varenda obskyr frilansare råkar pyssla med för tillfället. Det är alldeles för mycket begärt, om du frågar mig, för jag vet hur jobbiga frilansare kan vara. (Eller ja, jag vet hur jobbig jag är). Det var kontentan i mitt resonemang.

- Ymir, förtydligar
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Det tar mycket tid för Neogames att skriva en lägesrapport per vecka, eftersom det kräver att de har ständig och total koll på vad precis varenda obskyr frilansare råkar pyssla med för tillfället.
Men det låter väll inte som någon övermäktig uppgift att ha en veckovis korrespondens med Neogames om man är frilansare? Det låter snarare logiskt, eftersom det rimligen borde ligga i Neogames intresse att känna till hur deras produkter utvecklas?

Och hur många moduler är på gång samtidigt? 4? 5? Att få ett mail varje fredag från frilansarna där dom med en enkel mening beskriver hur det går, och att sedan sammanställa det till 4-5 rader (en rad från varje frilansare), och sedan uppdatera en HTML-sida... det är inte jobbigt.

Jag vill återigen understryka att det inte är menat som något elakt påhopp på Neogames, utan bara ett fösslag till hur Neogames skulle kunna förbättra sig. För det finns ju uppenbarligen ett intresse av det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men det låter väll inte som någon övermäktig uppgift att ha en veckovis korrespondens med Neogames om man är frilansare?
Nej, mer som en fullständigt meningslös sådan. Åstadkommer jag saker är det månadsvis eller i värsta fall kvartalsvis, och först då blir det överhuvudtaget lönt att rapportera något.

- Ymir, förtydligar ytterligare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Uppdateringsfrekvenser

"Nu måste jag vara lite dryg desvärre. Bara för att du har valt en dålig lösningsmetod på din (f.ö. mycket bra) web så håller inte det som argument i sig. Varför tar det en och en halv timme? Har du korslänkat så in i vassen?"

Japp. Och orsaken är inte så mycket att jag har valt en dålig lösningsmetod, som att jag har ärvt en från den tiden då det inte fanns någon annan metod. Allt eftersom webben utvecklades och expanderade så blev den också större och fetare.

Nu har jag som sagt var 254 filer, allihopa fullspäckade med information. Om jag hade kunnat få in den informationen i ett content management-system så hade det varit mycket lättare att underhålla nyheter och annat. Kruxet är att det är 254 filer, och den informationen ska in i en CMS innan den är på rätt ställe och underhållningsbar. Det kommer ta tid, utöver utvärdering av en CMS, installation och förberedelse. Det blir ett jättemegajobb, som egentligen verkar vara oöverkomligt.

"Det som är nödvändigt är EN ändring i EN fil. Öppna file krilles_nyheter.html, kopiera den första rena textraden, skriv den nya texten och "checka in". Eller motsvarande för andra strukturella konstruktioner."

Hade den metoden funkat så hade jag använt den. Eller snarare, den funkar, om man har en liten snäll webb på ensiffrigt antal filer. På tresiffrigt antal filer som är korskopplade så blir det organisatoriskt oöverskådligt, och om man inte vill ha all info i en jättemegafil så får man dela upp det på något sätt. Alltså, korskoppling bland 254 filer. Alltså en och en halv timmes jobb.

Och nu är vi här. Vill du fortsätta att bjäbba så får du väl, men nu har argumentet gått minst ett varv, så du kan gott börja om från början.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det är inte svårt. Det tog mig cirka 15 sekunder att skriva det, och kanske ytterligare 3 sekunder att trycka på en "skicka"-knapp. Det är inte tidskrävande.

Nu går det ju inte riktigt sådär snabbt för Neogames att lägga upp något på deras hemsida som Krille försökt säga ett tag. Läs här om hur det är för honom att lägga upp något. Läs här så får du se att Neogames har samma problem. Sen kan det vara sluttjatat om det?

Är det inte läge att låsa den här tråden snart?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Uppdateringsfrekvenser

På tresiffrigt antal filer som är korskopplade så blir det organisatoriskt oöverskådligt, och om man inte vill ha all info i en jättemegafil så får man dela upp det på något sätt.
Vårt webbaserade filsystem innehåller 12936 filer fördelat över sex projekt varav jag ansvarar för c:a 3000. Jag rapporterar av tisdag och fredag varje vecka, skriver c:a tre rader, uppdaterar sex-nio parametrar och arkiverar och de övriga fem subsystemansvariga gör likadant. Vi har en cgi-baserad del och en php-baserad dito som lever ett eget liv, tre forum och nio "gästböcker". Därtill har vi precis introducerat en know-how-databas. Och vet du varför det fungerar? Därför att mycket stora delar av filträdet är statiskt så långt som användaren ser det. Weblösningen används gemensamt av oss och tre kunder och alla är nöjda med det. Och jag är en vanlig kodapa, inte webdesigner eller vad en "expert" skulle kunna tänkas kallas och vi skapade den från noll för ungefär ett år sedan med 90% ren html.

Hur i he... la friden har du lyckats strula till din web så in i vassen att du inte kan lägga till en notis utan att det tar en och en halv timme?!? Eller vänta, svara inte. Jag vill inte veta.

Och nu är vi här.
Och du har fortfarande fel.
 
Top