Nekromanti Neogames

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Men Nallo då!

Det är inte en supportfråga i alla fall. Möjligen är det en fråga, men förmodligen rent gnäll, och gnäll är jag bra på. Och eftersom jag har exakt samma problem med Rävsvans så kan jag i alla fall förklara hur landet ligger.
Det var ju tråkigt att det tolkas som gnäll. I mitt första inlägg skev jag att det inte var menat som ett påhopp, utan bara lite "feedback" till Neogames, så att dom kunde bli bättre.

Och inte ens du, Krille, tycker väll att en uppdatering av hemsidan på två månader är "en öppen attityd mot kunder" som Neogames så poetiskt uttrycker det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men så lång tid som en timma för att göra detta låter väll ändå lite långt?"

"Allting tar längre tid än du tror".

Som jämförelse, att lägga upp två filer för nerladdning, tala om detta på framsidan och nyhetssidan med erfoderliga länkar, var en sak som tog mig en och en halv timme att göra senast jag gjorde det på foxtail.nu

Varför? Tja, för att femminutersändringar aldrig är femminutersändringar i sammanhang med 200 filer eller fler och utan CMS. Det finns en gräns när en webb helt enkelt blir för stor att hantera, även om det bara är två filer av tvåhundra som måste ändras. Två filer av två? Visst, inga problem. Två filer av tvåhundra? Då blev det helt enkelt för stort för att hanteras.

Så, nu har jag försökt förklara, nu har jag lagt fram empirin, och om du fortfarande inte tror mig så börja jobba med skiten själv.

"Nej, inte om man vet att "vecka 17 ska minst två kapitel vara färdiga" till exempel."

Men det vet du inte, eftersom en en tidsplan för en rollspelsbok inte ser ut på det sättet. Man arbetar helt enkelt inte arbetar på det sättet. Det är snarare något i den här stilen:

Vecka 5: Synopsis klart och godkänt.
Vecka 10: Innehåll klart och godkänt.
Vecka 30: Manus klart och hos redaktionen.
Vecka 32: Manus på retur.
Vecka 40: Manus klart och hos redaktionen. Slutredigering börjar.
Vecka 44: Sättning börjar. Tryck beställs.
Vecka 47: Sättning klar. Slutkorr.
Vecka 48: Till tryck.
Vecka 52: Släpa kartonger.

Under vecka 1-4 så vet ingen nånting. Under vecka 6-9 vet ingen heller nånting. Under vecka 11-29 så sitter författaren och skriver där inspirationen och behovet faller på. Han börjar inte på sida 1 och slutar på sida 80. Vecka 30 så läser redaktionen igenom det och anmärker. Vecka 33-39 så fixar författaren det som redaktionen anmärkte på. Vecka 41-43 så sitter redaktionen och skyfflar om allting i dokumentet så att det passar mallarna. Vecka 45-46 sitter någon böjd över Quark eller InDesign och pusslar in texter och bilder. Vecka 47 så sitter alla med rödpenna och letar fel. Vecka 49-50 så rullar man tummar.

Eller om man så vill, var femte vecka, i medel, finns det ett par intressanta milstolpar att rapportera. Därutöver finns ingenting intressant att rapportera utöver "färgen har torkat lite till".

Det ska också tilläggas att den där tidsplanen ovan är väldigt, väldigt detaljerad. I princip allt mellan vecka 11 och 43 är variabla och kan ändras jämt, och det är knappt ens man kan tala om vecka 1-10 heller. Möjligen kan man säga att "nu har vi en innehållsplan för den här modulen", men då är det redan vecka 10 innan man ens visste det. Det är egentligen de sista 12 veckorna som man kan uttala sig om.

Du kan om du vill titta på Rävsvansforumet, säg ett år tillbaka, och se hur ofta jag postar lägesrapporter. Du kommer att upptäcka att det inte är under författarfasen som lägesrapporterna kommer, utan på slutet, när det är dags med sättning, slutkorr och tryck. Då kommer de som rinnande vatten, men det är ju då något intressant händer. Resten är "nu har färgen torkat lite till".
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Vecka 5: Synopsis klart och godkänt.
Vecka 10: Innehåll klart och godkänt.
Vecka 30: Manus klart och hos redaktionen.
Vecka 32: Manus på retur.
Vecka 40: Manus klart och hos redaktionen. Slutredigering börjar.
Vecka 44: Sättning börjar. Tryck beställs.
Vecka 47: Sättning klar. Slutkorr.
Vecka 48: Till tryck.
Vecka 52: Släpa kartonger.
Men att delge den tidsplanen på hemsidan, och sedan följa upp den med kommentar på dom angivna tidpunkterna skulle också fungera utmärkt!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men Nallo då!

"Och inte ens du, Krille, tycker väll att en uppdatering av hemsidan på två månader är "en öppen attityd mot kunder" som Neogames så poetiskt uttrycker det?"

Det finns fler aspekter av "öppen attityd mot kunder" än en uppdaterad webb. "Öppen attityd mot kunder" kan betyda vad som helst, och majoriteten har inte med webben att göra det minsta.

Ett mycket nära exempel: releaseplan. Man kan aldrig göra kunder nöjda med releaseplaner. Finns det ingen releaseplan så klagas det på att det inte finns. Finns det en releaseplan så klagas det på att den inte hålls, eller på att fel produkter prioriteras. Finns det en releaseplan utan datum så klagas det på att det inte finns några datum, och det saknas viktiga projekt på den. Finns det en releaseplan med luddiga datum så klagas det på att datumen inte är tillräckligt exakta alternativt att datumen ändå aldrig hålls. Det är bara att läsa i forumets historia så ser du att allt detta stämmer.

Nå, vad är en öppen attityd gentemot kunder? Att inte ha en releaseplan, att ha en releaseplan utan datum, att ha en releaseplan med luddiga datum eller att ha en releaseplan med exakta datum? Oavsett vilket alternativ man väljer så kommer det att klagas, och de klagande kommer att anklaga Neogames för att inte ha en öppen attityd gentemot sina kunder (och ja, detta är också historiskt faktum - läs i arkivet).

Så jag säger så här: ge ut den information som man är säker på. Håll tyst om resten, eftersom det bara är spekulationer, och det är inte en öppen attityd att häva ur sig en massa tvålfagra löften som inte kan hållas eller osanna spekulationer.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Anledningarna till att man skriver en ny alvmodul och liknande är flera.

1. Det går ganska snabbt att skriva nytt om man redan har något att arbeta med. Att producera en ny alvmodul tar inte alls lika lång tid som att producera en helt ny bok om demoner.

2. Nytryck är en enorm risk. Bara för att den första upplagan på, säg, tvåtusen ex sålde enormt bra finns det inga belägg för att en andra tryckning på lika många ex skulle sälja lika bra, kanske den inte säljer alls då marknaden kan vara mättad! Då är det bättre att satsa på något som även kan locka de som redan har den första alvmodulen.

3. Olika personer arbetar med olika saker. Nån arbetar på en ny alvmodul, nån arbetar med en modul om Thalamur. Vissa författare delger oss mer av vad de gör och frågar om åsikter mer än andra författare, därför hör vi mer om vissa moduler än vi gör om andra. I övrigt är det bara bra att ha folk som jobbar med olika saker, skulle bli en jäkla soppa om alla skulle sitta och arbeta med samma modul tills den blev färdig.

4. Pengar. Neogames måste sälja för att överleva, och då kan det vara bra med exempelvis de två översta metoderna. Att anse det vara att pumpa folk på pengar och skrika kapitalist är bara befängt! Neogames måste sälja för att kunna fortsätta existera, och svenska rollspel är inget man kan tjäna grova stålar på precis.

Tänk efter innan du tjafsar om hur det borde vara och försök att förstå varför någon gör si och så. Det finns alltid en anledning till allt, liksom...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men att delge den tidsplanen på hemsidan, och sedan följa upp den med kommentar på dom angivna tidpunkterna skulle också fungera utmärkt!"

Läs resten av inlägget, speciellt den där biten om att tidsplansexempel är väldigt, väldigt detaljerad och aldrig, aldrig görs så detaljerat. Den ska inte ses som ett exempel på en tidsplan, utan snarare som ett exempel på en tidsåtgång. Det vill säga, inte "så här lång tid kommer det att ta" utan snarare "så här lång tid tog det nu när vi blickar tillbaka". Man kanske kan sträcka sig till "så här lång tid borde det ta", men jag skulle aldrig lägga ut en sådan eftersom det vore en gissning och spekulation, och därför tämligen oärligt.

---

Liksom, hela den här tråden har ett enda ursprung: okunskap om rollspelsförläggande och rollspelsskrivande. Jag försöker förklara hur det går till bakom kulisserna. Jag har försökt visa på vad som hände förra gången det här ämnet var uppe. Men ursäkta mig, det känns som att jag talar till en vägg. Räknas inte mina tretton års branscherfarenhet längre?

Jag börjar bli jefligt trött på det här, och jag har inte långt kvar till "men starta ett eget förlag och visa var skåpet ska stå om ni vet så jävla mycket bättre", men det vore att komma för lätt undan. Istället, läs vad jag har skrivit. Titta in på rollspelsmakarforumet (till exempel här eller här - de där båda trådarna är rätt så belysande för rollspelsskapande). Begrunda vad jag har skrivit. Jag försöker säga något, och jag har tretton års professionellt rollspelsskrivande att stödja mig på.

Om ni fortfarande inte tror mig... tja, då är det inte mitt problem längre. Starta ett eget förlag istället och visa var skåpet ska stå.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Eon och nybörjarvänlighet [ANT]

Aha, det priset lät löjligt lågt... 199:- för båda böckerna + ett äventyr?

Jo speciellt då man köpte böckerna (inte äventyret) för 250+ kr st innan någon himla box kommit ut.

Är det lika mycket information som i föregångarna?

Mer
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Neogames [OT]

Kruxet är bara det att de är svåra att hitta. De växter inte på träd direkt.

Titta i närmaste dagstidning så hittar du säkert en annons till någon som man kan ringa, fast det är klart vill man hitta en "riktig" kan det bli svårare. Åtminstone var de så förut, jag har sett 4-5 sådana annonser i en och samma tidning.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Neogames [OT] [ANT]

I maj/juni ska jag ta det där på allvar.

Jag ser ingenstans där det nämns att det är maj/juni i år som det talas om. Kanske maj/juni nästa år eller nästnästa till och med.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Men Nallo då!

Man kan aldrig göra kunder nöjda med releaseplaner.
Nej, det är inte det jag säger heller. Men däremot kan man göra folk mer nöjda genom att ge dom mera insyn i vad som händer under en produkts utveckling.

Det skulle iallafall jag bli, men inte du. Och det är ju helt okej, eftersom alla har rätt till sin egen åsikt.

Det finns fler aspekter av "öppen attityd mot kunder" än en uppdaterad webb. "Öppen attityd mot kunder" kan betyda vad som helst, och majoriteten har inte med webben att göra det minsta.
Vad är en öppen attityd mot kunder då? Att närvara på nån mässa nån gång om året? Nej, inte enligt mig. Var öppen med vad som händer på företaget.

Så jag säger så här: ge ut den information som man är säker på. Håll tyst om resten, eftersom det bara är spekulationer, och det är inte en öppen attityd att häva ur sig en massa tvålfagra löften som inte kan hållas eller osanna spekulationer.
Och jag säger: Spekulera icke. Berätta det som hänt den sista tiden istället. Det är man väll (förhoppningsvis) säker på? Det sa jag ju från början.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men Nallo då!

"Vad är en öppen attityd mot kunder då?"

Raka rör och schysst kundbemötande. Vare sig mer eller mindre. Kunden ska helt enkelt veta vad som gäller och bemötas med respekt och förståelse.

Exempel: En kund har tappat bort sin Mundana-karta. En öppen attityd är då att låta kunden köpa en ny karta till självkostnadspris istället för en ny Mundana.

Exempel: En kund ringer och undrar vart hans paket har tagit vägen. Då anstränger man sig sjutton för att få reda på var det är, och visar det sig att det har försvunnit på vägen så skickar man en ny försändelse.

Exempel: En kund frågar när modul XXX kommer. Man svarar då "vi vet inte, det beror på huruvida frilansarens katt måste avmaskas eller inte".

Exempel: En kund frågar när modul YYY kommer. Man svarar då "släppdatum är den 13 juli, och om tryckaren och speditören håller vad de lovar så kommer den då."

Exempel: Den 10 juli ringer speditören och säger att pallen har fastnat i tullen i Malmö och kan inte köras vidare förrän tidigast den 14e, eftersom det är helg och semester just nu. Man försöker då få loss en del av lasten med ilbud, så att åtminstone förhandsbeställarna ska få sitt i tid. Det gick tyvärr inte eftersom lasten är plomberad. Man går då ut med brev till förhandsbeställare och butiker och beklagar förseningen som kommer att uppstå.

Det har alltså ingenting med veckliga uppdateringsrutiner att göra, utan helt enkelt raka rör och schysst kundbemötande.

"Spekulera icke. Berätta det som hänt den sista tiden istället. Det är man väll (förhoppningsvis) säker på? Det sa jag ju från början."

Och det är ju det jag säger är precis lika trist som torkande färg, eftersom rollspelsutgivande är en hejjans ohändelserik bransch. Det krävs att det ska hända något för att man ska kunna berätta vad som har hänt.
 

Tullaris

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
71
Location
Stockholm, Sollentuna
Det vill säga, inte "så här lång tid kommer det att ta" utan snarare "så här lång tid tog det nu när vi blickar tillbaka".
Men det är ju det vi vill ha! Ingen begär att Neogames ska kunna se in i framtiden. Vi vill bara veta vad som har hänt. Är det verkligen så svårt att skriva något om förra veckan? Även om det bara skulle vara "inget har hänt"

Vecka 8: Inga resultat den här veckan.
Vecka 9: Inget blev gjort den här veckan häller.
Vecka 10: samma som tidigare veckor.
...

Alltså jag skulle vara nöjd om jag bara fick se något i den här stilen. Eller jag skulle till och med vara glad får nåt liknande det här.

Vecka 8: Nej vi har inte slutat tillvärka moduler
Vecka 9: Nej Neogames har inte gått i konkurs

Nää okej men ibland går det så länge mellan uppdateringar på neogames att man undrar om de fortfarande finns.



Tja, lever du också fortfarande. Det var som f**.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Liksom, hela den här tråden har ett enda ursprung: okunskap om rollspelsförläggande och rollspelsskrivande. Jag försöker förklara hur det går till bakom kulisserna. Jag har försökt visa på vad som hände förra gången det här ämnet var uppe. Men ursäkta mig, det känns som att jag talar till en vägg. Räknas inte mina tretton års branscherfarenhet längre?
Jag läste det du skrev om hur du skapar rollspel, och jag vet att du har varit med länge. Och att du vet vad du pysslar med.

Men, det finns fortfarande inget som hindrar att man delar med sig om vad man har haft för sig den senaste veckan, eller dom senaste två veckorna exempelvis. Och som jag skrev tidigare, att få någon info är bättre än ingen alls. Men, återigen, med ditt färg-som-torkar-exempel... Ja, det är bättre än inget. Man behöver väll inte uppdatera exakt varje vecka då, men varannan åtminstånde. Men det tycker jag. Det behöver inte alla tycka, men jag tycker det.

Och det finns inget som hindrar att man lägger upp kommande moduler i releaseplanen heller (som Thalamur).
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Men Nallo då!

Jag håller med dig angående dina exempel, absolut.

Men, jag tycker fortfarande att mera info om vad som pågår vore trevligt. Det ser jag som öppenhet. Precis som allt det du skrev.

Hahaha, Krille. Jag tror att vi helt enkelt får acceptera att vi tycker olika om detta :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vi vill bara veta vad som har hänt. Är det verkligen så svårt att skriva något om förra veckan?"

Det är inte svårt. Det är en organisatorisk mardröm.

Det är helt enkelt en rutin till som tar tid från modulskrivande, även om det går fort. Information ska sammanställas, undersökar, produceras, program startas, text kopieras och klistras in på raden under, spara, byta program, logga in, ladda upp, koppla ner, stäng ner etc. Allt det där är skitjobbigt, det stör jobbet, och är tid som kan läggas ner på vettigare saker, som exempelvis att skriva modulen - speciellt om det enda man får netto av det är ännu ett datum och ännu en rad i stil med "nej, ingenting har hänt nu heller".

Det leder till saftigt motivationsproblem, så om chefen skulle framhärda så skulle jag nog strunta i hela skiten och skapa ett script:

<pre>var nu = theWeek(now());
for( var i = 1; i <= nu; i++)
document.write("ingenting den här veckan heller.");</pre>



...åkej, några fler rader så att man får med datum också, och kanske lite variation på raderna, och kanske, kanske, lite logik så att den inte skriver ut något på de veckor där det faktiskt finns något att rapportera.

Du skulle inte märka någon skillnad. Att veta detta gör inte motivationsproblemen med uppgiften bättre - då är det för mig en totalt meningslös uppgift. Informationskvaliteten blir också synnerligen låg om den enda nyheten är scriptgenererad, så du vinner ingenting på det heller. Faktum är att bjäbba på forum mot tegelväggar känns mer motiverande och konstruktivt än att skriva "Kloooockan är freeedag och aaaaalt är väääääl!" varje fredag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Skapa och överdriva problem för att trycka fram en tveksam poäng är nog inte rätt metod. En organisatorisk mardröm att lägga till "050309: Kapitel X är på korrläsning" och ladda upp det på nyhetssidan? Det fixar jag på under tre minuter.

Man kan göra saker som denna hur komplicerade som helst med kassa weblösningar, onödiga krav på storlek, uppdateringsfrekvens och informationsinnehåll och därmed följande förpliktelser men för att citera gurun själv: KISS. Gör det enkelt.

//Glow
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En organisatorisk mardröm att lägga till "050309: Kapitel X är på korrläsning" och ladda upp det på nyhetssidan? Det fixar jag på under tre minuter."

Du missade visst resten av tråden. Läs om den.

Om du fortfarande hävdar att du fixar det på tre minuter så kan du ju plocka ner deras lägesrapport och lägga in "050309: Ingenting har hänt" i den en gång i veckan, och sedan mejla den till Neo så att de lägger upp den.

"Man kan göra saker som denna hur komplicerade som helst med kassa weblösningar, onödiga krav på storlek, uppdateringsfrekvens och informationsinnehåll och därmed följande förpliktelser men för att citera gurun själv: KISS. Gör det enkelt."

Visst. Det är ju det jag försöker få fram. Det enklaste för alla parter är att uppdatera när det finns något att uppdatera. Att uppdatera när det inte finns något att uppdatera är slöseri med tid, tålamod och motivation. Ingen tjänar på det.
 
Top