Nekromanti Neogames

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Varför försvann alver?

Nog sant, kritiken låg i att nybörjarna inte får några böcker som dem borde, och jag förstår faktiskt inte varför dem ska byta bort alver.. Med en ny alver; Vet någon det?
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Varför försvann alver?[OT]

Jag vet inte helt säkert. Men själv så tycker jag att det finns en massa saker som finns att förklara och presentera. Det är en så komplicerad kultur och ras att allt som jag egentligen skulle vilja ha med lämnades utanför. Så som matkultur, bilder på kläder osv. Så de kompleterar istället den gammla boken med ny information.

- Jocke, spånar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Blablabla.

Detta har redan dryftats till förbannelse. Det är inte ett nytt problem, vare sig för Neogames eller för någon annan - vi andra har exakt samma problem. Så nu när ni har fått stå mer eller mindre oemotsagda, så ska jag bjäbba emot i egenskap av kollega till Neogames och före detta frilansare för dem.

Det här är vad Neogames skulle behöva göra för att tillgodose era önskemål:

Skaffa ett content management-system till sin webb: Neogames webb är väldigt ingrodd. Den består av hur många HTML-sidor som helst. Det är knappt så att webbshoppen kan räknas som dynamisk. Det är helt enkelt en väldigt typisk sen nittitalswebb. Att uppdatera en sån är skitjobbigt - jag har en själv. Ett femminutersjobb kan lätt ta en timme i en sådan webb.

Lösningen är förstås ett content management-system där innehållet kan stoppas in i en databas och genereras efter behov. Fast det förutsätter att webbhotellet har ett content management-system till att börja med, eller att det kan installeras med tillhörande databas. Om jag inte minns fel så är det inte möjligt med nuvarande webbhotellsleverantör.

Dessutom ska det nuvarande innehållet migreras till CM-systemet, och det är ett stort slitjobb bara det. Jag kan lätt se att man prioriterar andra saker, som till exempel att skriva på modulerna.

Gå över till en mer händelserik bransch: Liksom, det tar tid att skriva rollspel. De enda tillfällen då det faktiskt händer något är då det kommer in något på lagret. I övrigt så skulle nyheterna mest vara i stil med "Den här veckan har ingenting hänt. Calle har svarat på 226 telefonsamtal, ringt 123 telefonsamtal och svarat på 987 mail. Nallo har skrivit ytterligare 30 000 tecken. Vår praktikant har packat 220 ordrar." Skulle ni verkligen vilja få sådana nyheter?

Inse läget: det finns inte så mycket intressant att rapportera från en rollspelsstudio. Alternativet är en blogg med rent personliga betraktelser, men är det verkligen schysst av ett rollspelsförlag att pumpa ut en massa icke-rollspelsrelaterat nonsens istället för att skriva moduler åt dess kunder?

Anställa en siare: Det klagades på att det pratas om en Thalamur-modul på forumet som inte syns på releaselistan. Om ni hade tittat på Thalamur-tråden så hade ni också sett att den handlade om en önskelista - "vad skulle ni vilja se i en Thalamur-modul?"

Liksom, det enda tillfälle då man kan fråga folk om vad som de vill se i en given modul är på projektplaneringsstadiet. I det stadiet är det totalt omöjligt att lägga upp den på releaseplanen, eftersom man inte vet när, om, hur, var eller varför modulen kommer. Om man inte ens har planerat innehållet, hur sjutton kan man planera releasedatumet?

Ska Neogames kunna uppfylla detta krav så måste Neogames anställa en siare. De kostar visst bara 19:70 per minut, har jag hört.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Varför försvann alver?[OT]

De kommer inte klämma ned allt. De kommer fylla ut det de redan har och utöka sidantalet.

- Jocke, förklarar.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Pengar är det som är problemet. De skulle kunna antäslla en webdesigner. Men vad jag har hört så kostar detta en hel del pengar. Men om kunnskapen eller pengarna finns så kanske de borde ta en funderare på om det kan vara värt att göra om hemsidan från scratch. Tror att det blir lättare så än att försöka få ordning på de dokument som de redan har. Eller så kanske någon snäll eldssjäl kanske vill hjälpa Neogames med detta.

En ide kanske skulle vara att bestämma ett datum varje månad då det kommer en liten rapportering om vad som har hänt. Då skulle det inte behövas skrivas en massa onödigt dravel som ingen egentligen vill läsa. Det kan berättas vad som hänt under månaden, om några releasedatum har bestämts, hur långt författarna har kommit och liknande. Bara så att man får en hum om vad som finns att vänta fram över.

Ska Neogames kunna uppfylla detta krav så måste Neogames anställa en siare. De kostar visst bara 19:70 per minut, har jag hört.
Kruxet är bara det att de är svåra att hitta. De växter inte på träd direkt. :gremtongue:

- Jocke, försöker ge tips.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Skaffa ett content management-system till sin webb: Neogames webb är väldigt ingrodd. Den består av hur många HTML-sidor som helst.
Nu är jag inget proffs på webbsidor, men är det egentligen inte bara två sidor som måste uppdateras i veckan?

Förstasidan, där man måste ändra texten "senast uppdaterad den..."
och veckonyhets-sidan där man berättar vad som hänt?
I FTP-programmet markerar man dom två HTML-sidorna och trycker på knappen "upload", och sedan svarar man ja på frågan om man vill ersätta befintliga filer.
Voilá, inget timjobb här inte :gremwink:

Och när releaselistan uppdateras (vilket kanske är på sin plats högst en gång i månaden eller nått) så gör man samma sak.

Gå över till en mer händelserik bransch
Man kan ju skriva exempelvis "Tidsschemat för Jargien-modulen följs bra. Vi har även anlitat en frilansare för att börja skriva på en modul om Colonan", och nästa vecka "Frilansaren som skriver Jargien har varit sjuk, därför har inget hänt med den under veckan". Nästa vecka kanske man skriver "Nallo är klar med kapitlet om handel och sjöfart, och ska nu börja skriva om Städer"

Något är alltid bättre än inget

Anställa en siare
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...m=Eon&Words

Enligt detta inlägg kan man hoppas på att se modulen i handeln i Maj/Juni.

Siaren får allt gå arbetslös ett tag till :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Därför försvann alver" för dummies

"Alver: Förbannelsens folk" slutade att tryckas under hösten 1997.

Va? Har den inte tryckts sedan 1997?

Nej.

Orsaken kallas "tryck". Det finns två sätt att trycka på: det ena är pö om pö, och det andra är allt i en kluns. Pö om pö kallas digitaltryck eller print on demand, och är endast lönsamt om upplagan är mindre än ca 500 ex. Då trycker man ett exemplar när det behövs.

Kluns kallas offsettryck, och är lönsamt om upplagan är större än 500 ex. Då trycker man en stor satans massa böcker snabbt och på en gång och ställer in på ett lager. Eftersom upplagan är så stor så är det offset som gäller. Det innebär att under hösten 1997 så tryckte Elanders i Göteborg en satans massa Alver. Sedan stängde man av maskinen, bytte tryckplåtar (egentligen "filmer") och tryckte något annat istället. Böckerna packades och rullades in på Neogames lager.

Så vad är det här med out of print?

Det har att göra med lagerstatus. Det finns lite olika sådana, i grunden "finns i lager", "slut distributör" och "slut förlag". På engelska så brukar de kallas "in stock", "out of stock" respektive "out of print".

"Finns i lager" innebär att de finns i lager hos distributören och kan skeppas ut till kunder eller butiker. "Slut distributör" innebär att distributören inte har några fler, men kan förmodligen beställa fler från förlaget. Oftast innebär det en veckas leveranstid istället för ett par dagar. "Slut förlag" innebär att förlaget inte har några fler och för närvarande inte har några planer på att trycka nya av diverse skäl.

Neogames är distributör och förläggare åt sig själva, så "slut distributör" och "slut förlag" är samma sak. Det har inte tryckts några Alver sedan 1997, lagret är slut, och eftersom de är sin egen förläggare så innebär det att det inte finns fler.

Så varför trycker inte Neogames fler Alver?

Därför att digitaltryck är för dyrt för att vara lönsamt, för att offsettryck har för stora startkostnader och för att marknaden för ett simpelt nytryck av Alver är för liten.

Digitaltryck kostar ca 50 öre per sida till tryckaren, det vill säga 40 kronor. Det gör att marginalen blir för liten när de säljer till butik, och det gör att priset på ett nytryck måste gå upp rejält.

Offsettryck kostar tokmycket i startkostnad, men sen kostar varje sida inte så mycket. För att en Alver ska komma ner till 50 öre per sida så måste man trycka ca 500 ex. För 1000 ex kanske man kommer ner på 30 öre per sida, och för 2000 ex så kommer vi kanske ner på 20 öre per sida. Grovt räknat.

Jaja, nog med siffror, varför trycker inte Neogames nya Alver?

Det har med försäljningen att göra. En modul säljer jättebra i början, och sedan faller försäljningen. Säg att hälften av upplagan såldes 1998. Därefter såldes hälften av det som är kvar under 1999. Hälften av det som är kvar såldes under 2000, hälften av resten under 2001... och så vidare. Det skulle inte förvåna mig om den uppskattade försäljningssiffran för ett rent nytryck skulle vara 15 ex under 2005. Om vi antar att alla dessa säljs via webben så kanske Neogames skulle få in 2700 spänn.

Det står sig rätt slätt mot en tryckkostnad på 2000*0,20*80=32 000 kronor.

Aj fan...

Japp. Det är inte värt att punga ut 32 000 spänn för att tillgodose de femton kunder som inte har köpt den än. Ett nytryck är alltså inte att tänka på.

Alltså måste Neogames ta itu med problemet och ge ut alver på ett sätt som kan bekosta trycket. Det innebär en nyutgåva av Alver, uppdaterad till Eon 3 och med extra material, så att inte bara de 15 nya kunderna utan även de 2000 gamla kunderna kan tänka sig att köpa den.

Jaha, så det är bara kommersiella skäl som det blir en ny utgåva?

Delvis, men inte enbart.

Läs första raden igen. "Alver: Förbannelsens folk" slutade att tryckas under hösten 1997. Räkna på fingrarna. Alver: Förbannelsens folk är åtta år gammal. Titta på produktlistan. Det finns trettiotvå produkter utgivna efter Alver i produktlistan, som allihopa har uppdaterat Mundana ytterligare en liten bit. Det är en av de första modulerna och en av de mest utdaterade.

Ta till exempel en fråga som härjade här på forumet en gång i tiden, "varför har Sanari ingen egen magitradition?" Det beror helt enkelt på att Mystik&Magi gavs ut efter Alver, så redan ett halvår efter Alver så var Mystik&Magi för gammal, på grund av att det hade kommit nya produkter.

Nu har det gått åtta år och trettio andra produkter har kommit. Alver är helt enkelt urgammal och behöver lyftas upp.

...men varför prioriteras Alver framför Demoner?

Förutom alla privata skäl (det vill säga "Nallo tycker att alver är en viktigare del av Mundana än demoner" eller "Calle tycker att demoner är fjantiga", eller vilka skäl som snurrar på redaktionen) så kan jag tänka mig ett kommersiellt: man vet marknaden för Alver. Man vet inte marknaden för Demoner. Man vet av erfarenhet att Alver är en bok som spelare använder sig av, så det innebär att man kan sälja den även till spelare. Däremot vet man inte om Demoner blir en spelarbok, men det låter som en spelledarbok. Det innebär att man enbart kan sälja den till spelledare. Det innebär att en ny Alver kommer att sälja bättre.

Sen så tycker jag personligen att alver är en viktigare del av Mundana än demoner, och demoner är fjantiga. Bara den anledningen skulle göra att jag också skulle prioritera Alver om jag var i redaktionens skor. Liksom, ska jag plöja ner 30 papp i något så ska det vara något som jag brinner för och tror på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Voilá, inget timjobb här inte"

Du, jag talar av erfarenhet. Jag jobbar med skiten. Har man tvåhundra filer att hålla reda på, och ska ändra i en enda av dem, så är det endast ett femminutersjobb om man råkade jobba med rätt fil när jobbet kom in. I alla andra fall så tar det lätt en timme.

Regel #1 för programmerare: "Allting tar längre tid än du tror".

"Något är alltid bättre än inget"

Jo, när det har stått "Tidsschemat för Jargien-modulen följs bra" som veckans nyhet tretton veckor i rad.

Man skriver inte linjärt när man skriver rollspel, så den sorts detaljerade nyheter som du efterönskar är en utopi. Det är i princip "Tidsschemat för Jargien-modulen följs bra" som är den mest applicerbara nyhetstexten, i princip jämt. Alternativet är "Nallo har skrivit en massa på samtliga kapitel i Jargien-modulen, så tidsschemat för Jargien-modulen följs bra" tretton veckor i rad - och det säger ju precis lika mycket.

Nyheter är bra, om det är något att rapportera. Annars är det tid som slösas på onödigt ordbajs, och jag lägger hellre ner den tiden på att skriva modulen.

"Siaren får allt gå arbetslös ett tag till "

I maj/juni ska jag ta det där på allvar. :gremgrin:
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Voilá, inget timjobb här inte"

Du, jag talar av erfarenhet. Jag jobbar med skiten. Har man tvåhundra filer att hålla reda på, och ska ändra i en enda av dem, så är det endast ett femminutersjobb om man råkade jobba med rätt fil när jobbet kom in. I alla andra fall så tar det lätt en timme.
Men är det inte bara så att öppna frontpage (eller vad man nu använder för hemside-program), leta upp filen i listan (om man nu har så svårt att hitta en fil så finns ju en sök-funktion) ändra i texten, och rycka på "uppdatera"? Jag förstår inte var problemet ligger?

Jo, när det har stått "Tidsschemat för Jargien-modulen följs bra" som veckans nyhet tretton veckor i rad
Under förutsättning att Neogames har informerat om vad tidsplanen innebär så skulle det duga fint för mig.

I maj/juni ska jag ta det där på allvar.
Ja, det kan mycket väl bli så att Thalamur blir försenad. Och då kommer säkert en del personer att bli frustrerade. Men, om man kontinuerligt fick följa modulens utveckling så skulle nog många ha MYCKET lättare att acceptera förseningar. Iallafall jag.
 

Sir Basil

Veteran
Joined
1 Oct 2004
Messages
17
Jag har full förståelse för att det inte alltid finns särdeles mycket att skriva om och att själva modulskrivandet prioriteras högre än hemsidan, men på 2 månader tycker man (i alla fall jag) att åtminstone en liten uppdatering borde hinnas med.

Det ligger ju också i Neogames intresse att hålla sidan uppdaterad, för det håller intresset uppe för kommande produkter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men är det inte bara så att öppna frontpage (eller vad man nu använder för hemside-program), leta upp filen i listan (om man nu har så svårt att hitta en fil så finns ju en sök-funktion) ändra i texten, och rycka på "uppdatera"? Jag förstår inte var problemet ligger?"

Att du inte förstår beror på att du inte jobbar med det. Det är heller inte helt lätt att förklara: jag försöker förklara samma sak för en av min kunder just nu. Till största delen är problemet rent organisatoriskt, inte tekniskt. Det handlar om arbetsuppgiftsbyte (det tar faktiskt tid), sök, förberedelse (det är bra om man har texten som ska in bland nyheterna), utförande, uppskickande, programstart- och byte et cetera et cetera. Många bäckar små, du vet.

Det vill säga, allting tar längre tid än du tror.

Ett bra CMS hade kunnat skala bort en jefla massa av de där, eftersom det tar hand om en jefla massa organisatoriskt och i princip allt tekniskt.

"Under förutsättning att Neogames har informerat om vad tidsplanen innebär så skulle det duga fint för mig."

Där har vi siaren igen.

"Men, om man kontinuerligt fick följa modulens utveckling så skulle nog många ha MYCKET lättare att acceptera förseningar."

Näe. Även det vet jag av erfarenhet. Enda skillnaden är att det är andra personer som gnäller, men kvantiteten skiljer sig inte det minsta.

Sen så är jag övertygad om att tretton "tidsplanen följs bra" i rad är marginellt roligare än att titta på torkande färg, och att skriva tretton "tidsplanen följs bra" i rad är definitivt lika skoj som att dokumentera färgtorkningsprocessen. Jag vill inte läsa sån skit, och jag vill inte skriva sån skit heller. Jag gör det om jag får betalt för det, men det är allt: jag tar ett konsultarvode på 600 spänn per påbörjad timme plus moms om någon är intresserad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har full förståelse för att det inte alltid finns särdeles mycket att skriva om och att själva modulskrivandet prioriteras högre än hemsidan, men på 2 månader tycker man (i alla fall jag) att åtminstone en liten uppdatering borde hinnas med."

Det kan man tycka. Det tog mig ändå ett halvår att uppdatera http://www.foxtail.nu, eftersom det helt enkelt inte hände något. Sidan var så uppdaterad den kunde bli med tanke på produktions- och nyhetsläget.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men Krille då

Med tanke på att du inte har jobbat på Neogames på flera år och i din profil avböjer alla supportfrågor så är du ändå väldigt aktiv när det gäller att svara på just sådana frågor. Är det konstigt att folk blir förvirrade? :gremlaugh:

Givetivs är det kul att någon rätar ute frågetecknen, och jag tror absolut inte att du har fel, men jag hade i alla fall uppskattat om Neogames själva hade haft en mer påtaglig närvaro på sitt eget officiella forum.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men Walle då!

"Med tanke på att du inte har jobbat på Neogames på flera år och i din profil avböjer alla supportfrågor så är du ändå väldigt aktiv när det gäller att svara på just sådana frågor. Är det konstigt att folk blir förvirrade?"

Jag ser inte det här som support och knappt som Neogames heller. Jag har exakt samma problem i egenskap av Rävsvans Förlag.

"men jag hade i alla fall uppskattat om Neogames själva hade haft en mer påtaglig närvaro på sitt eget officiella forum."

...de kanske prioriterar att få ut sina rollspel högre än att bjäbba med fansen? De kanske (till skillnad från mig) har lärt sig att det alltid gnälls, oavsett hur mycket det gör, att skillnaden mest är vilka som gnäller, och har beslutat sig för att göra något produktivt istället?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Men Nallo då!

"Jag ser inte det här som support och knappt som Neogames heller. Jag har exakt samma problem i egenskap av Rävsvans Förlag."

Du menar att en fråga om uppdateringsfrekvensen på Neogames officiella hemsida som ställs på Neogames officiella forum inte är en supportfråga som främst berör Neogames? Hur många av de snälla Västmarkfansen har egentligen någonsin klagat din hemsidas uppdateringstakt? Ett ytterst litet fåtal skulle jag säga även om din beundrarskara är något mindre än Neogames. :gremwink:

"...de kanske prioriterar att få ut sina rollspel högre än att bjäbba med fansen? De kanske (till skillnad från mig) har lärt sig att det alltid gnälls, oavsett hur mycket det gör, att skillnaden mest är vilka som gnäller, och har beslutat sig för att göra något produktivt istället?"

Så Lexicon, wiki, konventsscenarion m.m är alltså exempel på att "bjäbba med fansen"? Face it Krille du är själv ett lysande exempel på en kille som säkert är minst lika upptagen som Neogamesboysen (som dessutom är betydlig fler) men ändå hinner vara otroligt aktiv och ha många spännande aktiviteter i gång samtidigt. Jag begär inte att CJS ska höja sig till din nivå, men det hade varit kul om han skrev åtminstone en handfull inlägg per månad här för så många intressanta diskussionämnen måste här ju ändå finnas. Allt är inte bjäbb och gnäll.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men Nallo då!

"Du menar att en fråga om uppdateringsfrekvensen på Neogames officiella hemsida som ställs på Neogames officiella forum inte är en supportfråga som främst berör Neogames?"

Det är inte en supportfråga i alla fall. Möjligen är det en fråga, men förmodligen rent gnäll, och gnäll är jag bra på. Och eftersom jag har exakt samma problem med Rävsvans så kan jag i alla fall förklara hur landet ligger.

"Hur många av de snälla Västmarkfansen har egentligen någonsin klagat din hemsidas uppdateringstakt?"

Tja, jag tror inte att orsaken till avsaknad av gnäll beror på uppdateringstakten, om man säger så. Jag tror mer på att fansen är för snälla.

"Så Lexicon, wiki, konventsscenarion m.m är alltså exempel på att "bjäbba med fansen"?"

Nä, det är ju produktivt. :gremgrin:
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Men att köpa nya moduler är inte så farligt, beror ju helt på hur man värderar saker och ting. Istället för att köpa senaste mobilen eller en kväll på puben så kan jag köpa EON moduler :gremwink: Tur man varken dricker eller är Kapitalist! Ingen kritik riktad mot Neogames, bara tips och mina allt för höga krav! Eftersom dom skämt bort mig med det bästa rollspelet och nästbästa och förhoppningsviss snart ett nytt näst bästa (phobia) LÄNGTAR. Ha det bra!!
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Att du inte förstår beror på att du inte jobbar med det. Det är heller inte helt lätt att förklara: jag försöker förklara samma sak för en av min kunder just nu. Till största delen är problemet rent organisatoriskt, inte tekniskt. Det handlar om arbetsuppgiftsbyte (det tar faktiskt tid), sök, förberedelse (det är bra om man har texten som ska in bland nyheterna), utförande, uppskickande, programstart- och byte et cetera et cetera. Många bäckar små, du vet.
Men så lång tid som en timma för att göra detta låter väll ändå lite långt? Liksom, jag kan väll tänka mig att det tar fem minuter att göra. Låt oss säga att det tar tio minuter. Eller en kvart. Det är ju fortfarande ingen tid att tala om.

Där har vi siaren igen.
Menar du att det inte finns någon tidsplan för en modul? Eller, hur ser en sån ut då?

Näe. Även det vet jag av erfarenhet. Enda skillnaden är att det är andra personer som gnäller, men kvantiteten skiljer sig inte det minsta.
Detta är nog olika från person till person. Jag skulle tycka att det var mycket bättre.

Sen så är jag övertygad om att tretton "tidsplanen följs bra" i rad är marginellt roligare än att titta på torkande färg
Nej, inte om man vet att "vecka 17 ska minst två kapitel vara färdiga" till exempel. Men, jag vet ju som sagt inte hur neogames tilsplaner ser ut. Skulle vara intressant att se en :gremsmile:
 
Top