Nekromanti Neogames

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Neogames ska släppa två produkter (Krigsherren och den nya Spelledarskärmen) innan mars är slut, allt enligt www.neogames.se. Men trots att vi har hunnit en bit in i mars har ingen ny info dykt upp på hemsidan. Är produkterna försenade, eller?

Detta är alltför vanligt när det gäller Neogames. Jag är inte den som gnäller för att en produkt blir sen på grund av något oförutsett, men vad har neogames emot att ge sina kunder INFORMATION?

Citat från Neogames hemsida:
"Öppen attityd gentemot marknad/kunder. "Neogames är det schyssta spelföretaget." "

Detta är nog något som, enligt mig iallafall, Neogames inte lyckas med. Inte den öppna attidyden iallafall.
Kunderna har noll insyn i vad som händer, produkterna i realeaseplanen har legat där i många år, i vissa fall. Och ibland dyker det upp produkter som inte överhuvudtaget legat där. "Thalamur" såg jag på forumet för ett tag sedan, den nämns överhuvudtaget inte på hemsidan.

Detta är inte menat som ett elakt påhopp på Neogames, som gör världens roligaste rollspel, utan som förslag på förbättring. Om Neogames vill vara öppet och vara nära sina kunder, så kan ni ju ta till er dessa förslag på förbättring:

*Gör en veckovis lägesuppdatering. Det behöver inte handla om flera sidor, bara några rader som beskriver vad som hänt under veckan. På så sätt får nog många lättare att acceptera exempelvis långa förseningar *host*drakar*host* :gremsmirk:
Det tar absolut ingen tid, och det skulle vara trevligt.

*Gå igenom releaselistan. Uppdatera den och se till att hålla den i ett bra skick.

Dessa småsaker skulle iallafall jag uppskatta väldigt mycket!
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Det låter mycket klokt det du säger, jag håller verkligen med att det finns en massa kritik att kasta på Neogames, och på senare tid tycker jag att dem har blivit ett mer kommersiellt företag som delar upp gamla versioner "eon2 = Eon3 + Eon3" "Krigarens = Krigarens * Krigarens * Krigarens * Krigarens" Jag menar om ett företag som neogames har väldigt svårt att följa release datumen kunde man inte förvänta sig att dem åtminstonde slänger ihop bra moduler? nu vill jag har inte klandra neogames i sig, eftersom det är svårt o skriva rollspel men jag vet inte, brinner deras hjärtan för äventyren verkligen? eller har dem fastnat i någon slags enkelspårig rutin?

I övrigt bör man tacka dem för allt bra dem redan åstakommit.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Måste tyvärr hålla med om att det är tråkigt med förseningar och liknande, speciellt då jag håller Carl J Ström och Marco som helgon :gremsmirk: Jag skulle vilja säga att det egentligen är bättre med nya moduler, Då kan dom updatera sånt som är gammalt och sånt som är nytt kan läggas in. Också vill dessutom tacka för alla GRYMT bra rollspels saker dom fixat.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag tycker att det är fel att säga att de har blivit kommersiella. Alla företag som säljer något har en kommersialistisk tanke. Det _ÄR_ att tjäna pengar. De arbetar för att just få pengar.
Jag tycker själv att de har gjort rätt i att utveckla de moduler de redan har. Nu har jag inte haft den sammlade boken av "krigaren" så att säga, minns inte vad den heter bara för det. Men jag skulle nog göra en gissning att de har utvecklat och förklarat, givit oss mer material och liknande genom att dela upp denna i fler böcker som Vapenmästaren, Riddaren Krigsherren(det var väl så den heter?).
Så att säga att de inte brinner för att ge oss rollspelare en bättre spelvärld är att vara trångsynt. Visserligen kan det bli en del pengar som man lägger ut om man nu köper alla modulerna. Men vem har sagt att man måste köpa alla modulerna?

Men däremot så borde de som sagt kanske försöka visa lite mer vad som händer bakomkulisserna så att säga. Berätta vad som under de duktiga förfafattarnas pennor...

- Jocke
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Jag håller nog inte med om att modulerna är dåliga, men jag kan tycka att fokus läggs på fel saker.

Exempelvis, det finns en bok som heter "Alver". Det finns en bok som heter "Krigarens väg". Däremot finns det i princip ingen information alls om exempelvis Demoner.

Ändå är en ny alvbok prioriterad, har jag för mig att jag har hört. Och Krigsherren släpps ju (förhoppningsvis) snart.

Eon 3 är mycket bra, men det känns som om det vore bättre att expandera kampanjvärlden ytterligare istället för att ta fram två massiva regelböcker, när man redan har fullt fungerande regler.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Ändå är en ny alvbok prioriterad, har jag för mig att jag har hört. Och Krigsherren släpps ju (förhoppningsvis) snart.

Eon 3 är mycket bra, men det känns som om det vore bättre att expandera kampanjvärlden ytterligare istället för att ta fram två massiva regelböcker, när man redan har fullt fungerande regler.
Både EON2 och Alver var slut och det behövdes en nytryckning. Dessutom säljer dessa två böcker väldigt bra(hmm kanske därför de var slut) och bör då prioriteras.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Både EON2 och Alver var slut och det behövdes en nytryckning. Dessutom säljer dessa två böcker väldigt bra(hmm kanske därför de var slut) och bör då prioriteras.
Men då är det väll bara att trycka upp nya ex av dom, istället för att lägga arbete, tid och pengar på att ta fram en sprillans ny modul?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Men då är det väll bara att trycka upp nya ex av dom, istället för att lägga arbete, tid och pengar på att ta fram en sprillans ny modul?
Detta har iof redan diskuterats till oändligheten men. Och då missa chansen att sälja till alla som kommer att köpa den nya versionen för att få det nya? Föresten hur har du tänkt att spelvärlden ska kunna utvecklas om inte något nytt kan tillföras efter man gjort den första tryckningen?
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
givit oss mer material och liknande genom att dela upp denna i fler böcker som Vapenmästaren, Riddaren Krigsherren(det var väl så den heter?).
Så att säga att de inte brinner för att ge oss rollspelare en bättre spelvärld är att vara trångsynt
Trångsynt? Det var väl ändå en grov kritik att ge mig när jag kritiserar neogames för att vara, eller om man hellre föredrar, ha blivit mer kommersiellt, känns som om det har uttvecklats succusivt dock. Det finns många händelser som man kan relatera till det här; Special utgåvor "one time" tex som Regnsynd+e2 +mundana som jag köpte bara för att jag ville ha allt, Sen lik förbannat så släpptes regnsynd, ändå vill jag minnas att den inte skulle släppas (därför köpte jag eon2boxen för länge sen) Jag minns jag talade med en rollspelsförsäljare som berättade att neogames lancerat ett special erbjudande; Om det nu var med att få med mundana + grundbok eller något precis innan dem sålde Geografica, Var det inte så att dem inte släppte den så kallade "Atlas" Utan släppte den som en box utan geografica och sen sålde den. Jag anser att trångsynt är den som blir kär i spelet bara för att det har bra grundregler och försvarar förläggaren med grunder som motalar sig själv;

Så att säga att de inte brinner för att ge oss rollspelare en bättre spelvärld är att vara trångsynt. Visserligen kan det bli en del pengar som man lägger ut om man nu köper alla modulerna. Men vem har sagt att man måste köpa alla modulerna?
Dem förstör dem simpla modulerna; Krigarens, som var en ypperlig "nybörjar eon spelare" nu krabbar dem till det och sätter upp 4 böcker istället. Kanske kunde riddaren fungera som kompliment, men när man ersätter enkla moduler för något komplicerat så tvingas man köpa böckerna, alla böckerna. Vem vill ha ett äventyr med bara fältherrar; Bara riddare; Bara vapenmästare, har man köpt en lär man helt enkelt bli tvungen att köpa dem andra.

Känns som om det är Neogames tankesätt, även om det inte är det, så påstår jag klart och tydligt i min kritik att det inte är så nybörjar vänligt som det en gång var.

Tack o hej.
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Detta har iof redan diskuterats till oändligheten men. Och då missa chansen att sälja till alla som kommer att köpa den nya versionen för att få det nya? Föresten hur har du tänkt att spelvärlden ska kunna utvecklas om inte något nytt kan tillföras efter man gjort den första tryckningen?
Jag är ju inte en motståndare av en ny alvbok exempelvis, men jag menar att helt "nya" grejer bör PRIORITERAS framför uppdateringar av gammalt. Dessutom kan ju spelvärlden utvecklas fint med hjälp av dom gamla reglerna.
Eon 3 är som sagt jättebra, men jag tycker bara att annat borde vara mera högprio.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Mundana

Fast helst ska ju spelet inte drivas till oändligheten av nya moduler där dem gamla försvinner, för i takt med att ursprungs modulerna försvinner så tror jag också att den unga spelmarknaden försvinner och fokus läggs på veteranerna, om man nu måste ha alla nya böcker för det så är jag inte inräknad :gremtongue:

Däremot har jag spelat och på senare tid spellett väldigt länge och anser att spelet; Även om det har blivit mer konkret på många saker också tappat mycket. Det jag vill se i eon är regler och inte mer om Mundana tjofräs, min värld är i obalans, jag har spelledit i 3 år och jag tycker att jag måste få kasta lite mörker över Mundana... Soldarn, mitt kära soldarn faller och jag har format mina.. eller rättare sagt våra, egna historier, ändrat mundana, jag och spelarna.

hm

Håller med, dem är bra, om än avdankade veteraner.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Jag är ju inte en motståndare av en ny alvbok exempelvis, men jag menar att helt "nya" grejer bör PRIORITERAS framför uppdateringar av gammalt. Dessutom kan ju spelvärlden utvecklas fint med hjälp av dom gamla reglerna.
Eon 3 är som sagt jättebra, men jag tycker bara att annat borde vara mera högprio.
Jag säger inte att det är rätt att de prioriterar som de gör(förutom EON 3 då, som verkligen behövdes), men det förstod du nog. Utan bara att det finns motiv för det. Som spelare hade man ju säkert velat ha så många nya projekt som möjligt, särskilt de man själv är intresserad av. Dock ska de ju sälja och tjäna pengar annars så funkar det ju inte.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Det var, som du säger ett väldigt nybörjarvänligt rollspel. Det håller jag med om. Men det jag menade med trångsynt var att inte se att de utvecklar och gör spelvärlden bredare för att behålla spelare, ett företag som neogames kan inte stanna i utvecklingen. Det finns många moduler att prioritera fast även dessa gör så att vi måste "köpa mer för att kunna utnyttja spelets alla vyer". Det var inte menat som ett påhopp eller liknande.

Det finns många rollspelsföretag idag som skriver sina egna rollspel. De tävlar om flest spelare, så därför kanske inte neogames endast kan koncentrera sig på nybörjarna utan måste vidga sitt sortiment så att även erfarna spelare håller sig fast vid spelet. Så för att hålla sig flytande måste de utveckla spelet. Sedan så har de fortfarande specialiserat sig så tillvida att det finns många [Frivilliga regler] som man kan använda sig av för att bestämma hur nybörjarvänligt det skall vara. Jag håller med om att de 'lurar' oss spelare med konstiga erbjudanden. Som tillexempel att köpa Eon II Deluxe i hårdpärm och allt, för att sedan några månader senare släppa Eon III.

Jag är då inte en av dessa spelare som kärat ned sig i Eon, om du undrar hur läget ligger till. Jag spelar en del andra spel vid sidan av det, bland annat D&D -91 och Mutant:Chronicels, desvärre utvecklas inte dessa två spel längre.

- Jocke
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon och nybörjarvänlighet

Känns som om det är Neogames tankesätt, även om det inte är det, så påstår jag klart och tydligt i min kritik att det inte är så nybörjar vänligt som det en gång var.
Jag tycker det är mer nybörjarvänligt än någonsin. Jag har tidigare här på forumet haft sega debatter om den bristande nybörjarvänligheten hos Eon 2 eftersom detta helt saknade världsbeskrivning i grundboken, och information om alver, dvärgar och tiraker inte ingick i dess komplementmodul Geografica Mundana. Iochmed Eon III är allt det åtgärdat, plus att vi fått ett rollspel med den mest massiva mängd nybörjartips jag någonsin skådat. Krångligt regelsystem åsido anser jag ändå att Eon III kan tävla med mer simplistiska svenska rollspel i fråga om nybörjarvänlighet. Nu får du en komplett världsbeskrivning plus massor av spelledarverktyg i ett och samma bokpaket; och att det ger Eon en lägre inkörströskel än tidigare har jag svårt att tänka mig att det kan råda någon diskussion om.

- Ymir, tycker
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: Eon och nybörjarvänlighet

Jaha? Nej jag ber om ursäkt jag är dåligt uppdaterad med Eon3 men vad jag förstått så är det uppdelat i 2 böcker; en spelare och en Spel ledarens. Alltså har den inte samma enkelhet som bara en bok; som första eon, som säkerligen; Trots bokmomsen var billigare än dessa 2 tillsamans. Men lyssna på mig, regelsystemet är inte det jobbiga, det är modulerna som förminskas, och istället för att ha ett få tal enkla moduler som kompletteras av fler mer komplicerade; väljer neogames att ta bort Krigarens väg och ersätta med fyra böcker; när Kv är den mest väsentliga och som täcker dem andra. och krigaryrket som helhet. Nu är det inte min mening att haka upp mig på den så jag ska vidare gå; Alver; Dem ska göra en ny alver och den gamla är slutsåld, folk vill ha alver, men dem får inte alver, för dem gör om den(Så att dem kan sälja den till både nya och gamla spelare; Ahh.. Bingo!) Deluxe variatnten etc etc. Det blir ju rörigt om dem ändrar och mer eller mindre tvingar; I synnerhet nya inom rollspelsintresset att köpa moduler, som ändå ska försvinna...
 

Tullaris

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
71
Location
Stockholm, Sollentuna
Nybörjarvänlig = Ja, Marknadsvänligt = Ja

Men Produkt och Release planerna/upplägget/informationen är åt skogen. Nu är det inte så att jag jobbar åt neogames eller påstår mig veta något om marknadsföring eller reklambranschen men jag tycker det är otroligt korkat att inte lägga ner mera tid på hemsidan och releaseplanerna.

Är det verkligen så svårt att uppdatera lite oftare? Skicka ut ett nyhetsbrev? Lägga ut arbetsrapporter etc. Nej det är det inte, det är bara slarv.

Om neogames kunde göra det mera tydligt om vad som finns i modulerna och vad som kommer komma i nya upplagor så skulle det inte hända att folk går och köper gamla saker som bara fått en guldkant extra som en månad kommer ut i en helt nyskriven variant.

Problemet för många av oss veteraner är kanske att vi tycker det blir förvirrande. När man sitter och spelar eller gör en rp som ska vara krigare är det lite svårt att bestämma sig för vilken variant av reglerna man ska använda. Ska din rp ha en stridskonst som är gjord ur den gamla krigarens väg eller ska han ha en ur vapenmästaren. Man vill att allt ska vara rent, okomplicerat och tydligt. Jag vet iaf att jag gillar just eon väldigt mycket för att det har väldigt tydliga och djupgående regler. Det Neogames skulle behöva göra är att lägga ut en liten instruktion vid toppen av release och produkt sidorna där det säger hur och vilka moduler som ska användas, vad ni ska göra med de gamla modulerna när det har kommit nya.
Det är jobbigt med förändring ibland men det är bara för att vi måste resa på våra lata ****en och tänka om lite.

Jag för en är otroligt tacksam att de gör nya moduler, att de delar upp vissa böcker och att de klargör och förtydligar de bitarna av reglerna som var luddiga. Tänk på hur mycket lättare det är att ha alla vapen i en bok, att ha alla mystik och magi regler i en bok eller 2 om det bara inte får plats. De är ju underbart att ha alla färdigheterna i samma bok. Kom ihåg den gången man behövde sitta och leta efter den där smarta och behövda extrafärdigheten som stod beskriven i någon bok men du kom inte ihåg vilken. jobbigt?!.

Ett förslag till neogames är att försöka kategorisera lite, lägg upp en list eller ett par listor på vad man behöver i vilka fall. Ex.

Nybörjare, det här behöver du:
<ul type="square"> [*] Eon 3a och 3b
[*] Geografika
[*] Ett äventyr [/list]

Vill du fördjupa dig mera? Börja med:
<ul type="square"> [*] Mystik och magi
[*] Religioner
[*] En provins bok t.ex. Asharien & Soldarn eller Consaber
[*] Krigar trilogin [/list]

Övriga sätt att expandera och berika ditt mundana
<ul type="square"> [*] Officiella äventyr
[*] Axtra provins böcker
[*] Andra extra böcker, typ varelse böckerna och pirater boken
[*] Mera officiella äventyr, kampanjer, biografier om kända personer och varelser.
[/list]



Tullaris som älskar att sitta och klura ihop nya besvärjelse och ritualer behöver reglerna för att hålla fantasin på rälsen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Eon och nybörjarvänlighet

SF-bokhandeln och Tradition kan du köpa Eon III-boxen med båda böckerna + 'Diamantäpplet' till det facila priset av 199 kronor. Det är billigare än någonsin Eon I och II.

Jag gnällde själv som faen på uppdelningen i två böcker, men med det priset och det otroligt pedagogiska upplägg de har kan jag inte klaga mycket längre. (Dessutom har undertecknad bidragit med ett livsviktigt stycke om ångest som dramaturgiskt verktyg :gremlaugh:). Det finns en bra recension av Eon III här på rollspel.nu.

I övrigt: det som kostar för Neogames är tryckerikostnaderna. Om man då ändå måste trycka upp en ny upplaga ser jag inga skäl att inte passa på att uppdatera den lite. (Utöver att man i Alvermodulens fall måste leva upp till en lysande föregångare, men därom har jag också gnällt i andra trådar).

Krigarens väg ska för övrigt ersättas med tre böcker, inte fyra - Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren. Nästan all information ur Krigarens Väg återfinns i Vapenmästaren; det i Riddaren som inte är nytt kan ränkas på ena handens fingrar. Det enda problem jag har med förfarandet i den här frågan är att stridskonstreglerna i Vapenmästaren på vissa punkter var sämre än de gamla (därom har jag också gnällt i tidigare trådar). Jag har svårt att se vad som gör Krigarens väg, eller för den delen Krigartrilogin, till alls särskilt viktiga moduler för nybörjare för övrigt. Det skulle vara stridskonstsystemet man vill åt då, och det är fortfarande samlat i en enda modul - Vapenmästaren.

- Ymir, äter chockladpudding
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Re: Nybörjarvänlig = Ja, Marknadsvänligt = Ja

Men Produkt och Release planerna/upplägget/informationen är åt skogen.
Är det verkligen så svårt att uppdatera lite oftare? Skicka ut ett nyhetsbrev? Lägga ut arbetsrapporter etc. Nej det är det inte, det är bara slarv.
Det är DETTA jag ville komma åt med den här tråden. Visst, alla tycker olika vad gäller vilka moduler som släpps (smaken är som baken) men alla kan nog hålla med om att Neogames marknadsföring är under all kritik. Särskillt för ett företag som har som en uttalad ambition att ha en öppen attityd.

Som sagt, att hålla releaselistan uppdaterad, och att skriva en veckorapport skulle hjälpa otroligt mycket.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Eon och nybörjarvänlighet

Nu vet jag, av erfarenhet att Alver inte har varit i tryck under en lång tid. Men skulle de fortsätta att trycka den även fast de skulle göra en ny bok. Då skulle det väl ändå kännas lika dant som det gör med 'krigarböckerna'. De behåller en gammal bok bara för att sälja en massa så att de kan släppa en ny uppdaterad bok som vi 'måste' ha.
Visst är det lite taskigt att det inte har funnits en alvbok ute i butikerna på länge, fast att stoppa pressarna av böcker en stund innan tycker jag är rätt så klokt gjort. För då finns böckerna ute i butiken och de slipper ge oss en massa häftiga erbjudanden som vi lockas av precis innan de ger ut en ny bok byggd på samma material. De vill nog inte bli sittandes med en hög böcker som de inte får sålda.

- Jocke, pluggar
 
Top