Nekromanti NeoEon?

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Är det ingen som har kombinerat både Eon och Neotech? Lägg till tabeller från det ena spelet till det andra, samt ändrat lite i dem?
Skulle vara en ganska kul idé tycker jag nog. Se en gigantisk frakk trukh som ränner runt med en gatling kulspruta under armen. Eller en alvisk vägvisare med minor och granater?
Utan den tanken så borde fortfarande spelkombinationen fungera ganska bra med tanke på att de tabeller och saker som finns i ena spelet inte finns i andra. Såsom någon hade skrivit i ett tidigare inlägg att det bagrundstabellerna saknas i neotech på sätt och vis. Visserligen blir det en hel del att skriva om för att det ska kunna vara spelbart.

Om någon har skrvit ihop spelen så jag är myckert intresserad av att testa något nytt. Om inte, så ja...då är det på tiden att någon provar :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det ingen som har kombinerat både Eon och Neotech?"

Det är en massa personer som har funderat på det. Sök på "neoeon" eller "neo-eon" här och i Eon-forumet och se vad du hittar.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Skrev ett inlägg om det hela för inte alls länge sedan i eon forumet... Fast det var mer en ide om hur teknologin erövrat mundana på ett sett som är skrämmande likt det sett som det kommit till vår jord i neotech... Vet inte om jag skulle spela några mega kampanjer i det hela, men det hade vart kul med något enstaka äventyr...
 

Ahdion

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
9
[color:\\"blue\\"] Uj uj uj.. första inlägget någonsin... *hehe* [/color]

Nåja, jag har också hört ett intresse i detta, men
alldrig realisrat konceptet.. Hos os (spelgänget) så
går kombinationen under namnet Eontech...

En intressant idé, mycket med tanke på att det faktiskt
ståtr på N2s regelbok att spelet är kompatibelt med Eon.

Man kanske skulle kunna koka ihop något i ungeför samma
stuk som datorspelet "Arcanum: Of Steamworks & Magic
Obscura" fast med en högre techlevel...

Nåväl, om någon skriver något eller dyl. så läser jag gärna.

/Ahdion
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: NeoEon? (OT)

Hade själv (exakt) ett sådant här inlägg för några månader sen..fast jag var inte heller först :gremwink:
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: NeoEon? [Halv-OT]

Har tillsammans med en kompis skissat upp en idé till ett teknothrilleräventyr with a twist (baserat på något som skrevs här för länge sedan) om att RP ska ta sig in i ett av de stora populära VR-spelen (som lajv fast i datorn) som utspelar sig i Mundana. Detta spel har tagits över av en terroristhackerorganisation som har alla människor som spelar gisslan (det är omöjligt att jacka ur) tills deras krav möts. Rollpersonerna blir inplanterade där av någon l337 h4xx0r (duktig jävel på datorspråk) och sen ska de installera ett program som gör så att datorexperterna från säkerhetspolisen kan krascha systemet så att alla blir fria. Varför just rollpersonerna ska in är oklart, de kunde ju annars bara skicka in Interpol-snutar, men man kan ju låta dem vara utskickade från sysadmin och attacken är inte så allvarligt att snuten vill ingripa eller något. Eller så är inte spelet helt lagligt så de vill hålla intrånget underground. Iaf, de ska ta sig in till drakens håla(som av någon anledning är enda platsen där de kan installera viruset), utklädda till vanliga spelare. Men deras förklädnad förstörs och deras hackerbackup ser att eftersom det redan har gått åt helvete kan han lika gärna fuska, så de hackar spelet och ser till att de utrustas med tunga vapen och värsta Matrix-utstyrseln (gotta have style).
Admin börjar naturligtvis också fuska, så snart blir det att skjuta frakkthrukker med miniguns osv. Kräver nog mycket jobb, men oj vad kul det skulle vara :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eftersom det enligt neogames ska vara kompatibelt mellan de två spelen så borde det vara ganska enkelt.
I alla fall om man är ute efter Shadowrun-tanken. dvs eons raser i neotech. Vill man ändra mer (som nån slags arcanum grej med teknologi mitt emellan de båda spelen) så får man ju arbeta betydligt mer...

Jag har inget bra minne av vilka grundegenskaper som finns med i eon... är det samma som i n2?
Är det samma men med olika namn?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Skillnader i system. Eon-Neotech

Jag har inget bra minne av vilka grundegenskaper som finns med i eon... är det samma som i n2?
Är det samma men med olika namn?


Grundegenskaperna är identiska, till och med på namnen.


Det enda som skiljer systemen åt är:

* VINIT (Finns bara i Eon)
* Insikt (bara i Eon)
* TO (N2)
* Psykoskryss (N2)
* Grundchans beroende på grundegenskaper. (Eon)
* och sedan har det utförts några pyttemodifikationer på skadetabellerna från Eon till N2.
* En hel kasse färdigheter. (T.ex. så finns inte heraldik, Teoretisk magi eller schamanism i Neotech, medans i Eon t.ex saknas Media, Köra Bil och Manövrera stridsrustning).
* Stridskonsterna är ämlans mycket tuffare och roligare i Neotech (min åsikt).
* Karaktärsgenereringen är i Neotech mer anpassad till det moderna livet.
* Stridssystemet är i Neotech mer anpassat för eldstrid och i Eon mer anpassat för närstrid. Man skulle kunna använda Eons system i närstrid och Neotechs system i eldstrid i samma stridssystem. Å andra sidan skulle stridskaptilet bli tjockare än Svea rikes lag, och alla stackars rollspelares hjärnor skulle få härdsmälta av alla ihopblandade koncept. Men det är helt möjligt att göra, utan särskilt mycket ihopsnickrande alls.
* Säkert någon till detalj.


Annars så är dom reglerna som finns i båda systemen (t.ex utmattning, skada, läkning m.m.) identiska.

Så räknar jag inte med system som finns i det ena spelet men som inte finns i det andra. Exempelvis har Eon ett magisystem, men det kan man ju inte jämföra med Neotech eftersom Neotechs värld saknar magi (så vitt vi vet :gremwink: ).

/Naug
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Skillnader i system. Eon-Neotech

alltså borde det gå att ta en ras från eon och slänga in den i neotech ganska lätt?

bara ge en trukk de plus och minus han ska i grundegenskaperna och sen göra honom som en normal n2 person?

i så fall har man ju då shadowrun-varianten klar redan... eller är det något jag glömmer?

chrull
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Skillnader i system. Eon-Neotech

:C) närå bara att trycka in... det finns en del detaljer så klart, typ att tiraker har en nivå lättare på att supa... att dom räknar sina utamattnings kolumner genom tre istället för frya som normala människor... sedan finns det specialla tabeller för tiraker i tirak boken i eon där man kan slå fram sin pälsfärg... sedan finns det säkert någon händelse/fördel/nackdel i neotech2 som man inte kan applicera på en tirak(kanske) ... men det är bara att strunta i det och tuta å köra... det är värre med hur världen ser ut... den måste ju gärna påverkas utav att det finns en massa skumma raser(en förklaring till varför de finns om inte annat?)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Skillnader i system. Eon-Neotech

Påverkas behöver den ju inte göra.
det beror ju på hur man löser det hela...

kolla på shadowrun är mitt tips.

en förklaring kanske man inte behöver?
de har alltid funnits? räcker den?
om man nu inte VILL ha dem. då kan du ju skriva om hela världshistorien och så om du vill. men ska man bara spela en kampanj kanske man inte behöver gå så djupt in i det...

chrull
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Skillnader i system. Eon-Neotech

"I min rollspelsgrupp har vi talat lite om att lägga till "Lojalitet, Heder, Amor mm...."

Intressant, det där har jag faktiskt inte tänkt på. "Lojalitet/Företaget: 15" till exempel... lysande! Från och med nu kör vi med det i min grupp! ^_^d


Storuggla, gillar idén
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Re: Skillnader i system. Eon-Neotech

Att_använda_sig_av_karaktärsdragen_har_alltid_funkat..trodde_faktiskt_att_flera_kör_med_det._Funkar_alledeles_utmärkt!

//John"DarkI"Mattsson(mannen_som_inte_har_en_fungerande_space_tangent)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Testa Rävspels rollspel Ereb'98. Det ska vara en blandning av fantasy och scifi"

Två fel i lika många meningar. :gremwink:

1) Det är Rävsvans Förlag som ligger bakom Ereb'98, inte Rävspel.

2) Ereb'98 ska vara Ereb Altor framspolat till nutid, inte fantasy blandat med science fiction.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
magi..

skulle vara RÄTT så enkelt att låta rollpersonerna skapa magiker..
de skulle kunna vara elaka kultister som nedkallar demoner med hjälp av semo och ikonotropi.. huhu. ataxatropi!! :gremsmile:

fast.. tja. skulle bli ganska mycket som en ny form av shadowrun om man blandade de båda, tror jag?
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: NeoEon? (lite Eon-spoiler)

Har en kompis som just nu håller på med ett sådant projekt (han kommer säkert och skriver i den här tråden snart), fast han har valt att undvika Shadowun-träsket. Istället handlar det om alvernas samhälle långt i framtiden då de lämnat Mundana med sina eterseglare för att undvika mörkret.

Så istället för "en gigantisk frakk trukh som ränner runt med en gatling kulspruta under armen" så blir det thismalver som rider på stora drakar i rymden och skjuter med energivapen...

/Emil
 
Top