Nekromanti Neo-wikin

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är en stor dag idag!

Idag öppnar nämligen Neo-wikin, en wiki tillägnad Eon i första hand och allt annat Neogames i andra hand. Neo-wiki blir således din möjlighet att påverka Eon, och din samlingspunkt där du kan se vad alla andra spelare har gjort i sina kampanjer.

Har du en ny regel som du vill dela med dig av? En ny spelledarperson, plats eller händelse som har slagit ner i din kampanj? I så fall är Neo-wikin den perfekta platsen: skriv ner det som hänt i Neo-wikin så att alla andra spelare kan ta del av det, och låt dig inspireras av deras bidrag.

Och adressen är:

http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp

Det är din webbplats, din wiki och din värld numera. Förvalta den väl!

Lycka till!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför är det du och inte Neogames som har startat wikin? Krille i all ära, men nog vore det roligare om man kunde räkna med att det som skrevs faktiskt kom till Neogames kännedom. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • För att Neogames har för mycket att göra för att allvarligt utveckla sin webbplats?
  • För att Neogames inte kommit på tanken att man kan låta fansen utveckla världen?
  • För att Neogames anser att fansens världsutveckling faktiskt inte är deras grej?
  • För att Krille är förkyld och inte har något bättre för sig?
  • För att ingen har sagt åt Neogames att fansen vill ha en wiki?
  • För att Krille är rollspelswiki-gurun i Sverige, som det går att outsourca wiki-hanterande till?
  • För att en wiki per definition står utanför Neogames kontroll och därför aldrig kan bli officiell?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Hurra!

Nu gäller det bara att lära sig hur fanskapet fungerar... (har testat lite, men inte riktigt fått kläm på det)

//Ezping Orm - som idag botades från tandläkarskräck.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Coolt! :)

Vilket berömvärt initiativ! :gremsmile:
Jag ser mycket fram till alla driftiga spelledare som kommer skriva ned sin kampanjvärld i den här wikin. Nästan intressantaste är att se hur skilda syner olika spelgrupper har på olika företeelser i Mundana.


/Naug, funderar på att skriva i wikin
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Asbra initiativ!

Var det de nyaste Eonmodulerna som du fick på GothCon som fick igång motivationen? =)

Hursomhelst så skall jag lägga till wikin som länk på Neogames webbplats så fort jag får möjlighet och tillåtelse. Efter det skall jag försöka skriva något också.
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Jag är mycket imponerad. Framför allt sedan jag börjat titta runt i wikin och se hur mycket bra saker folk skriver in där. Bokkapitlet är ovärdeligt!

Jippie!

Mvh Kinapuffen (ni vet ris och choklad!)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Upphovsrättskutym

Får (snarare moraliskt än juridiskt) man kopiera det som skrivs på wikin och använda det någon annanstans utan hänvisning/lov av författaren? Vad gäller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Upphovsrättskutym

"Får (snarare moraliskt än juridiskt) man kopiera det som skrivs på wikin och använda det någon annanstans utan hänvisning/lov av författaren? Vad gäller?"

Nej, det får du inte, vare sig moraliskt eller juridiskt. Det står till och med på Vanliga Frågor i wikin. Upphovsrätten till artiklarna tillhör upphovsmännen, och det vore ett intrång i deras moraliska, ideella och ekonomiska rättigheter att sno det och publicera på annan plats.

Så varför denna lösning? Tja, det finns egentligen tre modeller för hur upphovsrätten ska kunna hanteras. Den ena är att upphovsmannen behåller upphovsrätten. Den andra är att hela wikin är public domain. Den tredje är med någon copyleft-licens i stil med GPL eller OGL. Den första modellen var den som valdes.

Resonemanget lyder ungefär så här: GPL, OGL med flera licenser är för det första inte anpassade till svenska förhållanden. För det andra så sätter de krav på licenstagaren (det vill säga den som vill använda sig av materialet) som gör att denne inte skulle kunna använda materialet. Till exempel stipulerar ju GPL att om något av materialet används så hamnar hela verket under GPL. Klipper Neogames in en mening från wikin i Alver så hamnar hela Alver därmed under GPL - och det tror jag inte att Neogames vill. För det tredje är det en massa juridisk rappakalja som ingen begriper. Det är således ingen bra idé, eftersom det hindrar vidare användning, är obegripligt och förmodligen inte gäller heller.

Public domain var iofs lockande, men det gör att skribenterna inte längre har kontrollen över sin text. Det gör att Neogames (eller Rävsvans) skulle kunna publicera hela texten i wikin i en bok, utan att ge författarna minsta erkännande, och komma undan med det! Under dessa villkor så skulle jag vara mycket skeptisk till att använda eller bidra till wikin.

Således hittar vi det ursprungliga förslaget: upphovsmännen behåller upphovsrätten, och vill man vidarepublicera materialet får man fråga dem om lov. Det vare sig hindrar eller sätter bojor på till exempel Neogames, och det säkrar fortfarande författarens rättigheter. Jag tror nog inte att det är några problem för Neogames att få rätt att använda materialet - de flesta tvekar nog inte att gå med på det i utbyte mot ett författar-ex och sitt namn bland konstruktörerna. Det är helt enkelt det mest smärtfria för alla parter.

Det vore med andra ord stick i stäv med denna princip att sno materialet och publicera det på annan plats utan hänvisning eller lov. Jag anser att det vore moraliskt förkastligt.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Upphovsrättskutym

Resonemanget lyder ungefär så här: GPL, OGL med flera licenser är för det första inte anpassade till svenska förhållanden. För det andra så sätter de krav på licenstagaren (det vill säga den som vill använda sig av materialet) som gör att denne inte skulle kunna använda materialet. Till exempel stipulerar ju GPL att om något av materialet används så hamnar hela verket under GPL. Klipper Neogames in en mening från wikin i Alver så hamnar hela Alver därmed under GPL - och det tror jag inte att Neogames vill. För det tredje är det en massa juridisk rappakalja som ingen begriper. Det är således ingen bra idé, eftersom det hindrar vidare användning, är obegripligt och förmodligen inte gäller heller.
Detta stämmer inte helt.. Även om copyleft används så behåller fortfarande upphovsmannen sin rätt till sitt verk. Så i det fallet skulle alla, som inte hindras av licensen, kunna använda och sprida matrialet, under denna licens.
Skulle licensen inte passa för någon användares ändamål (t.ex. om neogames vill använda det i en officiell modul) så kan denna användare fortfarande ta kontakt med upphovsmannen och förhandla fram en annan licens.

Så väljer man en copyleft licens har man (vad jag kan se) alla fördelar från det första alternativet, eftersom upphovsmannen fortfarande har kvar sina rättigheter, samtidigt som det förenklar för alla som vill kunna sprida matrialet på ett sätt som är förenligt med licensen.

/whale - som visserligen är trött och har huvudvärk, så något kan säkert vara fel i ovanstående text
 
Top