Nekromanti Neo-Tech noveller

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Greetings,

jag har skrivit några epiloger till ett äventyr som jag spelledde förra sommaren. De är nog ganska interna för min spelgrupp, men jag har en vag tanke att skriva en kronologi över hela äventyret under sommaren. Om så händer skulle de här då vara prologer, i enlighet med det så populära akronologiska narrativet.

Hur som helst; jag lägger upp dem här och hoppas att någon läser dem och gillar dem. Vore kul med kritik och kommentarer. Hela prosan är tokrippad från Gibson, liksom många av karaktärerna, på ett högst medvetet sätt. Snatch är också lite av en inspiration (läs: källa för plagiat.)

# 1 - Moby Jane
Moby Jane är en 250-kilos gangsterboss i London. När den här novellen äger rum har hon precis fått en hög med diamanter i betalning för en skuld RP hade till henne. RP:s kredit verkar dock ha gått ut, varför säljaren kommer tillbaka för att hämta sina varor.

http://www.filosofica.net/rollspel/banken/index.php?page=Epilogue+I+-+Moby+Jane

# 2 - Solomon Burke
Solomon är en polis i London som fått i uppdrag att undersöka de märkliga händelser som timade i äventyret. Observera att England inte har tagits över av Nicholas St. John än; men det verkar onekligen vara på väg åt det hållet.

http://www.filosofica.net/rollspel/banken/index.php?page=Epilogue+III+-+Solomon+Burke

Tacksam för kritik; kom ihåg bara att jag medvetet rippat språket från Gibson, så inga flames över den saken tack. Gibsonfans kommer notera både en och annan diskret referens, liksom 50-60 fullkomligt ogenerade.

På sidan finns även en hel drös NeoTech-noveller från min spelargrupp i Växjö. Flera av dem är riktigt bra, tycker jag, men kanske lite interna.

http://www.filosofica.net/rollspel/banken/index.php?page=Noveller

Silver
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Bra läsning! Mycket bra till och med. Det är så Neotech ska vara.

Men en nyfiken fråga - spelar ni på engelska, eller skriver du bara novellerna på engelska? Skulle vara kul att se om ni kunde skriva ngt liknande på svenska :gremwink:

/RD
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Ah, alltid kul med lite läsning. Speciellt inom detta tema (efter att ha läst igenom Neuromancer 2ggr så vill man ha nått nytt ).

Har hunnit läsa igenom den första och den verkar ritkigt lovande så ikväll tar jag den andra med.

Spanade även i sidan du länkade till. En hel hög Eon fann man med och det kan alltid vara kul och bra till att få äventyrsideer ifrån.

*snyft* inga DoD6. En ordentlig saga är alldrig fel =)
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Vi spelade faktiskt på Engelska, åtminstone all "in game" dialog, vilket det var väldigt mycket av, alltså alla dialog där vi var in character. Jag kan medela att våran spelargrupp basrar mycket av vårt spel på att just "vara" våra karaktärer och försöka gå in så mycket som möjligt i rollen.

Btw, så är jag "Lunkan" på sidan, men även den person som spelade "Johnny Jackhammer" under äventyret.

Och om du läser vidare bland länkarna kommer du att finna att det finsn en stor hög med noveller från Eon som är skrivna på svenska, så där kan du jämföra.
 

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Bra läsning! Mycket bra till och med. Det är så Neotech ska vara.

Men en nyfiken fråga - spelar ni på engelska, eller skriver du bara novellerna på engelska? Skulle vara kul att se om ni kunde skriva ngt liknande på svenska
Jo, som Lunkan sade här nedan så spelade vi alla konversationer på engelska; allt in-live som vi säger. Det är en hel del sådant när vi spelar. Planering av en räd t.ex sköts helt in-live, bara vi har tid till det, liksom alla interaktioner med SLP:s och RP:s. Ibland gjorde jag som SL en extrakoll så alla hade fattat när det varit en lång monolog från en SLP; särskilt om jag haft lite för roligt med engelska dialekter :gremlaugh:

Nedan finns en länk till en novell Ilion skrev; den är i princip ett transkript på hur vi spelade sekvensen. Tilläggas bör att det inte alltid, men bra jävla ofta, är ett sådant här flyt när vi lirar. Det var en lyckad del av äventyret.

Liten recap: Reginald Watersmythe är en svinrik 18-åring som har besulit RP under förnedrande former. Han är brorson till Adrian Watersmythe, stenrik VD på Allied Energy. I vanliga fall hänger Reginald i en hårdbevakad rikemansförort, gated community, där han är svår att komma åt. Just ikväll är han dock på Club Caine; en klubb vars klientel består av tokrika minderåriga Vampire-lajv spelande barn till eliten. Han är alltså mycket lättare att få tag i. Rp skrider till verket.

http://www.filosofica.net/rollspel/banken/index.php?page=Fetching+a+vampire

Silver
 

Silver_UBBT

Veteran
Joined
12 Jan 2005
Messages
26
Location
uppsala
Bra läsning! Mycket bra till och med. Det är så Neotech ska vara.

Men en nyfiken fråga - spelar ni på engelska, eller skriver du bara novellerna på engelska? Skulle vara kul att se om ni kunde skriva ngt liknande på svenska
Just det; som komplement till Lunkans novell nedan skrev jag en recap ur SL:s perspektiv. Enjoy, och kommentera gärna! Hur spelar ni att RP t.ex ska handla vapen? Diskussion offlajv eller inlajv?

http://www.filosofica.net/rollspel/banken/index.php?page=The+Club+Caine+Raid

-Silver
 
Top