Nelly Rapp rollspelet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Men alltså! *fäktar upphetsat med armarna*

Som rollspelande bibliotekarie är väl det här det ca coolaste släppet sen Handbok för superhjältar. Spännande (men typ självklart) att det är Bonnier Carlsen själva som ger ut.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ja alltså, vem är författaren? Han verkar tidigare ha gjort ett Nelly Rapp brädspel också är det enda jag hittar. Verkar vara ganska traditionellt med saker som spelledare och tärningar, så är väl inte något för mig kanske men nyfiken blir jag ju.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Ja alltså, vem är författaren? Han verkar tidigare ha gjort ett Nelly Rapp brädspel också är det enda jag hittar. Verkar vara ganska traditionellt med saker som spelledare och tärningar, så är väl inte något för mig kanske men nyfiken blir jag ju.
Nej, man får väl anta att ingen av oss här - utom ev föräldrar som vill spela med barn - tillhör den direkta målgruppen. Men kul ändå! Det här får kollas upp.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ingen som känner till det här alltså? Intressant ändå att vi har rollspelsförfattare i Sverige som är helt frikopplad från Wrnu, inte så att jag tänkte mig att alla hänger här men jag hade nog ändå trott att vi hade varit på nivån nån som känner nån när det kommer till rollspelsskribenter. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Ingen som känner till det här alltså? Intressant ändå att vi har rollspelsförfattare i Sverige som är helt frikopplad från Wrnu, inte så att jag tänkte mig att alla hänger här men jag hade nog ändå trott att vi hade varit på nivån nån som känner nån när det kommer till rollspelsskribenter. :)
Fast spelet har ju inte kommit ut än, och författaren verkar inte vara någon etablerad rollspelsförfattare.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Ja alltså, vem är författaren? Han verkar tidigare ha gjort ett Nelly Rapp brädspel också är det enda jag hittar. Verkar vara ganska traditionellt med saker som spelledare och tärningar, så är väl inte något för mig kanske men nyfiken blir jag ju.
Den ena författaren är Martin Widmark som skrivit böckerna, den andra, Johan "Bultsax" Broman må kanske inte vara superetablerad som rollspelsförfattare men är helt klart etablerad i branschen. Han jobbar numera på Asmodee Nordics, där han brukar ansvara för att dema spel på olika event i Sverige (så har varit på de flesta stora konventen, vi sågs bland annat på GothCon och Nordsken. Han var också med och designade Nelly Rapp-brädspelet Nelly Rapps Vampyrjakt) och har innan det jobbat på Science Fiction Bokhandeln i Malmö.

Får väl se om jag kan locka hit honom!
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Den ena författaren är Martin Widmark som skrivit böckerna, den andra, Johan "Bultsax" Broman må kanske inte vara superetablerad som rollspelsförfattare men är helt klart etablerad i branschen. Han jobbar numera på Asmodee Nordics, där han brukar ansvara för att dema spel på olika event i Sverige (så har varit på de flesta stora konventen, vi sågs bland annat på GothCon och Nordsken. Han var också med och designade Nelly Rapp-brädspelet Nelly Rapps Vampyrjakt) och har innan det jobbat på Science Fiction Bokhandeln i Malmö.

Får väl se om jag kan locka hit honom!
Phew, mitt förtroende för Wrnu är återställt, skönt att det var någon som kände honom i alla fall :) Hoppas att det är bra för jag tror definitivt att det kan vara ett smart sätt att locka yngre förmågor till vår hobby.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hej!
Kul att människor är nyfikna på mig och mitt spel. Här kommer en kort presentation.

Bor i Malmö och jobbar i Danmark. Jag har spelat rollspel sen jag fick Mutant och Chock av min brorsa 1988. Favoritspelen är bl Mutant (fortfarande), Delta Green och Eon.

Spelet jag köper allt jag kan till men som jag aldrig hinner spelleda är: Ars Magica

Senast köpta rollspel är: Troubleshooters, nya versionen av Chock och CoC Dark Ages (3:rd ed).

Spelar just nu: Mutant UN (Encyklopedistens klagan) & Kopparhavets Hjältar (Sirenens klagan) Hahaha! Det blev dubbel klagan utan att jag hade lagt märke till det innan 😁

Min ambition med Nelly Rapp-rollspelet är att det ska vara enkelt och gå att komma igång med fort. Min erfarenhet av att spela med barn är att de inte gillar när det går dåligt och ofta gör om samma sak till de lyckas. Därför har spelet en fail forward-mekanik. Jag älskar olika tärningar men för att NRR skulle vara tillgängligt för så många som möjligt valde jag att använda mig av bara T6. Förhoppningen är att bredda hobbyn och nå ut till nya spelare som kan upptäcka hur roligt det är med rollspel och sedan som jag själv aldrig sluta.

Om ni har några frågor eller vill komma med feedback är det bara att köra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Hej!
Kul att människor är nyfikna på mig och mitt spel. Här kommer en kort presentation.

Bor i Malmö och jobbar i Danmark. Jag har spelat rollspel sen jag fick Mutant och Chock av min brorsa 1988. Favoritspelen är bl Mutant (fortfarande), Delta Green och Eon.

Spelet jag köper allt jag kan till men som jag aldrig hinner spelleda är: Ars Magica

Senast köpta rollspel är: Troubleshooters, nya versionen av Chock och CoC Dark Ages (3:rd ed).

Spelar just nu: Mutant UN (Encyklopedistens klagan) & Kopparhavets Hjältar (Sirenens klagan) Hahaha! Det blev dubbel klagan utan att jag hade lagt märke till det innan 😁

Min ambition med Nelly Rapp-rollspelet är att det ska vara enkelt och gå att komma igång med fort. Min erfarenhet av att spela med barn är att de inte gillar när det går dåligt och ofta gör om samma sak till de lyckas. Därför har spelet en fail forward-mekanik. Jag älskar olika tärningar men för att NRR skulle vara tillgängligt för så många som möjligt valde jag att använda mig av bara T6. Förhoppningen är att bredda hobbyn och nå ut till nya spelare som kan upptäcka hur roligt det är med rollspel och sedan som jag själv aldrig sluta.

Om ni har några frågor eller vill komma med feedback är det bara att köra.
Allt låter jättebra, och jag ser helt klart fram emot spelet!

Måste bara fråga pga efternamnet - är du släkt med @Mogger?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Förlåt, men jag fann bara detta så hysteriskt roligt att jag behövde påpeka det:

Intressant ändå att vi har rollspelsförfattare i Sverige som är helt frikopplad från Wrnu
Rollspelsförfattaren:
hybris.JPG

(Nej, jag visst inte heller att Hybris var författaren och jag hackar inte på BDG. Jag fann det bara humorisktiskt!)
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hej!
Farfars mor hette Broman i efternamn. När det visade sig att det redan fanns en kantor i omnejden som hette Hilding Petterson bytte farfar till Broman efter sin kantorsexamen för att inte komplicera det hela. Därför är vi en smal gren med Broman som inte har så många kvistar.
Men det är ju ett förträffligt efternamn som jag gärna delar med så många det går 😁

Tack för era lyckönskningar och jag hoppas att spelet kan hjälpa hobby nå ut till nya äventyrliga själar.
 

Gemmel

Veteran
Joined
15 Apr 2021
Messages
7
Var med dottern och systerdottern (9år gamla) på Sf-bokhandeln i Malmö, där de fick testa på att göra varsin Agent. Sen fick de spela ett äventyr som var väldigt uppskattat. :) De tyckte att Johan var väldigt snäll och rolig.
Helt överlyckliga efter upplevelsen så tjatar de nu hål i huvudet på mig om att spela fler gånger.
Jag tycker att det är ett lätt och bra spel att inviga den yngre generationen med.
 
Top