Nekromanti Nellas lustiga fakta från historien (julen)

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jultomten är äldre än vad vi tror, hans riktiga namn är Telepinu och är en urgammal hettitisk (ursprungligen hurrisk dock) gud från bronsåldern (surprice!). Hur kan jag påstå något så absurdt, tro? Jo, anledningen är att i anslutning Telepinu-myten förekommer ett tallträ, en vagn dragen av renar och en säck full med presenter. Legenden säger att när stormguden förlorade sin son så hängde han en säck med presenter som ett offer för god hälsa och välstånd i ett träd, under den lade han ett offerdjur i form av ett rådjur.

Denna legend anamades av folket runt om i det hettitiska väldet som antog den som en sorts årlig ritual. Denna gick bland annat ut på att man högg ned en tall och placerade den vid gudens avbild, därefter dekorerade man trädet med smulor/bitar från en speciell sorts bröd, varpå man lade en massa presenter i en säck under trädet för att sedan delas ut till familjemedlemmarna.

Det lustiga sammanträffandet i hela detta är att "upphovsmannen" till dagens julfirande, Sankt Nikolaus, kom just från dagens Turkiet, där Hettitiska väldet alltså hade funnits mer än 1000 år tidigare. Var det helt enkelt så att han tog fasta på en befintlig myt och tradition som gick ut på att man bland annat delade ut presenter till varandra? Oavsett så får julen en helt annan betydelse, julfirandet är en minst sagt hednisk tradition med mångtusenåriga anor :gremwink:

Nella
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Men små grodorna då??? [NT]

Intressant, det hade jag faktiskt ingen aning om!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja !

Oj, där ser man !!
Då har man ju lärt sig nått idag åxå !!

/ Johan K, som tackar för dagens historialektion !!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Men små grodorna då??? [NT]

Det är en, eh, fruktbarhetsrit. Men tänk inget snuskigt när barnen skuttar runt och sätter sig på huk och viftar med händerna. Dessutom tycker jag att Små grodorna är en midsommarvisa. Iofs är väl alla sådana där danser kring fallossymboler universala.

Intressant läsning Kornella, du får Med Beröm Godkänt på din lilla uppdykning på forumet igen. :gremsmile:

Foggmock - som hälsar hela forumet ett gott midvinterblot, ety nu far jag till StugCons lokaler
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Wow. Intressant... Där fick ju Julen en helt ny innebörd. Hedniska traditioner är annars jävligt sköna. Jag får väl pynta den himmla granen med bröd nästa år då. Tack Nella! :gremsmile:

/Balderk
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Eftersom jag inte är hittahit eller vadomnuheter..

...så tycker jag vi går tillbaka till lite mer lokala hedniska traditioner. Jul skall drickas!
Mat och dryck i överflöd och åt helvete med alla presenter och julgranar och annat bök.
På mitt julbord finns det 12 sorters kött och 8 sorters öl, vin och sprit till den som vill ha och mat så det räcker fram till fastan.
Nån som vill komma?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Coolt :gremsmile: det viste jag inte...

Fast jag vet åtminstånde vart Midsommar stången kommer ifrån *skrattar*
 
Top