Nekromanti nekrotropiska förmågor

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
om man lägger en andra rangens nekrotropisk förmåga på en vandöd av rang tre ökar dess rang med ett till fyra för att det är en nekrotropisk förmåga eller med två till fem då förmågan är rang två som jag förstått V&N ökar man rangen med ett för att läga till en nekrotropisk förmåga oavsett rang men diskusioner på forumet värkar tyda på att många ökar rangen lika mycket som förmågans magnitud (något som jag bara var relevant vi inlärning av förmågor) jag skulle vara tacksam om någon förklarade
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Mycket snack om vandöda dessa dagar :gremsmile:

"om man lägger en andra rangens nekrotropisk förmåga på en vandöd av rang tre ökar dess rang med ett till fyra "

Ja, grundreglerna säger att en nekrotropisk förmåga ger +1 Rang (oberoende på vad förmågan har för rang)... men +Ob2t6 på alkemi slaget (eftersom det nu var en andra rangens förmåga)...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jo, och V&N är väldigt svårförstådd. I alla fall om man inte läser den från pärm till pärm några gånger... då börjar man förstå ganska bra vad det handlar om och hur allt går till :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Förklaring

Förklaringen ligger i att modulen är skrivet på ett litet opedagogiskt sätt och att korrläsarna inte gjort sitt jobb särskilt bra.

Här förklarar blasphemy hur han hade tänkt egentligen. Synd var bara att han inte lyckades skriva vad han tänkte, utan någonting annat förvirrande istället.


/Naug
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Förklaring

" [...] Synd var bara att han inte lyckades skriva vad han tänkte, utan någonting annat förvirrande istället."

Jag håller verkligen med, de borde ha gett boken lite extra tid samt att de kunnat glo igenom den ett par extra sjutusen gånger..... men allvarligt talat så vart den faktiskt bra, med undantag för vissa, som sagt, förvirrande saker.
Så som det med kumulativa värden på alla elementarvandöda utom jordgasten samt hur balsameringen gick till och det som vi just diskuterat.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
V&N [OT]

"de borde ha gett boken lite extra tid samt att de kunnat glo igenom den ett par extra sjutusen gånger..... men allvarligt talat så vart den faktiskt bra,"

Det är din uppfattning. Jag har min egen, och den säger att boken inte alls var bra.
Jag bråkar en hel del med författaren om ett par av sakfrågorna i samma tråd som jag länkade till i mitt förra inlägg.

Generellt sätt så anser jag, i mitt högst subjektiva anseende, att V&N är oEonsk, inkonsekvent, opedagogiskt upplagd, taskigt korrläst, fyllt med saker som endast har form men ingen substans och lider av Doomtrooperboosterpack-syndromet. Dvs för att göra saker tuffa så måste han göra alla vandöda hårdare än allt det tidigare publicerade materialet. Inte lika tuffa och hårda, som alver, dvärgar eller sabriska riddare utan Tuffare med stort T. Detta resulterar i att vandöda blir ärkeltuffa, och urkelmäktiga.
Det är förvånansvärt att inte en ensam lisch har tagit över ett av dom större mundanska länderna (Typ asharien), med tanke på hur regeltekniskt trasiga dom faktiskt är.


/Naug, som inte har lust att dra upp gammalt groll
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
För att inte dra ut på det svarar jag kort...

Jag håller med om att det var ganska mycket som var alldeles för "standard fantasy" och vissa saker som var, som du säger, Tuffare med stort T.

"oEonsk", vet jag inte om man kan säga.. men hade man kapat bort vissa saker och ändrat på andra så slår jag vad om att till och med du hade gillat boken.
Huruvida den är opedagogiskt upplagd kan debateras, men jag anser att det inte var något fel i det. Taskigt korrläst, håller jag med om.

Jag vill inte göra a big deal of it, men jag anser att om man gör om den (förhoppningsvis med min hjälp) så kan den bli mycket bättre...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Att reparera V&N [OT]

"men hade man kapat bort vissa saker och ändrat på andra så slår jag vad om att till och med du hade gillat boken."

Ja, såklart.
Fast nu talar vi väl inte vad V&N kan vara när vi har skruvat på det, utan vad som faktiskt står i boken?


"men jag anser att om man gör om den (förhoppningsvis med min hjälp) så kan den bli mycket bättre... "

Ja, jag har någon slags plan i huvudet för hur man ska reparerar V&N så våran spelgrupp kan spela med den. Men det skulle ta alldeles för lång tid för det är alldeles för många och framförallt för centrala saker som måste revideras.

Men om jag känner att jag inte har någonting bättre för mig i sisådär en halv veckas tid så kanske jag sätter mig ner och pillar med det :gremsmile:
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Re: Att reparera V&N [OT]

Men om jag känner att jag inte har någonting bättre för mig i sisådär en halv veckas tid så kanske jag sätter mig ner och pillar med det (V&N)
Det är inte möjligt att övertala dig att dela med dig av frukterna av detta när du väl är klar? Ser du att det verkar som om en lucka öppnar sig tidsmässigt så skulle du kunna idébolla med oss andra som ser ungefär samma problem men heller inte riktigt kan finna tiden att göra den omslipning av modulen som vi skulle vilja.

/Signaturen som inte kan komma över att man får ut för mycket av för lite utan synliga alternativkostnader.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Om det blir gjort så får ni det (OT)

"Det är inte möjligt att övertala dig att dela med dig av frukterna av detta när du väl är klar?"

Om jag får arschlet ur vagnen och faktiskt gör det så kommer jag naturligtvis dela med mig av mitt arbete till forumet. Men jag har en hel del annat att skriva och pilla med i rollspelsväg, så det kommer nog ta ett tag tills jag ens börjar på en V&N-mod. Även fast tanken är lite frestande :gremsmile:


/Naug, måste avsluta sin neotechkampanj först
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: V&N [OT]

Jag är en av dem som verkligen gillar V&N, mest för att den skiljer sig från övrigt material , den är nyandande.

Jag vet inte vad ni har för spelgrupper, men jag är spelledare, och när vi spelar tar det LÅNG tid innan någon blir verkligen übermäktig. Det är ju inte speciellt lätt att skapa de verkligt grymma vandöda som kan tyckas vara lite brutna. Och att bli Lisch är kanske det svåraste av allt. Inte konstigt om ingen lyckats.
 
Top