Nekromanti Nekromantikernas mördrarfront *hehe*

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Nekromantiker?

De odöda är "odödliga" (i betydelsen att dom inte dör av ålder, de kan bli förrstörda t.ex. genom att nån hugger på dem med svärd) vilket innebär att de utan vidare kan överleva sin skapare (nekromantiken alltså), står en del om det i V&N.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Nekromantiker?

Varför blir man egentligen Nekromantiker?
Vill även påpeka att då man gör en vandöd så ser man "likets" sista sekunder i livet, alltså hur han dog.

Detta kan för vissa bli något av en "drog" och gör därför vandöda för att få tillfredställelse på nyfikenhet eller andra underliga saker.

Har för mig att det var något sånt men det var ett tag sedan jag läste V&N.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Det var även det här jag undrade:
Om du snart ska få den och kunna läsa allt som du frågar här, varför ta upp serverplats med sådana här meningslösa trådar?

/Mori - Undrar
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Lås tråden, någon! [OT]

Du har en poäng i det, men han ställde fortfarande en riktig fråga..
Så jag tycker att det är bättre att svara på frågan istället för att gnälla på att den stackars pojken är nyfiken.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Lås tråden, någon!

Tråden kan ju faktiskt fungera som en resurs för andra människor än Kanturi som funderar på att skaffa V&N. Dessutom är diskussionen om vad som motiverar en människa att bli nekromantiker intressant. Den täcks inte heller riktigt i boken, till skillnad från de direkta regelfrågorna, så den kan få finnas kvar som en resurs för rollpersoner och spelledarpersoner.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Lås tråden, någon! [OT]

Han ställer fyrtio frågor om nekromantiker, hur sund kan han vara? :gremwink:

Nejdå.. men jag förstår honom.. jag hade nog gjort detsamma. Det _är_ intressant det här med nekromanti och vandöda. Och tycker man itne det så är det upp till en själv.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Svar.. [Spoiler; V&N]

Läste igenom hela denna tråd och lade märke till att du knappt får några svar på frågorna du ställer.. du får respons, men inga direkta svar. Med undantag för ett fåtal inlägg.

"Jag undrar hur Nekromantiker får fram sina vandöda, kan dom typ få upp dem ur jorden med en formel eller måste dom balsamera alla sina "värdkroppar"?"

Det hela är en hel process som tar timmar, kanske till och med dagar beroende på hur stark och/eller tuff din vandöda skall vara...
Då man reanimerar en människa som varit död en längre tid så är det första man gör att skrapa rent skelettet från köttrester och annat som kan vara kvar. Efter det så penslar man varenda del på skelettet med en slags frätande soda som skall ta bort de små partiklar som finns kvar och minimera riskerna för lukt av dött.
Om du ska animera skelettet, rang tre utan några + i STY, TÅL eller RÖR samt inga nekrotropiska förmågor tar det inte så lång tid. Alkemi-slaget är då på Ob3t6 - om du använder en kittel. Om du har ett litet/medelstort laboratiorium så sänker du genast svårigheten med två till tre nivåer.

Låt oss säga att du har 15 i Alkemi, du har ett medelstort laboratorium och några assistenter. Då ligger slaget på 0 (Ob1t6) just nu (Ob3t6 för alstringen, minus Ob3t6 för laboratoriet). Så varför inte sänka tidsåtgången lite. Du vill halvera tidsåtgången till 18 timmar ((12 x 3)/ 2) och sedan halvera tidsåtgången en gång till, då är du uppe i Ob2t6 mot slaget och det kommer att ta 9 timmar(18/2). Så eftersom du har 15 i Alkemi och inte är någon nybörjare så halverar du tiden igen, då blir det Ob3t6 i svårighet på 4.5 timmar.

Och du ställde senare frågan "varför skulle någon vilja bli nekromantiker?" Då kan jag dra ett exempel med en av mina karaktärer som är nekromantiker..

Hon föddes i Thalamur, men hennes föräldrar (vilka ska förbli onämnda för min spelgrupp) fixade snart ut henne ur landet med inflytandets kraft. Hon hade studerat i Thalamur och lärt sig både det ena och det andra inom magins konster.
Snart lärde hon sig att det fanns mer makt att hämta inom politiken än inom magin och snart kombinerade hon de båda. Hon får upp ögonen över en gammal bok som talar om nekromanti och vad man kan åstadkomma med den. Nyfiken och aningen förvirrad som hon är så fördjupar hon sig inom nekromantin och lär sig snart hur man kan bli odödlig. Självklart vill hon ju bli odödlig - vem vill inte det.
Så med båda kunskap om livet och döden tror hon sig kunna bli odödlig. Vilket hon rent teoretiskt kan.

Undrar om jag svamlade för mycket nu...
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Grovt sund [OT]

En sund männsika som jag som ställer en massa frågor är... ganska sund, grovt sund faktiskt :gremwink:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Nekromantiker? [OT]

Själv undrar jag lite varför magiker vill lära sig att förflytta sig utan att behöva gå..

För att slippa gå???

/Jaggernaut utan lust att gå
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Nekromantiker?

Vill även påpeka att då man gör en vandöd så ser man "likets" sista sekunder i livet, alltså hur han dog.

Detta kan för vissa bli något av en "drog" och gör därför vandöda för att få tillfredställelse på nyfikenhet eller andra underliga saker.

Har för mig att det var något sånt men det var ett tag sedan jag läste V&N.
Att uppleva likets dödsögonblick har inget med vandöda att göra utan det nekromantikern gör är att denne alstrar nekrotropin (alstrat från liket) till sin egen kropp. Sedan måste liket ha varit besjälat då det levde och dessutom tar nekromantikern Ob1T6 poäng Trauma i skada då denne alstrar nekrotropin till sig själv.
 
Top