Re: Nekromantiker?
"
...men jag fattar inte VARFÖR gör Nekromantiker sådant?"
Jag ställde samma fråga på DoD-forumet, fast då handlade det om
demonologi.. Ungefär samma princip där.
"Varför", frågade du? Tja, tänk Frankenstein.. Han gjorde det av kärlek.. Ok, från början var det visserligen av upptäckarlust.. "Kan jag göra det här?"-känslan.. Själv undrar jag lite varför magiker vill lära sig att frammana eldbollar eller sätt att förflytta sig utan att behöva gå.. Vad är det egentligen för nytta med det? Jag tycker förvisso det vore ballt att kunna kommunicera telepatiskt långväga eller kunna ta del av andras drömmar..
Någon annan kanske får en liten kick utav att frammana sina egna personliga tjänare.. Odöda är de perfekta slavarna.. De lyder en besinningslöst.. De behöver varken mat eller vila.. De kan inte mutas eller förvridas av andras tungor.. De har inga känslor och de skulle aldrig förråda en.. Ok, de besitter några nackdelar men de kan gå att ignorera..
Magikern kanske har mindervärdeskomplex och behöver några att hävda sig mot? Denne kanske känner sig ensam och forskar fram hur denne ska få tillbaka sin gamle trotjänare? Denne kanske anser sig göra de vandöda en tjänst genom att ge tillbaka dem en viss del av livet? Kanske forskar magikern fram besvärjelsen som en del utav en förbannelse?
Själv ser jag hellre nekromantiker som andebesvärjare.. En vettig magiker lär sig inte bara hur denne kan återuppväcka döda.. Det är som om en bagare bara skulle lära sig att baka wienerbröd.. Det finns så mycket mer utav
andebesvärjandet att ta del på, så det är synd att bara sänka det till nekromantikanvändande.. Nu vet jag förvisso inte vad det innebär, men jag antar att det har stora likheter med DoD:s nekromantiker..
Nekro antar jag betyder "död" eller "de döda" och manti kommer antagligen från grekiskans "mantai" (hur det nu stavas) och betyder "spådom" (exempelvis; kiromanti = spå i händer).. Med lite fantasi kanske kan du säkert fundera ut vad jag tycker en nekromantiker kan göra..
Förresten.. Funderade på vad du har skrivit i "Söker spelare".. Rätt kul att du skriver "Nae, funkar bra med mina andra kompisar(men om det finns nån i Mölndal så mejla mej) " och sedan skriver du inte ut din e-mail någonstans..
/
Han som ritade en seriestrip om ämnet
demoner och magiker