Nekromanti Nekromantiker - mitt nya rollspel

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Nu har jag börjat på ett nytt rollspel. Det heter Nekromantiker och man spelar antingen trollkarl eller nekromantiker. Man kan vara människa, björnmänniska, gnom eller vampyr. Jag kanske ska lägga till i spelet så att man kan spela som tex. krigare barbar eller något liknande. Jag har fått mycket inspiration från Discworld-böckerna. Än så länge har jag bara gjort regler för hur man skapar sin egen RP, stridsregler, färdighetsregler och håller på med magiregler och monster och varelser. Jag har också gjort ett rollformulär som jag är ganska nöjd med.

Någon som läser detta inlägg kanske har tips eller något att tillägga??? Isåfall skulle jag bli väldigt glad!/images/icons/laugh.gif
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Tips & Frågor

Baseras det på Discworld? Det lär inte bli alltför seriöst antar jag. Nåja, jag har följande tips:

1.Se till så att det inte blir enformigt! Den ene nekromantikern kan inte vara den andre lik, för då blir det lätt tråkigt. Variera med att man väljer olika magier, olika personligheter och olika vapen/tillbehör/rustningar.

2.Gnomer? Människor, björnmänniskor och vampyrer går väl, men Gnomer? Förklara gärna vad dom har för plats i spelet.

3. *Känner mig obildad* vad är den stora skillnaden mellan vanliga magiker och nekromantiker? Nekromantiker är väl endast elakare och har dödsmagier?

För övrigt vill jag gärna läsa vad du hittills har skrivit.
Lycka till! /images/icons/cool.gif
/TheGoblin
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Tips & Frågor

Att du ifrågasätter gnomer i ett discworld-inspirerat fantasyspel men inte säger något om björnmänniskor tycker jag är lite konstigt. Gnomer kan jag tänka mig att de fungerar som en "comic relief" i ett humorspel. Men björnmänniskor: hur kul är det? Stora och klunsiga, och inte alls tilltalande att spela ens (imho självklart).
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Re: Tips & Frågor

Det baseras inte på Disworld, först tänkte jag det men sedan insåg jag att jag inte hade all information och sånt så jag bestämde mig för att göra en egen värld.

Svart till TheGoblin:

1. Det ska inte bli enformigt. Fast det är väl ändå upp till spelledaren att inte göra det enformigt. Jag ska hursomhelst försöka att få med olika magier och sånt så att man kan skräddarsy sin egen magiker.

2. Gnomer, ungefär som dvärgar. Något mindre. De gillar att uppfinna saker och maskiner. Och de bor under jorden mestadels. Nära släktingar till dvärgar, men dvärgarna är så vanliga. Jag kanske ska lägga till dvärgar, men inte som trollkarlar? Jag får se.

3. En magiker/trollkarl är en god magiker som försöker att skydda världen undan nekromantikerna (och svartkonstnärerna) som vill ta över världen med våld. Självklart är nekromantikerna elakare, de är också kraftfullare. De kan väcka döda till liv också.

Idén med björnmänniskor fick jag när jag kollade i den stora tjocka boken 'Hexikon'. Jag tänkte att i Drakar och Demoner finns det ankmänniskor, då kan det lika väl finnas björnmänniskor i mitt rollspel. Lite nyskapande skadar väl inte? Tycker ni att jag ska ersätta dem med en annan ras? Jag tar gärna emot tips och idéer.

Förresten så är ovan nämda bok Hexikon en väldigt bra bok om man vill ha idéer till monster, gudar, varelser, etc.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Fråga...

Hmm, vad jag vet så finns det inga ankmänniskor i DoD, däremot ankor som levde som sjöfarare och handelsmän.
Det var kanske det du menade?

Är rollspelet tänkt som ett humor-rollspel? /images/icons/thinks.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Det heter Nekromantiker och man spelar antingen trollkarl eller nekromantiker. Man kan vara människa, björnmänniska, gnom eller vampyr.

Lite få möjligheter till rollspersoner där...

Ha dock i tanke att en person är Nekromant, flera är Nekromanter.
Nekromantiker vet jag inte var det ordet kommer ifrån...

Dessutom är inte Nekromanter samma filurer som man ser i ex. Diablo 2 eller på tv. Nekromater är de jeppar som snackar med döda i seanser och dylikt. Hippies, helt enkelt.

Men jag ska väl inte klaga. I mitt andra sidoprojekt, Öriket, är nekromanter ungefär samma stuk som i ovan nämda spel.

Men om man ska vara petik är D2s Nekromanter mera åt Svartmagiker till, men svartmagiker har en annan form i Öriket.

Förresten, Ang. Gnomer.

De är ursprungligen INTE gemytliga, bara så du vet. Även dessa finns i Öriket, och under tidigare efterforksningar (till ett annat knippe hästdynga) fann jag att de var sadisktiska jorddemoner, och dess elementariska varelser. Besläktade både med elaka hustomtar och vättar.

Hur de blivit gemytliga vet jag inte, men jag har fixat ihop en ursäkt i mitt rollspel, då de passar in bättre där.

Anledningen att jag ens nämner det är; jag tror att elaka små gnomer passar bättre i ett spel likt det du bestämmer.

"Jag är bara teoretisk kvinnohatare!"

/Mask
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: Tips & Frågor

"Den ene nekromantikern kan inte vara den andre lik, för då blir det lätt tråkigt."
Läste först "Den ene nekromantikern kan inte vara den andres lik, för då blir det lätt tråkigt." och kunde bara fundersamt instämma.. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som först trodde sig se en humoristisk sida av TheGoblin och antar att han är lite intresserad av det här
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nekromanti (OT men allmänbildande)

Här kommer dagens historielektion, med reservation för att jag kanske kommer ihåg fel, broderar ut sanningen med detaljer jag tycker passar eller helt enkelt ljuger när jag tycker att min version är bättre.

Ordet nekromanti kommer från grekiskans nekromanteia, där nekro- betyder att det har att göra med döden och manteia betyder "konst" eller "kunskap". Nekromanti betyder spådom genom att rådfråga de döda, på samma sätt som kiromanti betyder att spå i händer och aeromanti att spå i luftens rörelser (inte så vanligt numera, kanske).

Då romarna assimilerade den grekiska kulturen började de kalla denna konst negromantia, vilket direkt översatt till svenska blir "svartkonst". Det är alltså ingenting särskilt "svart" med att rådfråga de döda - hela "evil necromancer"-grejen kommer från en gammal översättningsmiss. Observera alltså att varken grekerna eller romarna grävde upp de döda först, och de väckte verkligen inte upp dem med hjälp av hårresande och illaluktande ritualer. Men å andra sidan, vem vill ha en gammal nekromant-tant med ouijabräde när man kan få ett gäng sjukligt bleka likskändare i svarta kåpor?

-JPS-
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nekromanti (OT men allmänbildande)

Men å andra sidan, vem vill ha en gammal nekromant-tant med ouijabräde när man kan få ett gäng sjukligt bleka likskändare i svarta kåpor?

Är det de enda alternativen? Finns det inga rosenkindade nekromantiker som går klädda i purpurfärgade pantalonger och chockrosa tunikor? /images/icons/wink.gif


Storuggla, hubbahubbatjutttjutt
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Få alternativ? Kanske...jag får se om jag ska tillägga så att man kan spela som tex. tjuv, barbar, krigare, mm. Det spelar väl inte så mycket roll om det heter nekromantiker, nekromant, nekromanter eller något liknande. Man fattar vad för sorts typer jag menar.
Förresten Mas, ditt sidoprojekt Öriket går inte att öppna. Det skulle vara kul att få ta sig en titt på det.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Nekromanti (OT men allmänbildande)

"Finns det inga rosenkindade nekromantiker som går klädda i purpurfärgade pantalonger och chockrosa tunikor?"

Det är klart det finns, annars är det väl inget roligt? :D

Jag skulle nog aldrig kunna övertyga mina spelare om det, tyvärr... De påstår att det är kul att vara stereotyp.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Nåja, det är faktiskt inte ett färdigt spel, utan bara en beskrivning av spelets grundidéer och baktanken med det. Jag försöker med en ny länk här. Om den inte fungerar kan du klicka på "signatiurlänken" och klcika på "Öriket" under rubriken "Vad är under konstruktion?".

Om det fortfarande inte fungerar, säg till.

/Mask
 
Top