KH Nekromanti

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Tror det är i Smörjmästarens vila det omnämns nekromantiker och jag tror jag sett nekromanti eller nekromantiker någon mer stans.

Har ni som skapare tänkt något kring innehållet i nekromanti? Är det tänkt mer åt nekromanti original (mestadels att kommunicera med de döda och spå via deras åtkomst till annan rent av gudomlig kunskap och förståelse) eller mer fantasynekromanti inklusive att skapa vandöda, få kroppar att resa sig ur gravar och liknande?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Tror det är i Smörjmästarens vila det omnämns nekromantiker och jag tror jag sett nekromanti eller nekromantiker någon mer stans.

Har ni som skapare tänkt något kring innehållet i nekromanti? Är det tänkt mer åt nekromanti original (mestadels att kommunicera med de döda och spå via deras åtkomst till annan rent av gudomlig kunskap och förståelse) eller mer fantasynekromanti inklusive att skapa vandöda, få kroppar att resa sig ur gravar och liknande?
Svar ja, och båda. Nekromanti speltestas just nu i min spelgrupp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Följdfråga, finns det någon form av "plan" på andra magiskolor i framtiden?
Ja, det gör det absolut. Harmonism dyker upp i kommande Sirenens klagan (backers har fått betaPDF) och som sagt speltestas nekromanti nu. Vi har även diskuterat någon form av Mentalism. Finns även en del om Höga språket i regelboken, som nog kan ses som en form av magi. Även det utvecklas en aning i SK.

Några andra magiskolor ni skulle vilja se?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ja, det gör det absolut. Harmonism dyker upp i kommande Sirenens klagan (backers har fått betaPDF) och som sagt speltestas nekromanti nu. Vi har även diskuterat någon form av Mentalism. Finns även en del om Höga språket i regelboken, som nog kan ses som en form av magi. Även det utvecklas en aning i SK.

Några andra magiskolor ni skulle vilja se?
Jag hade gärna sett Alkemi regler men det faller kanske inte under magi.
 

Thorwald Phet

Veteran
Joined
29 Jun 2021
Messages
16
Ja, det gör det absolut. Harmonism dyker upp i kommande Sirenens klagan (backers har fått betaPDF) och som sagt speltestas nekromanti nu. Vi har även diskuterat någon form av Mentalism. Finns även en del om Höga språket i regelboken, som nog kan ses som en form av magi. Även det utvecklas en aning i SK.

Några andra magiskolor ni skulle vilja se?
Allt! Förutom besvärjelserna permanems och sigil... ;)

Om ni täcker Harmoni, Nekromanti och Mentalism, sen finns det demonologi i skolmagin, så är väl "grön" magi, Animism och Växtmagi något som jag gärna ser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Om ni täcker Harmoni, Nekromanti och Mentalism, sen finns det demonologi i skolmagin, så är väl "grön" magi, Animism och Växtmagi något som jag gärna ser.
Demonologi och Animism faller i princip (tillsammans med Elementarmagi) under paraplyet Skolmagi. Men därmed inte sagt att det inte kan bli djupdykningar inom dessa "skolor" (Skolmagi heter Skolmagi av en anledning :) ). Öh kommer vissa nya inriktningar att presenteras som helt nya traditioner (som Harmonism), andra som specialiceringar under Skolmagi.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Vad för typ av magi tänker ni er i mentalism?

Hmm, ska nog ta och bläddra lite i min Sagor och svartkonst under antiken, har för mig det fanns en del inspirerande där.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Allt det här är WIP, men tanken är att bygga på idéer runt asketism och meditation. Så Mentalisten använder sin självdisciplin och fokus för att påtvinga världen omkring sig sin egen vilja. Magi genom asketism.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Kanske värt att igen understryka skillnaden mellan magitraditioner och magiskolor i Kopparhavets hjältar:
- Magitraditioner: fundamentalt olika sätt att utöva magi baserat på helt olika metafysiska och mytologiska grunder. Skolmagi är t.ex. kontroll över makter, demoner och elementarer etc genom kunskap om deras namn i höga språk. Tänk Solomons nycklar och Elricböckerna. Illusionism handlar om att förstå att verkligheten är en illusion och att kontrollera narrativet. Harmonism handlar om att sätta sig i samklang med den underliggande världssymfonin. Min tanke om mentalism ovan handlar om magikerns inneboende sinneskraft och självdisciplin.
- Skolmagi och dess magiskolor: Skolmagi är utan konkurrens den bredaste magitraditionen och motsvarar "klassisk magi". Under den faller flera lokala och tematiska skolor som kan fokusera på olika typer av makter. Elementarmagi och demonologi kan vara separata skolor, men man kan oxå tänka sig mer lokala skolor som kanske lärs ut vid en specifik akademi.

Tröskeln mellan att lära sig besvärjelser från olika skolor är i princip mycket lägre än mellan olika traditioner.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Kanske värt att igen understryka skillnaden mellan magitraditioner och magiskolor i Kopparhavets hjältar:
- Magitraditioner: fundamentalt olika sätt att utöva magi baserat på helt olika metafysiska och mytologiska grunder. Skolmagi är t.ex. kontroll över makter, demoner och elementarer etc genom kunskap om deras namn i höga språk. Tänk Solomons nycklar och Elricböckerna. Illusionism handlar om att förstå att verkligheten är en illusion och att kontrollera narrativet. Harmonism handlar om att sätta sig i samklang med den underliggande världssymfonin. Min tanke om mentalism ovan handlar om magikerns inneboende sinneskraft och självdisciplin.
- Skolmagi och dess magiskolor: Skolmagi är utan konkurrens den bredaste magitraditionen och motsvarar "klassisk magi". Under den faller flera lokala och tematiska skolor som kan fokusera på olika typer av makter. Elementarmagi och demonologi kan vara separata skolor, men man kan oxå tänka sig mer lokala skolor som kanske lärs ut vid en specifik akademi.

Tröskeln mellan att lära sig besvärjelser från olika skolor är i princip mycket lägre än mellan olika traditioner.
Gillar det här! Ofta kunde jag tycka att magiker kunde bli väl specialiserade i gamla DoD, så "Skolmagi" som bred typ, med sen specialister som mentalister, harmonister, och mentalister, känns som ett bra val.

Kommer nekromanti sortera under skolmagi? Eller blir det en specialare av något slag?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Vad tycker ni :) (vi har en färdig tanke men tar fortfarande input)
Den är svår. Å ena sidan kan det låta som typisk skolmagi - är steget till demonologi så långt? Skolmagi har ju redan sin "life drain"? Osv.

Å andra sidan är det kanske att vattna ur dess status som tabubrytare och "perversion av naturen" eller hur man ska säga det. Inte för att annan magi inte bryter mot naturen, men ja. Fantasy är ju inte alltid, och måste ju inte alltid vara, helt uppenbart logisk. Kanske är döden något större att bryta mot än många andra saker. Det hade likaså varit intressant med en lite annorlunda take på nekromanti, att det är en egen världsbild, som mentalisms asketer eller illusionisterna som ser genom verkligheten, etc.

Så jag är inte helt säker på vad som blir bäst, men jag lutar nog nästan åt att ha det som något helt eget. Mest för att det känns som rätt flavour?
 

Thorwald Phet

Veteran
Joined
29 Jun 2021
Messages
16
Vad tycker ni :) (vi har en färdig tanke men tar fortfarande input)
Som tradition ser jag den gärna som separat, att man måste ha ett separat tillvägagångsätt för att manipulera Irkallas negativa energier, med olika skolor. Alla nekromantiker kanske inte arbetar med att dra upp zombisar ur marken eller genom att sprida sjukdom eller vampirism utan har besvärjelser för att vägleda vilsna själar tillbaka till dödsriket och för att motverka odöd.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Månriddare kunniga i nekromanti som driver de vilsekomna själarna tillbaka till dödsriket.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Värt att tillägga att vi leker med mer restriktiva skolor inom Skolmagi. Grundregeln är ju att man får magisk förmåga i en viss tradition, och därefter får tillgång till dess besvärjelser. Så en skola inom Skolmagi skulle helt enkelt kunna vara en lista besvärjelser som lärs ut eller praktiseras av en viss inriktning. Men vi tänker också att det kan finnas besvärjelse"träd", där besvärjelserna har Krav i form av en tidigare besvärjelse eller förmåga. Detta öppnar för mer exklusiva skolor inom Skolmagi, som bara är öppna för de utvalda och invgida.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Värt att tillägga att vi leker med mer restriktiva skolor inom Skolmagi. Grundregeln är ju att man får magisk förmåga i en viss tradition, och därefter får tillgång till dess besvärjelser. Så en skola inom Skolmagi skulle helt enkelt kunna vara en lista besvärjelser som lärs ut eller praktiseras av en viss inriktning. Men vi tänker också att det kan finnas besvärjelse"träd", där besvärjelserna har Krav i form av en tidigare besvärjelse eller förmåga. Detta öppnar för mer exklusiva skolor inom Skolmagi, som bara är öppna för de utvalda och invgida.
Jag både gillar det balansmässigt, och tycker det tar bort lite av det unika rent flavour-mässigt, med en "big tent" skolmagi där man kan lära sig allt möjligt. Hade nog hellre arbetat med att vissa (fåtaliga, udda, specifika) skolmagi-traditioner är mer esoteriska, dyra, svåra att hitta, osv. Men exakt hur man simulerar detta i karaktärsskapande är ju en bra fråga. Just ytterligare förmågor kan ju förstås vara ett regelmässigt tydligt sätt att begränsa det. Evt samtidigt som man rakt av skriver ut att man bara kan "få" förmågan genom att faktiskt hitta en relevant lärare, och att om man gör det, krävs det bara tid, inga slag eller "kryss".

Nu när jag läser om det här så undrar jag om vi är så långt ifrån varandra ändå.. Hur som, jag tycker det hade varit synd att tappa bort de allsidiga skolmagikerna som både kan hela, attackera, osv. De känns som det närmsta jag kommit en "vettig magiker så som man föreställer sig den" i någon version av DoD eller "efterföljarna" (ska sägas att jag inte spelat HT iofs!).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hastigt nedskrivet:
Nekromanti handlar om att tala med döda kroppar och själar, samt såklart att manipulera dem till det man vill att de ska göra.
I sin allra enklaste form är det här TALA MED DÖD, där liket av någon som nyligen dött svarar på några korta frågor, ibland genom smicker, i praktiken ofta genom att utlova den döda hämnd. I sin mest groteska form handlar det om att ANIMERA DÖD och ÅTERKALLA SJÄL, där en död kropp börjar röra sig som en rutten/ben-parodi av sin levande form och gör det nekromantikern beordrar den, eller där en själ slits upp från dödsriket för att manifestera sig som en vålnad, gast eller ett spöke.
Oavsett så behöver nekromantikern kunna tala de dödas språk och dessutom maskera sin livsenergi så att de döda inte inser vad som är på väg att hända förrän det är försent. Det sista löser nekromantiker oftast genom att väva eller knyta in benbitar i sina kläder, och att dagligen gnida in sig i en blandning av aska och gravjord. Det finns inte många som frivilligt umgås med nekromantiker, antingen för att de ser dem som direkt ondskefulla, eller för att de helt enkelt stinker.
 
Top