KH Nekromanti - ny magiskola

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
En sak jag blev fundersam på med tanke på dom två förmågorna som nämns för att kunna använda Nekromanti, inte helt relaterat till Nekromanti i sig utan mer magi i allmänhet.
Som jag uppfattade det tidigare så är all skolmagi i formen av att man har en pakt med något väsen som ger en tillgång till magi (dom olika förmågorna avgör mer vad pakten innehåller utöver detta).
Men efter att ha läst Nekromantin undrar jag om det inte är tänkt så utan att det finns andra sätt att få tillgång till magi, dvs utan att den kommer från något annat väsen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Men efter att ha läst Nekromantin undrar jag om det inte är tänkt så utan att det finns andra sätt att få tillgång till magi, dvs utan att den kommer från något annat väsen.
I Sirenens klagan finns harmonism som är musikmagi som fås genom träning och insikt i sfärernas musik. Det är dock inte, vad jag förstått, skolmagi vilket väl inte heller illusionismen i grundreglerna är, vad jag minns.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ser man på, en anledning att lägga ut texten om Skolmagi och magi i Athos ;)

En sak jag blev fundersam på med tanke på dom två förmågorna som nämns för att kunna använda Nekromanti, inte helt relaterat till Nekromanti i sig utan mer magi i allmänhet.
Som jag uppfattade det tidigare så är all skolmagi i formen av att man har en pakt med något väsen som ger en tillgång till magi (dom olika förmågorna avgör mer vad pakten innehåller utöver detta).
Nära, men inte riktigt. Skolmagi handlar om att bemästra och förhandla med skapelsens makter - gudar, demoner, andar, odöda mfl - genom att känna till deras höga namn. Det är grunden. En personlig pakt med en sådan makt - en Beskyddare som också är läromästare - är definitivt det klassiska sättet att slå sig in på Skolmagins väg - se förmågan Magisk Pakt. Men det finns andra sätt. Redan i grundboken presenterar vi ju Svärdsmagiker, som utöver Skolmagi i harmoni med sitt vapen. Dödsmagiker är ett annat sådant exempel. Det kan definitivt komma mer.

Men efter att ha läst Nekromantin undrar jag om det inte är tänkt så utan att det finns andra sätt att få tillgång till magi, dvs utan att den kommer från något annat väsen.
Logiken är samma som för annan Skolmagi, det vill säga du behöver inte ha en Beskyddare, men magin baseras fortfarande på att kontrollera och förhandla med vissa krafter och andar - i det här fallet de odöda.

Besvärjelserna är ju båda fallen inte alltid Åkalla och Frammana, utan man kan även manipulera olika element, natur eller döda kroppar direkt i vissa fall. Men tanken är att det i alla fall är baserat på den förståelse och kontroll man har över den makten och dess aspekter.


I Sirenens klagan finns harmonism som är musikmagi som fås genom träning och insikt i sfärernas musik. Det är dock inte, vad jag förstått, skolmagi vilket väl inte heller illusionismen i grundreglerna är, vad jag minns.
Precis. Varje Magitradition (Skolmagi, Illusionism, Harmonism) i Kopparhavets hjältar har sin egen logik, sin egen metafysik. Skolmagin baseras som sakt var på kontroll över makter, andar och väsen. Illusionism på att genomskåda lögnen och harmonism på sfärernas harmoni. Förhållandet mellan de tre traditionerna är ju på inget viss symmetriskt, Skolmagi är utan jämförelse störst och innehåller många underskolor a la Nekromanti. Men alla baserade på samma logik.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
En sak som jag kom att tänka på idag, alla övriga magi förmågor (Harmonism, Illusionism, Svärdsmagiker, Magiskt pakt) har en kostnad av 7, men inte dödsmagiker. Är detta en miss i artikeln eller är den tänkt att vara billigare av någon anledning?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
En sak som jag kom att tänka på idag, alla övriga magi förmågor (Harmonism, Illusionism, Svärdsmagiker, Magiskt pakt) har en kostnad av 7, men inte dödsmagiker. Är detta en miss i artikeln eller är den tänkt att vara billigare av någon anledning?
Det är en miss. Kostnaden skall vara 7 (se detta som officiell errata).
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Fint att det finns tillgängligt nu! Smidigare att hålla reda på allt material även om man har köpt Fenix. 👍

Kanske redan finns en erata på det här, men är inte utbytet av skolmagins valfria besvärjelser från Status och Lagkunskap (iirc) till Förleda och Läkekonst märklig? Läkekonst är ju en av färdigheterna en magiker "måste" sätta ett värde i.
 
Top