Nekromanti Nekromanti i EON IV

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hur kommer skapelsen av vandöda att bete sig i framtiden? Snarlikt nuvarande bara mer balanserat eller någonting radikalt annorlunda?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Telephalsion;n37612 said:
Hur kommer skapelsen av vandöda att bete sig i framtiden? Snarlikt nuvarande bara mer balanserat eller någonting radikalt annorlunda?
Som det alltid varit. Går inte att böja hur som helst åt något specifikt håll.
Deckard said:
Hur vet du detta? Jag tycker att vi låter Helmgast tala för sig själva så att det inte blir några missförstånd. För att hålla mig någorlunda till ämnet så anser jag att det troligtvis behöver en buff; nekromanti ser ut att kostar mer än vad det smakar i Eon III (har ej spelat nekromantiker, bara läst reglerna så ta med en nypa salt). Missförstå mig inte dock; jag tycker inte att det ska vara lätt, men som det är nu är det lite high risk - low reward.
Kärlekscraft said:
Det är tråkigt att du tar det så. För hur ska Helmgast utveckla nekro-konceptet? Mer biologiska vandöda som nekromorferna i 'Dead Space'? Mer elementarvandöda? Utveckla aspekten nekrotropin till någoting mycket bredare och djupare?
Deckard said:
"Det är tråkigt att du tar det så." Jag vet inte exakt vad du menar. "För hur ska Helmgast utveckla nekro-konceptet?" Vi pratar inte så mycket "lore"-delen tror jag, utan snarare rent tekniskt hur det ska fungera. Magin kommer att förändras så skapandet av en vandöd kanske sker som någon utmaning eller vad vet jag? "Som det alltid varit" Jag reagerade på att du sa det som fakta snarare än att det är något du helt enkelt tycker; vi vet inte hur det kommer att se ut.
Purgatid said:
Vad han menar, Deckard, är att de syftar till att låta böckerna vara bakåtkompatibla. Det blir svårt att ändra metoderna för skapandet av vandöda utan att göra tidigare utgåvor illegitima.
Deckard said:
Nå, det kan jag väl hålla med om, fast det kanske kan kan vara kul att börja om på nytt nu då de ändå gör om hela magisystemet?
Kärlekscraft said:
Precis. För man måste isåfall göra om hela magisystemet om man ska ändra en aspekt totalt[nekromantin], för övrigt är det samma magisystem som förrut i Eon IV - bara lite ändringar och tillägg.
Deckard said:
Samma magisystem? Har du källa på det?
Kärlekscraft said:
Är i grunden samma system - källor hittas här på forumet och på den officiella bloggen. Skillnaderna kommer vara att 'alstra' ersätts med 'väva magi', en effekt är inte längre låst till en enda aspekt, besvärjelse, alstra & transformera kombineras möjligtvis till 'väva magi'. Effekten "Ljus" kan trollas fram av samtliga aspekter - ljusets färg kommer då motsvara aspekten - gult, blått, grönt etc.
Deckard said:
'Effekten "Ljus" kan trollas fram av samtliga aspekter - ljusets färg kommer då motsvara aspekten - gult, blått, grönt etc.' Så det du faktiskt menar är att det kommer att vara helt annorlunda? Har bland annat hört direkt från Ymir att de gör om improviserad magi mycket också. Men nu är jag farligt off topic.
Kärlekscraft said:
Du får nog fråga Ymir & co själv, starta exempelvis en tråd "Hur kommer magisystemet vara i Eon IV?".
För i den här tråden diskuterar vi NEKROMANTI.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Frågan som jag ställer är väl om det reviderade magisystemet kommer påverka nekromantin. Kommer vi kunna att väcka skelett och zombies med en "bön" eller kommer det fortsätta vara alkemi och frankensteinvibbar?
Kärlekscraft said:
Tror det kommer att vara som vanligt: den alkemiska processen 'Reanimering' används fortsättningsvis också, möjligtvis kan också någon mystiker från en Dibukkult, under bön alstra nekrotropi och på så sätt väcka vandöda.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Att det varit enbart alkemi med nekroteopi som ingrediens har jag tyckt vara totalt ocoolt från början. Hur vävs vävarna för de olika typerna av vandöda och deras förmågor då?? (förmågorna behöver ses över...). För min del är det där klart ritualmagi med väldigt komplexa vävar i många fall.
Alkemi tycker jag behövs ändå för preparering och konservering mm.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Nå, för att vara petig så är nekromantins alkemi bara en metod för att väcka odöda. Som ni säkert vet finns det fler sätt, bland annat magiska artefakter och nekrotropiska förmågor, flera kan dessutom infuseras i levande kött. Om EONs magisystem är en naturkraft, så följer den i egenskap av naturkraft samma lag som alla andra naturkrafter;

"Om naturlagarna inte förbjuder det, vad kan möjligtvis hindra förutom kunskapen om hur?"

Kan tänkas att både ritualer, böner och diverse gifter kan användas för att skapa odött kött. Allt som krävs för att en odöd skall kunna fungera är ju trots allt att det döda materialet är mättat med nekrotopiska energier. En plats som är högmagisk för nekrotropi kan som bekant spontant orsaka levande döda.

Så, det är i min mening osannolikt att Helmgast kommer mucka på de alkemiska metoderna för att skapa odöda.
Ingenting, hur som helst, hindrar dem från att lägga till ytterligare metoder för att infusera dött material med nekrotropi.

Vilka kan jag bara spekulera i. Med lite tur kommer man införa mer mystik, mer åkallande av mörka och glömda gudar, lite fler symboliska handlingar som mässor under fullmånar, eller att gå motsols runt tre halshuggna getkroppar osv osv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Personligen tycker jag det är askoolt att Eons vandöda skapas genom alkemiska processer, eftersom detta är helt unikt i fantasysammanhang såvitt jag vet. Men mycket intressanta tankar här i tråden!
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Inget emot att alkemi används i kombination med nekrotropisk magi, tvärtom.? Men jag tycker inte man ska komma undan med att bara ha filament tillgängliga. Jag anser att bara för att något är unikt så gör det det inte bättre eller coolare (är tom rätt sällan det sker).
Alkemin gör den döda vävnaden mottaglig för att infuseras med nekrotropi medans den nekrotropiska väven definierar den vandödes egenskaper (olika effekter för olika kvalisorter). Nåt sånt.
.
 
Top