Nekromanti Nej. Nu är det FAN dags att göra en webbserie.

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag tänker skapa och tvinga mig själv att konstant uppdatera en webbserie.
(Jag tackar Feuflux för detta påknuffande inlägg!)

Jag kan dock inte göra nya bilder för varje strip – det skulle jag inte palla i längden (längden = 1 vecka), så jag har bestämt mig för att, som man säger i branschen, ”stjäla” Ryan Norths koncept till Dinosaur Comics, nämligen att ha samma bilder i varje strip och endast byta ut texten.

Ni kanske frågar er om det kan bli en läsvärd serie om bilderna är samma? Mitt svar är: inte vet jag, jag skriver den ju bara! :gremlaugh:

Jag bifogar ett exempel så att ni kan se ungefär vad jag håller på med. Serien heter "Red & Blue" och handlar om två killar som heter Red och Blue. (Det inte så svårt att lista ut.)

Det jag i första hand behöver hjälp med är utformandet av hemsidan. Mina grundläggande men begränsande html/dreamweaver skickligheter har lett till att mina tidigare försök att lägga upp serier har varit alldeles oeffektiva för min smak. Jag hade en sida för varje serie, och så bytte jag ut startsidan med den senaste serien, och så hade jag en meny med det vanliga (tidigare, tidigast och senare, senast).

Egentligen var det inte dålig struktur, men det låg problem i att jag inte kunde ändra på någon detalj utan att gå in i ALLA filerna och ändra. Borde jag använda ramar på nåt sätt? Eller, eh, CSS? (som jag inte riktigt vet vad det är)

Känner du till några sidor/communitys som erbjuder ett enkelt sätt att ladda upp en serie, eller resurser som kan vara bra och ha, eller andra passande länkar?

I övrigt: Hur vill du att en webbseriesida ska se ut?
Vad vill du se i en serie för du ska fortsätta läsa? <font size="1">(och svara inte ” artistiskt variation”, för nu ser serien bannemig ut som den ser ut!)</font size>
Typsnittet i exemplet, hatar du det?

Tack på förhand!
/Jakob

PS: det här kanske är mer OT än Kultur? Jag vet allvarligt talat inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Egentligen var det inte dålig struktur, men det låg problem i att jag inte kunde ändra på någon detalj utan att gå in i ALLA filerna och ändra. Borde jag använda ramar på nåt sätt? Eller, eh, CSS? (som jag inte riktigt vet vad det är)
Ditt svar heter PHP, men av resten av ditt inlägg att döma skulle det vara ganska mycket ovanför din nivå...

//Krank, som skulle kunna sno ihop en enkel grund för att uppdatera en webcomic på en eftermiddag eller två, men som helt enkelt inte ids göra sånt åt andra längre (om han inte får betalt)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En styck länk

http://sourceforge.net/projects/istrip/

iStrip används av en klase webbserier där ute. Den har en backweb där man loggar in och laddar upp sina strippar, och väljer när de ska publiceras. Man kan ha lite bloggblaj/nyheter under om man vill. För att köra den behöver du en webbserver som kör PHP, och att scripten får ladda upp filer till mappar.

Det är en hipp tripp att pilla med CSSen så att den ser lite bättre ut. :gremgrin:

När du väl fått ordning på skiten så behöver du inte mecka med kod eller utseende längre. Det är bara att mata på med nya strippar.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
jag har bestämt mig för att, som man säger i branschen, ”stjäla” Ryan Norths koncept till Dinosaur Comics, nämligen att ha samma bilder i varje strip och endast byta ut texten.
Jag skulle inte bekymra mig så mycket för det om jag var du. Ryan North har ju, som alla som är nånting vet, i sin tur "stulit" konceptet från David Lynchs* serie "The angriest dog in the world".

/Kalle

*Ja, Twin Peaks-killen
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jo, det är ju sant!

(Tur att jag läste om "the angriest dog" för några dagar sedan - annars skulle jag ju inte varit nån!)
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Re: En styck länk

Jag ska ta en närmre titt när jag kommer hem till min egen dator (skolans it-avdelning spärrar underliga saker) men de ser mycket intressant ut!

Funderar också på om jag skulle skaffa ett .com eller .se domännamn så att jag slipper göra en till goto.glocalnet.net/ eller freewebtown.com/ sida.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Comic genesis

Och jag som var helt hundra på att innehållet i Dnalors inlägg var en länk till comic genesis. Eftersom han har en (död) serie där och allt.
Där kan man iaf hosta sin serie.

Själv köpte jag mig webhotell+url hos one.com och kodade i php som krank nämnde. Till skillnad från honom så anser jag dock att det går lätt att lära sig att koda tillräckligt för att få ihop en ful med funktionell sida rätt kvickt. Det räcker typ med att be mig pm:a över lite kod du kan titta på och förstå (förhoppningsvis).

Vad gäller serien. Ser lovande ut. Kör hårt.
 
Top