Swedish Chef
Hero
En av rollpersonerna i in kampanj har -2 i Con bonus, vi rullade grundegenskaper uppifrån och ner. Sedan slog han 1 på sin andra hit die vilket ju ger resultatet -1HP. Jag körde med att han fick +1 HP i stället, hur hade du gjort?
Men alltså exakt som jag gjorde. Verkar vara konsensus.'Ulfgeir;n294404 said:Hade gjort att på första leveln fått full HP för sin klass (minus con-bonus). Sedan på lvl 2, slå en tärming, och dra bort con-bonus, men minimum 1, vilket gjort att karaktären fått 1 extra Hp för att gå upp i lvl.
/Ulfgeir
Swedish Chef;n294417 said:Inser att det fatts info om att det var D&D 5 vi kör. Tack allihop
Swedish Chef;n294397 said:En av rollpersonerna i in kampanj har -2 i Con bonus, vi rullade grundegenskaper uppifrån och ner. Sedan slog han 1 på sin andra hit die vilket ju ger resultatet -1HP. Jag körde med att han fick +1 HP i stället, hur hade du gjort?
God45;n294412 said:Man får alltid minst +1 hp per level i de flesta d20 spel,
anth;n294418 said:Samma regel, att man är garanterad minst 1 hp per level, har funnits i samtliga DnD-versioner sedan 1974.![]()
CapnZapp;n295000 said:Dock inte i 5th edition.
Svar nej. Inte utan att husregla.
God45;n295024 said:Eftersom det är ett hälften OSR spel känner jag att det inte ens är att husregla. Det är bara att göra en vettig bedömning.
CapnZapp;n294999 said:Eftersom reglerna medger att du istället för att slå tar medelvärdet avrundat uppåt finns det aldrig någon anledning varför din situation skulle uppstå, eftersom det är strikt bättre än att slå, och bristen på "skyddsregel" blir därför aldrig ett problem om man kör enligt reglerna.