Nekromanti Nefariter

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Jag har en skräckrollspelsfråga som faktist inte käver att man tänker så hemskt mycket. Jag håller på med ett äventyr som är vädligt mycket default-kult, med Clive Barker, gråa, svenska nittiotalskulliser i gammal funkisstil, våld och sex. Givetvis finns det en nefarit med i kulisserna och en slp baserad på den där lilla meningen i reglerna som säger att "människor kan under extrema föhållamnden förvandlas till nefariter".

Det skulle därför vara lite kul att höra hur andra ser på kults omslagsmonster, hur de används och om det finns mer information om dem än i grundreglerna. Jag har själv bara haft med en nefarit en enda gång i kult faktiskt och då var han mer eller mindre en statist i cenobitstil, rätt omotiverat och ogenomtänkt också.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
tycker att givna monster direkt från handboken brukar tendera att bli lite väl livlösa, speciellt de man kan sätta namn på. därför använder jag mig oftast egenhändigt skapade namnlösa entiter och försöker beskriva dessa hur de ser ut och beter sig. givetvis har jag attribut värden på dessa i fall spelarena skulle få för sig nåt dumt.
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Nefariter och andra läskigheter

Nu var det där ju iochförsig inte ens i närheten av att vara ett svar på min fråga. Men visst, jag brukar mest också använda mig av icke namngivna monster, men sen häromdagen kom jag fram till att det var rätt poänglöst. Kult har ju massor med läskiga demoner och bara för att dom redan har namn behöver man inte se det som att man får allt serverat, tvärt om, kults beskrivningar, speciellt med andra utgåvan lämnar ju faktiskt rätt mycket till spelledaren själv att hitta på.

Just nefariterna fyller ju en rätt viktig funktion i kult, rent kosmologiskt, tillsammans med raziderna och liktorerna är dom ju faktiskt några av de viktigaste varelserna.

Efter som jag har fått för mig att många spelar kult på olika sätt skulle det vara kul att höra lite olika sätt folk använder nefariterna på, efter som jag hade tänkt använda en. Iochförsig skulle det vara kul att höra hur monster används i kult överhuvudtaget, som en slags utveckling eller inveckling av den där monstertråden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nefarising:

Såsom jag ser det blir det bäst när kultkonspirationerna bygger på hööööga hierarkipyramider där nefariterna är högst upp och nästintill opersonliga. De är snarast att betrakta som manifestationer av idéer, inte personligheter man kan resonera med.

I vart fall så går jag på den linjen när det gäller nefariterna. Mina liktorer är lite konkretare, lite personligare och lite mer direkta. Det är för att jag bygger mitt kultuniversum rätt starkt på liktorernas hemliga sammansvärjning och tycker den blir ballare om liktorerna har lite mer begripliga personligheter.

Mina liktorer arbetar därför ganska direkt via en handfull mänskliga underhuggare som vet att liktorn är en liktor och dessa förfogar sedan vardera över egna små nätverk. Rollpersonerna behöver således bara jobba sig upp i två steg; nätverket och underhuggaren, innan de nått upp till the big cheese på toppen. (nåja, arkonten sitter högst upp, förstås) Liktorn går helst omkring som en vanlig människa, men ser ut som en äcklig puke-varelse med tarmar hit och dit i verkligheten.

Nefariterna jobbar mycket mer diskret än så. De gör ytterst sällan något grovgöra själva, utan allt sker via människor (mäktiga sådana) som på ett eller annat sätt förslavats av nefariten. Överhuvudtaget så är det perverterade människor med krafter utöver det vanliga som har tydligast profiler i dödsänglarnas hierarkier. De plågar folk i purgatorium, de intrigerar mot varandra, de tar kontroll över kulter och de skrämmer till och med nefariterna med sina ageranden.

Dessa förtappade själar styr sedan viktiga människor med mycket låg mental balans som sedan i sin tur styr andra människor och dessa råder slutligen över de grupper som utför de ordrar som krävs för att stärka dödsängelns kontroll. Man måste alltså klättra högt upp i hierarkin innan någon ens känner nefariterna eller deras närmaste hantlangare. Det finns många i nätverket som inte ens begriper att de är en liten del av något större överhuvudtaget.

Nefariterna själva låter jag sällan vandra i vår värld i människoskepnad. När de kommer så brakar illusionen samman totalt och det är definitivt ute för en om man är nefaritens mål. Annars gäller det bara att hålla sig undan och enjoya showen...

Mina nefariter är andaktsfulla, högtidliga och mycket opersonliga. Inte vulgärt otäcka som liktorerna, utan nästan vackra på ett lite kusligt sätt. Den effekten får jag fram genom att spelleda dem med ett behagligt lugn. Visst, de må ha spikar inkörda i huvudet och armeringsjärn körda genom strupen, men berättar man detta med en sakralt lugn och rogivande stämma så får man ändå fram en mycket olustig känsla hos spelarna. Det är inte något otäckt som de ska stålsätta sig emot, utan en fasa som kryper in närmre under huden på dem.

Dock måste jag säga att jag ganska ogärna kör konspirationsskräck i kult (för det kräver långa kampanjer och det har jag inte tid med längre), utan jag är mer förtjust i kult's vilda monster, såsom borderliners, aspektin, cairathen, azghoulerna och det som lurar i Limbo.

/Riz
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Re: Nefariter och andra läskigheter

Grundregeln som jag ser det är: låt aldrig spelarna få för sig att en nefarit är ett monster de kan besegra med våld ("Ah, en nefarit! Ingen fara, de tål tre dödliga, så det är bara att pricka den i skallen tre gånger med min Steyr Aug och göra 15+ i skada!"). En nefarit besegras lämpligen, om alls, mer som i Hellraiser-filmerna (med passande artefakt e.dyl., eller som när Kirsty i tvåan övertygar Pinhead om att han var en människa en gång i tiden, vilket f.ö. torde vara inspirationen till slutet i Fallna Änglar del tre)


Risings tips på hur de spelas på ett respektingivande sätt var utmärkta, även om jag inte vet om de måste höjas till en så hög abstraktionsnivå för att fungera bra: en anledning till att cenobiterna blir intressanta är ju att de bibehåller vissa av sina mänskliga drag. Att hålla dem i kulisserna är dock en god idé. Håll dem ruskigt sällsynta är en annan tumregel, de har ju blivit farligt nära ett slags standardmonster i Kult.


På en mer specifik nivå kan jag nämna att jag hade en kvinnlig nefarit som återkommande inslag i en kampanj, och då använde jag Diamanda Galas som hennes temamusik när hon visade sig (främst på mentalsjukhus och andra liknande platser). Det skrämde faktiskt vettet ur åtminstone en av spelarna, vars karaktär var mentalt instabil och riskerade att hämtas av henne med orsak i en del missdåd han begått och hade svåra skuldkänslor för...
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Re: Nefarising

Jag har alltid fått för mig att Nefariterna står mer eller mindre utanför det politiska spelet och har mycket lite med själva konspirationen att göra. Jag har känslan av att de är några av de sanna idealisterna som faktiskt helhjärtat jobbar för sin sak, allt det där med smärta och syndernas straff. Kanske mer som ett dödsänglarnas prästerskap? Jag har däremot alltid sett raziderna som liktorernas motsvarighet, dödsänglarnas politiker.

På en del ställen i kultböckerna verkar faktiskt en del syndare ha personliga nefariter, min bild av kalaset är nog lite mer åt det hållet, mycket närmare Hellraiser, men det är ju möjligt att det är något av en efterkonstruktion från mitt håll.
Kanske kan det skilja lite mellan versionerna också, jag försökte hitta min tvåa, men det gick inte.

Annars håller jag helt med om hur dom bör spelas rent stämningsmässigt, nefariten med K-pist på Taroticum(?) t.ex. vet jag inte var han kommer ifrån :gremlaugh:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Wow, en till!

På en mer specifik nivå kan jag nämna att jag hade en kvinnlig nefarit som återkommande inslag i en kampanj, och då använde jag Diamanda Galas som hennes temamusik när hon visade sig (främst på mentalsjukhus och andra liknande platser).
Äntligen en till som gillar Diamanda och har kommit på att det är den ultimata musiken för att skrämma spelarna! Prova att ha Vena Cava eller SchreiX på lite subliminalt lågt i bakgrunden. Man tänker inte på den men den kryper verkligen under skinnet på en. Om jag nu bara kunde få spelarna att sluta kasta saker på mig så fort de ser att jag sätter hennes plattor i CDn...

För att få rätt mentalsjukhuskänsla skulle man kanske prova att köra både de ovan nämnda plattorna samtidigt, lagom hopmixade, från olika håll/högtalaruppsättningar?
 

.nathan

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
52
Location
vänersborg
Diamanda

Jag får för mig om att jag har sett ett äventyr någonstans i vilket konstruktören mer eller mindre krävde att man skulle använda diamanda galas, kan inte komma på vad det var, men jag tror det var kult iaf. Det skulle t.o.m. kunna vara en officiell produkt.
Ringer det några klockor för någon annan?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Diamanda

Jag får för mig om att jag har sett ett äventyr någonstans i vilket konstruktören mer eller mindre krävde att man skulle använda diamanda galas, kan inte komma på vad det var, men jag tror det var kult iaf. Det skulle t.o.m. kunna vara en officiell produkt.
Ringer det några klockor för någon annan?
Nej, men jag är inte förvånad. Hennes musik har en tendens att passera rakt förbi det medvetna och slå som en slägga mot det undermedvetna.

Tyvärr var jag i Jordanien senast hon var i Sverige, men de tidigare tre gångerna såg jag henne. Förrförra gången fick jag dessutom möjlighet att prata med henne i ungefär en timme, det var en mycket intressant upplevelse. Man kan knappt tro att det är samma person som den precisa, fokuserade person man ser på scenen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nefarising

Jag gillar faktiskt att kultmonstrena kan användas lite som man vill. Det gör att kultspelare slipper den sortens trivia-bullshit som vampirespelare och dockskåpsfantasyspelare tvingas dras med. Själv byggde jag upp min egen kultsyn väldigt starkt med enbart regelboken till hjälp och sedan har jag helt enkelt blundat för vad jag sett i tilläggsböcker som stridit mot min ursprungliga synvinkel. De nefariter som nämns i regelboken; "hämtaren", "sökaren" och "straffaren" (??? osäker på alla utom Hämtaren) verkar väldigt diffusa och opersonliga. Dock läste jag i någon gammal Sinkadusartikel om "Golabs tjänare i Stockholm" om hur dödsängeln bedrev sin verksamhet i vårt land genom underhuggare och hantlangare till höger och till vänster. Där fanns någon nefarit inblandad som var betydligt mer jordnära, och som toppstyrde hela nätverket. Jag tilltalades av båda dessa idéer och lät mina nefariter rymma hela spektrat däremellan.

Mina razider rör sig dock sällan utanför inferno. De är snarast att betrakta som en sorts fältherrar åt dödsänglarna som utkämpar strider mot de andra dödsänglarna och arkonterna. De bryr sig föga om människor, illusionen och att tillfoga andra smärta i svavelosande purgatorium. Jag vet inte varför jag vinklade det så. Förmodligen för att stämningstexten i regelboken känns så. Deras utseendebeskrivning är inte så häftig i vår värld, medan de passar betydligt bättre in i Inferno. Till viss beror det nog också på att jag var van vid razider från Mutant Chronicles, och där är de ju inga smarta, intrigerande typer direkt.

Nå, går man direkt på vad som sägs i regelboken så lämnas det rätt mycket frihet åt spelledarna att själva bestämma hur de vill ha sina monster. Det är skönt. Jag blir alltid inspirerad när jag får höra hur andra har ordnat det. Din nefarit-razid-lösning tycker jag låter mycket irmlig också.

/Riz
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Re: Diamanda

Hon nämns i "Metropolis" som inspiration eller ngt sådant.
Men ärligt talat så tyckte jag inte alls att hennes musik var speciell på någotvis. Annat än rätt usel då =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ge henne en chans, tar ett tag men är värt det NT

NT = No Text (Ingen text)
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Nefarising

Jag gillar faktiskt att kultmonstrena kan användas lite som man vill. Det gör att kultspelare slipper den sortens trivia-bullshit som vampirespelare och dockskåpsfantasyspelare tvingas dras med.
Jag gillar min trivia-bullshit. Den är en del av tjusningen. :gremsmile:
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Jag gillar att se nefariter som cenobiterna i Hellraiser; kalla och vackra (kanske inte smörbollen) och helt inställda på att plåga och pina. Dessutom blir det bara coolare av att de en gång har varit människor.

Jag tycker heller inte att Risings politikernefariter är särskilt dumma. Skulle nog ha med båda om jag behövde i en kampanj. Nefariter kan väl också ha lite skilda intressen? :gremwink:

Sitter just nu och gör utkastet till ett kultäventyr där man spelar en kille som blivit något nefaritliknande, utan att veta om det! Man spelar honom bara när han är i sin mänskliga skepnad; när han är i sin sanna skepnad utför han brott den mänskliga sidan försöker lösa. Hursomhelst; nefariten (kanske något annat varelse passar bättre: är ingen stjärna på kultmonster) i fråga är helt inriktad på att plåga och straffa, lite som cenobiterna alltså. Få se om jag skriver klart det, kankse kan posta det isf. och få lite kririk.

/Mats
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Låter intressant

Vad är det för typ av musik? Och till vad kan den användas?
Kommer att, om jag alls ska använda musik till mitt scenario, mest använda mig av Angelo Badalamenti, Skinny Puppy och tidiga Einstürzende Neubauten men är intresserad av mer musik som kan passa till Kult. Om jag ska ha musik ska jag försöka anpassa musiken efter scenerna i äventyret.
Fan, jag måste nästan ha med en låt med Nick Cave också eftersom scenariot är döpt efter en strof ur en av hans låtar...

/Mats, gillar musik (lyssnar fn. på KMFDM - Attak)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Låter intressant

Jag blev också lite intresserad, så jag letade lite på nätet. Visserligen kan du ju göra samma sak, men här är i alla fall en sida med korta avsnitt av flera av hennes låtar

http://brainwashed.com/diamanda/audio/

Och kom igen nu: vilken låt av Nick Cave är scenariot döpt efter en strof i egentligen? Du kan ju inte bara lämna oss i ovisshet så där.

-JPS- lyssnar på Miles Davis - Nefertiti
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Låter intressant

Nåja, jag misstänker att utdragen inte riktigt gör henne rättvisa. Men det är klart, hon har en mycket... speciell... röst.

-JPS- inte riktigt övertygad. Har för övrigt gått vidare till John Cage - Music for Prepared Piano.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Låter intressant

Jag blev också lite intresserad, så jag letade lite på nätet. Visserligen kan du ju göra samma sak, men här är i alla fall en sida med korta avsnitt av flera av hennes låtar
Tackar!

Och kom igen nu: vilken låt av Nick Cave är scenariot döpt efter en strof i egentligen? Du kan ju inte bara lämna oss i ovisshet så där
Förlåt! Äventyret heter "All Gods children, they have to die...". Strofen kommer från den fantastiska låten Curse of Millhaven från den tillika fantastiska skivan Murder Ballads.

-JPS- lyssnar på Miles Davis - Nefertiti
Skumt. Jag satt precis och slog i Nationalencyklopedin för att klura ut vad ordet nefarit kan tänkas spåras till och funderade om Nefertiti var en möjlighet. Tror dock att det kommer från latinets nefas vilket typ betyder 'något som strider mot den gudomliga världsordningen' Tror ni det kan vara så?
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Låter intressant

Har för övrigt gått vidare till John Cage - Music for Prepared Piano.
Är det den John Cage som skrev 4'33?
Vad tror du om den som stämningsmusik?

Lustig anekdot: Cages dödsbo stämde någon svensk grupp för att de skulle ha samplat 30 sekunder ur 4'33. De fick dock inte något skadestånd eftersom det inte gick att fastställa vilka 30 sekunder som var samplade! :gremgrin:

/Mats
 
Top