Nekromanti Necromunda

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Håller på att bli övertalad att spela Necromunda, men vet inte riktigt vilket hus jag vill vara. :gremfrown:

Finns det nån här som spelat det som kunde upplysa mig om skillnaderna mellan husen? Jag tvekar just nu mellan Delaque och Cawdor.

/Mattias - som skulle behöva lite mer tid
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Finns ingen skillnad i första skedet annat än rent estetiskt. Senare i spelet är den främsta skillnaden att folk tenderar att få olika skills, och bli bra på olika saker, men avancerandet i vanliga egenskaper påverkas inte av ens hus.

De skills man har lättast att skaffa sig, per hus, är:
Goliath: Muscle
Escher: Agility
Cawdor: Ferocity
Van Saar: Techno
Delaque: Stealth
Orlock: Shooting
...men om man har tur med tärningarna kan alla få alla skills. Och hur snabbt man stiger i t.ex. Weapon Skill påverkas inte alls av ens hus, som sagt.

Så, Cawdor vs Delaque: vill du spela fanatiska puritaner i bondage-masker eller lömska ninjor i Ray-Bans? Svaret är helt baserat på estetik...

(Med Outlaws blir det annorlunda; även om de har ungefär samma egenskaper känns ett gäng Scavvies eller Ratskin Renegades helt annorlunda än vanliga gangers på grund av sina små specialförmågor. Men inte i grundspelet.)

Erik - spelar Escher. Eller spelade, på den tiden han befann sig i närheten av andra Necromundaspelare.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Skillsen funkar ungefär som i Blood Bowl då? Jag har bara hunnit halvägs genom reglerna ännu. :gremblush:

Det är ju nåt särskilt med puritaner, men det slår ju inte en långrock. :gremelak: Det får nog bli Delaque.
Outlaws fick jag inte lov att spela ännu, de tyckte jag behövde mer erfarenhet först.

/Mattias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Skills i Necromunda

Har aldrig spelat Blood Bowl... :gremlaugh:

Ingen har skills när man börjar. När man stiger i nivå får man en slumpmässig förbättring (upp till vissa maximum, man kan inte bli hur stark som helst, etc.) Detta kan inkludera skills, men chansen är större att ett attribut blir +1. Det vanligaste när man får en skill är att man får välja en skilltabell och slå fram vilken ny skill man får från en lista som beror på ens hus och ens roll (juve, ganger, leader, heavy). Har man tur får man välja skillista fritt; då kan vem som helst få vilken skill som helst.

Vilka listor man får välja mellan är den enda speltekniska skillnaden mellan Husen över huvud taget, och den syns inte klart förrän man spelat ett bra tag.

Erik
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Skills i Necromunda

Det låter precis som Blood Bowl, jag antar att spelet blir roligare ju mer utvecklade gubbarna blir?

/Mattias - spelsugen
 
Top