Necromunda som rollspel - system?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
"Försök få ditt gäng att överleva i en hård underhive - få ut pengar ur spelhålor, corpse starch-raffinaderier, barer och annat skumrask. Vinn strider mot andra gäng utan att få dina underhuggare sönderskjutna. Hyr in opålitliga råskinn i brist på muskelkraft som inte har knivskador. Dröm om att nå toppen och sitta med glassiga kontrakt och massor av pengar. Dö i en skitig gränd med plasmabrännmärken över hela käften."

Blev med ens ruskigt sugen på att SLa Necromunda som rollspel, enligt outline ovan. Vilket system hade enklast kunnat emulera det här? Inklusive såväl något inte alltför klyddrigt system för strid, antagligen med battlemap i roll20, som ett system för att hantera gängets ekonomi och resurser? Med lätt slumpad character advancement och med rekrytering av gröna gangers som sedan förhoppningsvis blir erfarna hårdingar och inte blir utskjutna i första bästa gatustrid..
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Gangs of Titan City backade jag på kickstarter just för detta. Har dock inte hunnit läsa igenom regelboken ännu tyvärr.

"Drawing inspiration from a wide range of sources, Gangs of Titan City is a game for anyone who loves grimdark cyberpunk, dystopian futures, or criminal stories of rise andfall. If you’re a fan of Necromunda, Fallout, Judge Dredd & 2000AD, Borderlands, Altered Carbon, Blade Runner, Mad Max or Mos Eisley stories, then this is a game for you."
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Ett hack på Barbarians of Lemuria, förstärkt av relevanta delar från Barbarians of the Aftermath/Dogs of War/Everwhen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ett hack på Barbarians of Lemuria, förstärkt av relevanta delar från Barbarians of the Aftermath/Dogs of War/Everwhen.
Vad täcker BoL in vad gäller annat än strid? Dvs gängets rykte, inkomstkällor, osv?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Känns ändå som att Cy Borg passar rätt bra. Och sen lite inspiration från scenarierna i första utgåvan av Necromunda, som fortfarande är ascoola.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Kul! Jag skrev ett eget system när jag började min underhive-kampanj, men det var ju mest bara ett skelett och hade inga egentliga regler för territorium och sånt utan jag har höftat allt lite allt eftersom.

Om jag skulle starta en ny kampanj skulle jag istället köra på Mutant: År 0 ganska så mycket rakt av (inklusive Genlab Alpha, Maskinarium och Elysium. Och troligtvis kommande Ad Astra). Fast jag skulle så klart reskinna mycket (monster och sånt), jag skulle stjäla många monster från Svärdets Sång, men monsterreglerna därifrån, jag skulle hitta på fler mer tematiska utvecklingsprojekt, och lite sånt.

Vet inte hur jag skulle gjort med mutationer/förmågor. Kanske bara sagt att folk börjar med 0 mutationer, men sen kunnat utveckla dem under spel på grund av olika saker.

Röta tycker jag passar ypperligt in oavsett om det är underhive eller zon.

Och jag hade nog varit mer generös med artefakt. Typ i still med marknadsplatsens slumptabeller i figurspelet, att det går att hitta slumpade artefakt när man besöker marknaden.

Edit: Hmmmm.... eventuellt hade jag övervägt att köra BRP-konverteringsreglerna som ligan släppte till år0, men jag vet inte.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Vad täcker BoL in vad gäller annat än strid? Dvs gängets rykte, inkomstkällor, osv?
Nog lite svagare för de delarna ja... men har för mig att det finns lite resurs-/basskapande i Aftermath och ev i Dogs of war. Skall kolla.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Blades in the Dark har väl regler för gäng och områden. Har bara kört Band of blades själv, det har ju en hyfsad mekanik för truppspel, om du vill man ska köra flera olika medlemmar i gänget ( man har dock inte egna rp där utan alla delar på dem)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
1) Hur är det med alla 40k-rollspel, kan ingen av dem göra jobbet. @God45 , du har väl spelat några av dem?

2) Jag erbjuder också ett alexanderhugga: spela det med Necromunda. Bara lägga till de regler du behöver.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
1) Hur är det med alla 40k-rollspel, kan ingen av dem göra jobbet. @God45 , du har väl spelat några av dem?

2) Jag erbjuder också ett alexanderhugga: spela det med Necromunda. Bara lägga till de regler du behöver.
Necromundas regler är inte ruskigt lättfotade, om man säger som så. Annars är det på sitt sätt frestande. Har iofs bara spelat senaste versionen, och läst de tidigare. 1.0-reglerna från 90-talet är kanske inte så tokiga trots allt. Inte värst, iaf, och de gör det som efterfrågas.

Det hade ju varit underbart med någon form av rollformulär på roll20 men det får man evt jobba runt..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Imperium Maledictum är jäkligt bra, och skulle kanske funka rätt bra som grund. Men innehåller så klart inget om basbyggande eller territorium.

Fast det har ett slags repitationsystem som kanske skulle funka bra att hacka om och använda för rivalitet mot andra gäng.

Det gamle Inquisitor-spelet skulle kanske kunna funka också, det är i praktiken ett rollspel.

Fast det är klart. Vill man VERKLIGEN "go the mile" så ska man ju leta upp "Confrontation". Nej, inte Rackhams fantasy-figurspel! Jag pratar om det rollspelssystem (Typ?) som GW släppte som en serie artiklar i White Dwarf, just med focus på Necromunda!

Jag har aldrig spelat det, och och har inte läst det på åratal. Faktiskt osäker på om det verkligen var ett rollspel, eller bara ett väldigt avancerat figurspelsupplement.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Imperium Maledictum är jäkligt bra, och skulle kanske funka rätt bra som grund. Men innehåller så klart inget om basbyggande eller territorium.

Fast det har ett slags repitationsystem som kanske skulle funka bra att hacka om och använda för rivalitet mot andra gäng.

Det gamle Inquisitor-spelet skulle kanske kunna funka också, det är i praktiken ett rollspel.

Fast det är klart. Vill man VERKLIGEN "go the mile" så ska man ju leta upp "Confrontation". Nej, inte Rackhams fantasy-figurspel! Jag pratar om det rollspelssystem (Typ?) som GW släppte som en serie artiklar i White Dwarf, just med focus på Necromunda!

Jag har aldrig spelat det, och och har inte läst det på åratal. Faktiskt osäker på om det verkligen var ett rollspel, eller bara ett väldigt avancerat figurspelsupplement.
Har läst Confrontation i gamla White Dwarf och det är nästan komiskt komplicerat.. herreminje så detaljerat! Så det blir det nog knappast.. men det var kul läsning iaf!

I.M. får kollas upp!
 
Top