Nekromanti Necromancer Games-minikampanj

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Hej hopp alla glada svärdssvingare och formelkastare!

Efter ett helt år nästan helt utan rollspelande (må de nio helvetena uppsluka gymnasiet och allt annat som tvingat mig att av tidsskäl hålla mig borta från min mest älskade hobby) drog jag och min flickvän för några dagar sedan ihop ett gäng lirare för att, med mig som DM, spela några av Necromancer Games excellenta äventyr i källaren hos min flickvän i Örby strax söder om Stockholm city.

Jag är en sån som, trots min späda ålder på arton år, känner mig mer hemma i rollspelandets så kallade "gamla skola" än hos friformsspelande och fokus på karaktärsutvecklande. Även om jag spelat och spellett mången kampanj i mina dagar som mest byggt på tungt rollspelande med ett minimum av strider iblandat har jag, iallafall för tillfället, nu fastnat i ett nästan barnsligt gillande av opretentiöst grottröj och hack'n'slashande.

Jag är en sån spelledare/DM som i så stor utsträckning som möjligt håller mig till reglerna. Visst finns det kassa regelsystem och buggar och sånt, men i allmänhet brukar jag gå efter principen om att ifall det finns en specificerad regel för en viss sak så finns den där för en anledning, och då brukar jag tänka efter både en och två gånger innan jag ändrar på just den regeln.

Iallafall, vår minikampanj. Jag ägnade några dagar åt att studera regelböckerna (för att friska upp mitt minne) samt de moduler jag tänkt spelleda (iallafall till en början); Wizard's Amulet (gratis introduktionsäventyr som finns att ladda hem från Necromancer Games hemsida) samt Crucible of Freya ("uppföljare" till WA). Jag "fuskar" aldrig med tärningarna, varken till spelarnas fördel eller nackdel. Jag är som den blinde gudinnan; dör spelarfigurerna så dör de, klarar de sig så klarar de sig. Det är upp till dem och tärningarna.

Så fort jag får tid och ork skall jag försöka lägga upp någon form av krönika/sammanfattning av vad som hänt hittills och uppdatera den fortlöpande, men tills vidare får det räcka med att säga att det gått förvånansvärt smärtfritt hittills, för spelarnas del; inte en spelarfigur har dött, och inte minst tack vare gruppens cleric har de krossat allt motstånd i sin väg utan problem. Detta trots att jag inte varit överdrivet snäll mot dem. Men men, förr eller senare vänder deras förbannade tur med tärningarna :gremelak:

När vi är klara med CoF och småäventyren kring det tänkte jag nämligen försöka locka dem till en av Necromancer Games mer ökända grottsystem, och då jä...

*host*

Justja, opartiskhet var det ja :gremsmirk:
Inte skulle JAG lura in de intet ont anande spelarna i en TPK...

Hursomhelst skall jag bort en sväng imorgon och återkommer till huvudstaden nästa söndag, och då kan spelandet förhoppningsvis fortsätta. Tänkte sätta in en kontaktannons sen här på rollspel.nu eftersom det aldrig skadar med fler spelare, så är ni sugna är det bara att mejla eller ICQ:a mig :gremsmile:

Hur är det med er andra? Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?

Någon här förutom jag som är barnsligt förtjust i Necromancer Games produkter?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?

Tja, vår D&D-kampanj har vi lagt på hiatus som de säger i staterna medan en av våra spelare rest till Italien, och vi lär intte återvända till den förrän nästa sommar, då vår spelledare lider av samma problem som du lidit av (brist på tid till sitt skolarbete), men i övrigt kan jag inte klaga. Just nu spelleder jag två kampanjer parallellt och spelar ytterligare tre. Rollspel är fett där jag bor.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det här var ett mysigt litet(?) inlägg. Hoppas ni får många roliga stunder. :gremsmile:

Hur är det med er andra? Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?

Jag och min spelgrupp har spelat rätt mycket även om jag har lagt fokus på skapandet nu, med tanke på hur min sommar började så var det tur att jag hade rollspelen. :gremsmirk:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag också kört en hel del Necromanceräventyr och tycker att de, trots att de kanske inte är de mest innovativa, har en charm som jag inte har hittat hos andra förlag. Jag misstänker att du med "ökända grottsystem" menar Rappan Attuk (eller hur det nu stavas). Ett tips är att låta dem röja en något mer mestig dungeon först (exempelvis the Tomb of Abysthor) - annars kommer de garanterat bli uppätna av the Dungmonster. Se också till att ladda ned de nya kartorna på NG:s hemsida, eftersom kartorna i Rappan Attuk 2 suger.

Om du har några andra NG-äventyr att rekommendera (t.ex. Gray Citadel eller Vault of Larrin Karr) så tar jag tacksamt emot tips, eftersom jag inte har läst dem.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Hur är det med er andra? Spelar ni någe rollspel nu såhär på sommaren eller är det helt torrt?
jo en gång i veckan försöker vi hålla det till, vilket inte fungerat smärtfritt :gremfrown:
jag vill spela mera men distansen mellan spelarna gör det ganska omöjligt att spela oftare, men nu har jag nog fått ihop en grupp här ute på den ensliga ön, vi ska nog spela snart hoppas jag :gremlaugh:

är förhoppningsfull, det var längesedan man spelade något bra på ett tag nu...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Hupps! ...

»hos min flickvän i Örby strax söder om Stockholm city«

Finns det fler rollspelare än jag i Örby? Whee!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Hupps! ...

Hehe.

Örby är ju trots allt ganska stort.
I min trapp (9 lägenheter) bor det två tjejer som lajvar. Det är tufft :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Fniss.

Nej,
tjejerna är för gamla för mig. säkert över 25 båda två!

Sen har jag ju redan prövat att lajvare, umgåts tillräckligt med lajv-tjejer för att utveckla allergi och dessutom en sambo...

Så kort svar: Nej.

:gremtongue:

Hiphopsvar:
Ärligt talat,
då biter jag hellre av mig handen och lever på handikappspensionen...
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Wow

Vilket sammanträffande! Men som sagt, Örby är ju hyfsat stort... Har du lust att lira lite nästnästa vecka så är det som sagt bara att säga till :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
... får man vara gnom? [nt]

NT = No Text (Ingen text)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Alas! ...

Nästnästa vecka befinner jag mig nygift i Jämtland och folkdräkt.

Nån annan gång kanske.

Jag bor för övrigt ganska nära Örbyskolan (det stora röda tegelschabraket från första världskriget).
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Japp :)

Jag föredrar att ha en tonvikt lagd på människor som spelarfigurer, för att åtminstone till viss del bevara den där känslan av mystik och "wow" kring alver osv, och inte bara göra dem till människor med spetsiga öron. I den spelgruppen vi kört nu så har alla varit människor utom en som är halfling, så en gnom till eller så är inget som rubbar "människocentreringen"
 
Top