"
Jag har funderat lite.. Det verkar lite fånigt att ha en extraregel för naturligt skydd.. Istället så tänkte jag mig BC för STO som naturligt skydd för alla varelser.. /.../ Sedan har jag slängt ut SB-tabellen.. Istället är det BC för STY som blir skadebonusen.. Detta innebär att ett troll som slåss mot en människa får lite övertag i skada (och skydd) medan ett troll som slåss mot ett troll har likvärdiga skadeförmågor (det blir alltså ungefär precis som en duell mellan människor, regeltekniskt).."
Nej, nej, nej! Du är ju dum i huvudet. Tänk dig själv; den här regeln gör att du måste för en människa addera 2-3 på alla skador som denne utför. Inte nog med det, utan denne ska även dra av 2-3 på alla skador som denne ådrar sig. Det blir ett himla bök, må jag säga, och det är bara jobbigt att behöva förklara för spelarna att de måste subtrahera/addera 2-3 i en skadeskala mellan som går mellan ett och tjugo, för siffran blir en sådan struntsak.
Istället har jag buntat in dessa bonusar i andra delar, så att skadebonus- och naturligt skydd-regler inte ens finns. Tyvärr var jag tvungen att införa en regel som hette "kritisk skadegräns". Alla varelser i hela världen kan ta 25 skadepoäng och sedan kollapsar dem. Man kan sätta en varelse direkt ur spel om man gör en skada som är lika med eller över dennes kritiska skadegräns (borde hitta på en bättre namn, men att göra en sådan här skada kallas för "kritisk skada", därav namnet).
Den kritiska skadegränsen baseras på varelsens Fysik. Är den under 10 så är gränsen densamma som Fysikvärdet. Är den mellan 10 och 20, så är den 10 (för enkelhetens skull) och över 20 så är den 15. Rustning kan användas för att höja den gränsen.
Speltest har visat att det här har funkat som det är tänkt, utan smärre komplikationer.
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lät skadebonusen endast vara BC-värdet som adderas till (alla) Stridsfärdigheter precis som BC för Skarpsinne adderas Lärdomsfärdigheterna och Smidighet-BC:et adderas till Skumraskfärdigheterna, så att det inte blev
kaka på kaka som
Saxifrage sade