Nekromanti Naturligt skydd (och SB)

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: My point exactly ... [ANT]

hehe. det ger typ 1 + i abs å 2 i kp i magen eller något liknande. Dock står det att rollpersonen itne får kullmage (det är ju det som är charmigt)
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
hmmm....det finns en tabnell far grundegenskapsgrupper (gamla bc) i gamla DOD böcker och den är inte lika med GE/4....lite info bara
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Bra grej...men jag tycker åndå att du borde ta hänsyn till materialet som utgör skyddet. Lutar mig här mot rn liten text i Monsterboxen Kampanj "vareleser har naturligt skydd. för valiga varelser kan man ta STO/20 och för de med päls STO/10. fjäll och skal ger högre abs".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Lutar mig här mot rn liten text i Monsterboxen Kampanj..."
Det där hade jag missat, men jag använder mig av monsterböckerna så det förklarar varför jag missat det..

"...men jag tycker åndå att du borde ta hänsyn till materialet som utgör skyddet."
Jo, jag har tänkt på det.. Blev ännu mer osäker när Mäster Charovan påpekade det.. Om man tittar på jättar (STO: 61) så innebär detta att de har ett naturligt skydd på 13 och en medelålders drake (STO: 100) har ett fjällpansar på 21! Det är alldeles för mycket, trots att jag kör med högre skada än normalt.. Min BC-tabell tar 5 steg för varje +1 över 20.. Jag orkar inte kolla hur det är egentligen (det är väl olika i olika versioner ändå?)..

Visst skulle man kunna ändra STO på varelserna, men jag vill helst att gamla DoD-prylar ska vara kompatibla med eller kunna konverteras väldigt lätt till mina regler.. Dessutom så vill jag ha kvar min husregel att 10 STO är ungefär 1 meter för monster.. Jag kommer nog antagligen istället sätta +10 för varje +1 (så 21-29 har BC 5, 30-39 har BC 6).. Detta innebär att jättar får ett naturligt skydd på 8, vilket är lite mer vettigt..

Jag kollade lite i Monsterboken 1.. En "sketen" brunbjörn har en STO på 20 (BC 4) och en krokodil har en STO på 38 (en BC på... något.. 7, om man kör +1 per 10 steg över 20).. Jag tycker det känns som om pälsade djur ändå får den lämpliga bonusen som de borde få.. Vem säger förresten att päls är så ogenomträngligt att man måste räkna med det? Kanske är det bara en gammal rollspelsartefakt som många tagit för given (som initiativslag)? Jag har visserligen bara känt på hund- och renhår men vad säger att det ska vara tjockare än en människas kläder?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förresten har tagit bort STO och FYS och slängt in dem i STY istället samt spelar med Effekt i strid så skadan blir det tärningen visar vid ett vapenfärdighetsslag
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Att ta stryk

>Ponera istället att alla varelser har lika många KP.. Blir det en vettigare tanke, då?

Det tycker jag. Jag har för egen del ganska länge bollat med tanken att istället för att simulera att vissa varelser tål mer stryk än andra genom att ge dem fler KP (för att de är stora, har hög FYS eller dylikt), så modifierar man istället den skada en viss attack gör. Så istället för att säga "Har man si-eller-så hög FYS får man si-eller-så många KP", så säger man istället "Har man si-eller-så hög FYS minskar man all skada man får med si-eller-så många procent". Nu är detta visserligen inte någon helt ny tanke då det finns flera spel som har liknande tänkande vad det gäller detta (Western bl.a. om jag inte helt missminner mig), men de flesta andra spel verkar använda det omvända tänkandet, dvs att en varelses egenskaper påverkar hur mycket skada man TÅL, inte hur mycket skada man TAR.

Vilket som är bäst och om det spelar nån större roll vilket system man nu använder, då slutresultatet i stort sätt blir detsamma, låter jag vara osagt.

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
"Jag har funderat lite.. Det verkar lite fånigt att ha en extraregel för naturligt skydd.. Istället så tänkte jag mig BC för STO som naturligt skydd för alla varelser.. /.../ Sedan har jag slängt ut SB-tabellen.. Istället är det BC för STY som blir skadebonusen.. Detta innebär att ett troll som slåss mot en människa får lite övertag i skada (och skydd) medan ett troll som slåss mot ett troll har likvärdiga skadeförmågor (det blir alltså ungefär precis som en duell mellan människor, regeltekniskt).."
Nej, nej, nej! Du är ju dum i huvudet. Tänk dig själv; den här regeln gör att du måste för en människa addera 2-3 på alla skador som denne utför. Inte nog med det, utan denne ska även dra av 2-3 på alla skador som denne ådrar sig. Det blir ett himla bök, må jag säga, och det är bara jobbigt att behöva förklara för spelarna att de måste subtrahera/addera 2-3 i en skadeskala mellan som går mellan ett och tjugo, för siffran blir en sådan struntsak.

Istället har jag buntat in dessa bonusar i andra delar, så att skadebonus- och naturligt skydd-regler inte ens finns. Tyvärr var jag tvungen att införa en regel som hette "kritisk skadegräns". Alla varelser i hela världen kan ta 25 skadepoäng och sedan kollapsar dem. Man kan sätta en varelse direkt ur spel om man gör en skada som är lika med eller över dennes kritiska skadegräns (borde hitta på en bättre namn, men att göra en sådan här skada kallas för "kritisk skada", därav namnet).

Den kritiska skadegränsen baseras på varelsens Fysik. Är den under 10 så är gränsen densamma som Fysikvärdet. Är den mellan 10 och 20, så är den 10 (för enkelhetens skull) och över 20 så är den 15. Rustning kan användas för att höja den gränsen.

Speltest har visat att det här har funkat som det är tänkt, utan smärre komplikationer.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lät skadebonusen endast vara BC-värdet som adderas till (alla) Stridsfärdigheter precis som BC för Skarpsinne adderas Lärdomsfärdigheterna och Smidighet-BC:et adderas till Skumraskfärdigheterna, så att det inte blev kaka på kaka som Saxifrage sade
 
Top