Nekromanti Naturlagens långa arm

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Måste ha varit minst en månad sedan jag var här förra gången. Just på Eonforumet förefaller det mesta för tillfället handla om frågor som härstammar ur "jag har inte köpt boken men vill ta del av materialet", alternativt "jag har boken men orkar inte leta genom materialet." Därför tänkte jag bidra med en tredje infallsvinkel. Det är en magifråga (om man känner mig, vad annars kan man vänta sig?) på temat "jag har boken, jag orkar leta, men jag vete faen vad tillverkarna avser med det jag hittat."

Och det är faktiskt ganska intressant.

Frågan handlar om metaeffekter, främst Provosorisera och Permanenta. Jag har tidigare utkämpat hårda duster mot fokuset på just ataxatropi för allmän magiboostning, då jag anser att ett flertal faktorer logiskt måste vikta kongelatframställningen till dess att nio av tio kongelat på marknaden äro ataxatropiska. En lösning för denna likriktning kan vara en alternativ tolkning av reglerna i Mystik och Magi, och det är den jag vill lufta.

Grundfrågan är följande: måste man lägga Provosorisera eller Permanenta i samma formel som de effekter man vill påverka? Rent tekniskt ser jag inte orsaken till varför. Effekterna försvinner inte för att de vävts; de är fortfarande effekter, och har fortfarande verkan. Således borde man kunna väva en Permanenta på en provosoriskt upprättad formel närhelst man så önskar. Och det ger som man lätt kan räkna ut rätt stora fördelar när det kommer till att sänka svårighetsgrader.

Så hur bör man sköta det, egentligen? Jag lutar åt option 2, att låta spelarna retroaktivt väva till metaeffekter. Jag är bara inte säker på vilka konsekvenser det medför.

--Björn, retroaktivt modifierad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Grundfrågan är följande: måste man lägga Provosorisera eller Permanenta i samma formel som de effekter man vill påverka?"

Nu borde jag logga in som Rafali och snorka av dig, men grundtanken är "ja". En besvärjelse är ett färdigt paket av effekter och metaeffekter (inklusive avstånd och varaktighet). Ändrar man någon av dessa så har man brutit upp paketet och får paketera om det till en ny besvärjelse.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I ett halvrelaterat inlägg vill jag bara säga att kronotropi eller nomotropi hade varit mer passande för de varaktighetspåverkande "metaeffekterna". Kronotropi för att det har med tid att göra, eller nomotropi för att det rör sig om att stabilisera de andra effekterna. Ataxatropi funkar dock bra för avståndseffekterna, att flytta på saker känns som rätt för kaosmagi.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"I ett halvrelaterat inlägg vill jag bara säga att kronotropi eller nomotropi hade varit mer passande för de varaktighetspåverkande "metaeffekterna". Kronotropi för att det har med tid att göra, eller nomotropi för att det rör sig om att stabilisera de andra effekterna. Ataxatropi funkar dock bra för avståndseffekterna, att flytta på saker känns som rätt för kaosmagi."

Det känns som om man skulle kunna göra båda, i så fall. Jag trivs med tanken på att nomotropi gör formler provosoriska (man inducerar någon slags stasis till formeln) och att kronotropi förhindrar den från att avklinga. I vilket fall känns det bra mycket mer mångsidigt än att endast kräma på med ataxatropi.

Här märker man också osökt av den mängd power creep som smugit sig in i Eon iom Vandöda & Nekromanti. Jämför t.ex. en tredje rangens permanentad golem med en sjunde rangens Ultor i frågan om tidsåtgång, kostnad och framför allt svårighet att skapa. Och glöm inte att kontrollera skiten med ännu en permanentad formel. :gremsmile:

--Björn, som undrar vem som nu har lust att skapa en sjunde rangens permanent salamander, tex...
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Det står tämligen ordagrannt i magireglerna att effekterna måste vävas i en speciell ordning. Åtminstone metaeffekterna.
Har för mig att avstånd måste vävas före eventuella varaktighetsförändringar. Och magin är (enligt min mening) inte intelligent i sig själv, så fort man slutat väva är det svårt att påverka väven i efterhand.

I drakboken finns dock en effekt som kallas för "den tomma effekten" som nog möjliggör det du vill försöka åstadkomma. Så länge man har en provisoriskt "tom effekt" så kan man jhu väva in så mycket man vill av hjärtans lust tills man fyllt "den tomma effektens" magnitud.
 
Top