Nekromanti Naturkatastrofer?

Regmolar

Swashbuckler
Av någon anledning kom jag vid något tillfälle att tänka på hur det skulle vara att stoppa in en jordbävning någonstans i ett äventyr, började fundera på var det troligast skulle utspela sig och kom på att jag inte har en aning. Tarhai och norra Jargien tycks ju ha en del aktiva vulkaner (den vid Ramia), och läser man L&H verkar ju ett halvdussin nationer gått under till del på grund av serier av jordbävningar, översvämningar, jättevågor och andra naturkatastrofer, men nämns något sådant någon annan stans i det officiella materialet? Om inte, var vore det troligast/bäst/häftigast att ha sådant som jordbävningar, -skred, vulkaner, tsunamis etc? (Tarhai ligger ju en bit från närmaste berg, så gissar på att det är en "hot spot", men vulkanen/-erna i norra Jargien kanske antyder en del seismisk aktivitet där?)

Hur ligger Mundanas kontinentalplattor? :gremtongue:

Marukusu

Hero
Takalorr har ju en hel del vulkaner och stuff. Vill du vara elak (klart att du vill!) kan du ju låta de närliggande Meloriska öarna komma ner på jorden igen genom en skrevspark av Moder Natur...

Regmolar

Swashbuckler
Takalorr var ju uppenbart... mitt annars mycket goda Mundana-minne har visst svikit mig :gremsmile:

Kanske de olika högmagiska platserna i M&M kan ge några ledtrådar också...

Marukusu

Hero
Jag undrar vart tornados kan förekomma i Mundana. Allt jag vet om dem på rak arm är att de bildas över varma hav, och det finns det ju gott om... orkaner och pseudo-El Niños lär ju annars vara vanliga vid ekvatorn.

Något som inte har direkt med kontinentalplattor o. dyl. "naturligt" att göra men som ändå är förödande är ju dåliga skördeår (för lite/för mycket regn, krig, farsoter). Raunerna verkar av och till ha svåra epidemier av mjältbrand och sjukdomar som har med dålig hygien att göra (kolera, böldpest etc.) är antagligen vanliga i stora delar av Mundana, men allt detta är ju ganska uppenbara saker.

DesertRain

Hero
Tornados nämns i artikeln om Tarkas i senaste numret av Fenix. Men de skulle säkert kunna uppstå på fler ställen.