Nekromanti Natur vad är det?

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Är ni säkra på er definition av natur?

Det verkar som någon haft roligt på susning.nu. Det för tankarna till greenpeace eller någon som vill provocera.

/Jaggernaut - grön mango
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Haha, måste säga att det där var bland det roligaste jag har läst på väldigt länge. Man får väl hoppas att personen som skrivit det inte har varit seriös. Om han eller hon har varit det så tycker jag verkligen att någon borde ta sig i kragen och besöka skogen lite :gremtongue:

- Jocke, känner sig road.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Tja, vad är det?

Hur definierar man egentligen innebörden av ordet "natur"?

Om man med natur menar de områden i världen där civilisationen inte har någon kontroll (="vildmark"), så inryms inte särskilt mycket av det som i folkmun brukar kallas "natur". Exempelvis så blir skogstorpare Jonssons avverkingsfärdiga granåker inte natur, trots att där både finns träd, gräs och djurliv. Den urdikade myrmarken strax intill granåkern borde då rimligen inte heller bli det. Är då ens lappmarkerna där samerna har sina renhjordar natur? De är ju trots allt tuktade och kontrollerade av människan, åtminstone indirekt...

Om man med "natur" menar "biotoper" där det finns (djur-/växt-)liv, så fungerar ju i viss utsträckning även den mest nerskitade asfaltsdjungel som det (duvor, råttor, insekter, m.m.)... eller varför inte kloaksystemet under den (fler råttor och insekter...)?

Så, vad är det? Eller snarare, vad är det inte?
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Tja, vad är det?

Det var väl först på 1800talet man började definera skog och mark som natur. Men på 1600talet använde man ord som "människans natur" och liknande!


/Hraufnir - vars natur är grön!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Tja, vad är det?

"Hur definierar man egentligen innebörden av ordet 'natur'?"
Jag skulle definiera det som "Ett landskap som inte har blivit märkbart exploaterat av människan"..

Liksom, en stadspark är inte natur för det är något skapat.. En lantgård med dess omnejd är inte natur, för det är brukad mark.. En skog där alla träd står på rad är inte natur, för det är planterad skog..

Detta definition jag har ger också en rätt subjektiv åsikt om vad natur egentligen är.. Det sistnämnda exemplet i stycket ovan är det inte många som uppfattar, utan de (=stadsbor) tror att det är orörd natur..

/Han som aldrig använder ordet "natur", utan när han har varit ute i naturen så säger han "varit på landet" eller "varit i skogen" eller "varit vid en sjö" eller.... något annat
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Haha, ägigt... Det är sånna människor som gör livet värt att leva. :gremsmirk:

-Hjalle, liksom typ ba LOL
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hehe !
Den är ju, om inte annat, en gansak humoristisk omskrivning om moder natur... :gremgrin:

/ Johan K, som sett den här några gånger förut..
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Naturen, är inte det allt som ligger utanför tullarna??? :gremconfused:

Alla icke-stockholmsbor vill säkert kasta hårda saker på mig nu. :gremtongue:
 
Top