Nekromanti Natur och Arkeologi

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Satt och tittade på lite naturfilmer som jag brukar göra ibland. Eller rätt ofta egentligen...

Hur som helst så började jag fundera lite på Davokars natur, samt även stäpplanden runtomkring. Vad för coola naturfenomen finns där? Hur kuperad är terrängen och så vidare. Så jag tänkte dela med mig lite av bilder och videor jag har hittat som jag tycker passar bra in i Symbaroum. För att fånga den där majestätiska känslan av vild och urgammal natur.

I östra Davokar, i närheten av Ravennerna, så tänker jag mig att det ser ut som Yosemite National Park.
Summer-Sunset-Over-Half-Dome-From-Glacier-Point-Yosemite-National-Park-Clouds-Rest-5547v2-L.jpg


Höga, av inlandsisen, nedslipade berg med djupa dalar. Längre in än högre toppar som är snöbeklädda året om. I de djupa frodiga dalarna lever barbarfolken isolerade från Ambriernas framfart. Kanske i någon av dessa dalar finnes Vajvods Symbolisters Azurtempel.

1280px-Panoramic_Overview_from_Glacier_Point_over_Yosemit  e_Valley_2013_Alternative.jpg


I dessa skyddade dalar växer sig träden mycket höga. Och många av dessa fanns även här redan innan Symbaroum anlades. Flera hundra generationer infödda har vandrat i dessa skogar.
12911527253_186cdb1a62_b.jpg


 
Längre nedströms där Vajvod spenderar största delen av sin tid finner man att floderna har sammanstrålats till större floder. Och i samband med att det blir plattare så rinner även dessa floder mycket lugnare. Här övergår även graniten till mer kalksten som har urholkats under tusentals år för att skapa den karst som är så speciell för området.

Karst_peaks_and_bamboo_forest.jpg


Där mellan pelarna så odlas det för fullt av dessa flitiga barbarfolk.
guilin-24.jpg


Dessutom finns det många grottor där trollen sägs hålla till.
Natural-Bridge-Wulong-Karst-1.JPG


 
De mer centrala delarna av Davokar, där även klippan Karvosti finnes, kännetecknas av de stora Mesorna där. Samt de många urgamla terrasserna som odlats i generationer. Där bland dessa platåberg finns fortfarande de urgamla stenbostäderna under klipporna, i samband med de många terrasserna.

1920px-Cliff_Palace_at_Mesa_Verde.jpg


1024px-Mesa_verde_far_view_procession_6.jpg
00662.jpg


800px-Peru_-_Cusco_Sacred_Valley_&_Incan_Ruins_037_-_Tambomachay_(6946523068).jpg


2157_2.jpg


%D0%92%D0%B8%D0%B4_%D0%BD%D0%B0_%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%9A%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%85%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B44.JPG


Det är alltså en borgruin där uppe.

%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BA.jpg
 
Uppe i Nordvästra Davokar, där stammarna Goaia och Enoai befinner sig, finner man även de massiva träden som Enoai gör sig kända för att bo i.

AB62897_XS.jpg


3_1_1_The_Giant_Forest.jpg


maxresdefault.jpg


sequoia%20bright%2099-X2.jpg
 
Fortsätter vi västerut så kommer vi till de stora slätterna. Där svajar det höga gräset i vinden och bryts endast av då och då med de urgamla stenpelarna som sticker upp ur slätten. Det sägs att dessa är gamla vulkaner där den smälta stenen har svalnat medans resten av vulkanen har vittrat bort.

cropped-great-plains-background.jpg

Där betar stora horder av uroxar och andra behornade kreatur.

1920px-B_D_-_Devil%27s_Tower_select_%283%29_1.1_%28by%29.jpg


photo.ashx
 
T

itanerna må vara ogästvänliga, men på de nordliga sluttningarna så börjar det äntligen tina upp. Detta brukar kunna vara det första de Ambriska nybyggarna ser när de passerar över Titanerna. Grönskande dalar och längre bort, de stora slätterna.

6833337-swiss-alps-wallpaper.jpg


Bavarian-Alps-(Germany).jpg


austrian-alps-summer-2012-24.jpg
 
Djupare in i Davokar, mot de trakter där Symbar enligt legenderna ska ligga, breder sig skogarna ut.

17546007429_8777177a6d_b.jpg



i-m.jpg

f6b0e3fe9653c8907a4ceb01eb3f0ecb.jpg


shutterstock_135858599.jpg

Det är inte ovanligt att man hittar vårdkasar eller vakttorn i sånna här klippformationer i Davokar.
 
Perfekt! Jag saknar verkligen en mer konkret beskrivning om hur de olika delarna av Ambria kan se ut, detta är en underbar inspirationskälla till intressanta miljöer! Mer sånt tack ;)
 
Ydram;n141380 said:
%D0%92%D0%B8%D0%B4_%D0%BD%D0%B0_%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%9A%D0%B0%D1%87%D0%B0%D1%85%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B44.JPG


Det är alltså en borgruin där uppe.

Jättebra bilder! Helt fantastiskt med den här borgen, Skatborgen heter den tydligen på armeniska. Kanske översätts till Kränkfortet i Symbaroum?

Min farmor berättade en spännande grej från Blekinge, där vi har släkt som hon har forskat om. Tydligen fanns det ett berg där, inte speciellt högt men otillgängligt, som kallades för Ryssberget. Det var ett ökänt tillhåll för tjuvar och rånare fram till slutet av 1800-talet eftersom att det var svårt för poliser att ta sig dit, så folk varnades för att röra sig över eller i närheten av berget. Gillar tanken på att berg är som fästningar i sig själva och att berg kan vara en källa till oro och någonting som man helst håller sig borta från, såvida man inte är på fel sida lagen. En utbrytarby, rövarband eller sekt skulle kunna ha ett berg som sitt tillhåll även i närheten av rättvisan (exemplet Blekinge ger ju en bild av hur svårt det var även i relativt moderna tider att lösa problemet).

Tack för de fina bilderna och tänkvärda texterna Ydram!
 
Tack för jätteinspirerande bildmaterial Ydram! Gillar framför allt bilderna från norra Davokar, redwoodträd är bara så häftiga!

Att rövare, kultister eller andra ljusskygga element skulle gömma sig i otillgängliga bergs- eller skogsområden är absolut en mycket bra ide', med historiska förlagor. Vem behöver omfattande ruinkomplex eller grottsalar när ett brant berg eller tät skog är fästning nog?
 
Hade varit rätt lätt att göra någon husregel för att ta sig fram i farlig terräng. Antar att det skulle slås en del slag, kanske kan man få skada vid missar - som dödsmarsch fast mycket långsammare. Fienden har övertag så fort de anfaller eftersom att de känner till terrängen.
 
Njord;n144705 said:
Tack för jätteinspirerande bildmaterial Ydram! Gillar framför allt bilderna från norra Davokar, redwoodträd är bara så häftiga!

Själva träden heter sequoia tree som jag fattat det. Så googlar man det så får man lite mer diversifierade bilder har det visat sig :)
Grizzly_Giant_Sequoia_Mariposa_Grove_3086.jpg


Det här kallas Grizzly Giant tex.

Njord;n144705 said:
Att rövare, kultister eller andra ljusskygga element skulle gömma sig i otillgängliga bergs- eller skogsområden är absolut en mycket bra ide', med historiska förlagor. Vem behöver omfattande ruinkomplex eller grottsalar när ett brant berg eller tät skog är fästning nog?


Varför inte båda? Har ni sett Belogradchik Fortress?

656-Belogradchik-Fortress-656-E.jpg


169550_436112026456732_1729408926_o.jpg


1280px-Belogradchik_Fortress_Map.JPG


Jag tycker det är så sjukt att det finns såna här ställen. Där verkligheten överträffar dikten :)
 
mo.;n144781 said:
Hade varit rätt lätt att göra någon husregel för att ta sig fram i farlig terräng. Antar att det skulle slås en del slag, kanske kan man få skada vid missar - som dödsmarsch fast mycket långsammare. Fienden har övertag så fort de anfaller eftersom att de känner till terrängen.


Jag har faktiskt suttit och skissat på ett sånt system, grovt baserat på det jag tidigare skrev om olika miljöer tillsammans med The One Rings system för vandringar. Och igår skaffade jag äntligen Witcher 3, så...
 
mo.;n144227 said:
Min farmor berättade en spännande grej från Blekinge, där vi har släkt som hon har forskat om. Tydligen fanns det ett berg där, inte speciellt högt men otillgängligt, som kallades för Ryssberget. Det var ett ökänt tillhåll för tjuvar och rånare fram till slutet av 1800-talet eftersom att det var svårt för poliser att ta sig dit, så folk varnades för att röra sig över eller i närheten av berget. Gillar tanken på att berg är som fästningar i sig själva och att berg kan vara en källa till oro och någonting som man helst håller sig borta från, såvida man inte är på fel sida lagen. En utbrytarby, rövarband eller sekt skulle kunna ha ett berg som sitt tillhåll även i närheten av rättvisan (exemplet Blekinge ger ju en bild av hur svårt det var även i relativt moderna tider att lösa problemet).

Precis så har jag också tänkt. Att naturen och allt runtomkring kan i sig själva skapa berättelser. Du har ju sånna historier om grottan på Skuleberget tex. Jag har varit där och det är jäkligt fränt. Själva grottan är inte så stor, men utsikten över omgivningen får en verkligen att tänka på hur rövare skulle kunna ha den platsen befäst och som utkiksplats för att spana på omgivningen.

d0b0b93882df64c1d83602d543f8690f.jpg



Utsikt+fr%C3%A5n+Skulebergets+grotta_fotoTero+Libell.JPG


Samt vilka ställen som Rövarna kan utnyttja. Slåttdalskrevan tex. Inte så långt från grottan... Ja, ni kan nog fylla i resten själv ;)

Man+i+Sl%C3%A5ttdalsskrevan+Foto+Tero+Libell+IMG_4614.JPG



P1010111.JPG
 
En annan sak som jag har funderat på är att om man börjar göra färdvägar som äventyr. Att varje vandringsled, väg eller flod har egna historier och faror? Tänk er följande scenario:

Karaktärerna måste skynda sig tillbaka till Kungen med nyheterna om planerna att mörda honom, och de har flera olika vägar att välja mellan. Väljer det Högpasset, den korta men klippiga vägen där det nyliga rövarbandet Marodörerna sägs härja? Eller väljer det Kungavägen, den lite säkrare men längre vägen. Som dessutom har många vaktkurer som kan vara i maskopi med The-Evil-Dude? Eller tar de Alvstigen genom Mörka skogen? Den som är lätt att gå vilse på, samt att man måste betala tribut till Alverna där?

Då får man ett mindre äventyr i det större. Så varje äventyr i sig blir en mindre kampanj, där världen själv står för komplikationerna. Som spelarna själva kan påverka genom sina äventyr. Så nästa gång de ska ta sträckan så har de redan tagit hand om Marodörerna eller blivit vän med Alverna på Alvstigen.
Och tänk er den dagen då nått ändras, deras tidigare säkra väg återigen är befolkad med hemskheter.
 
Alvstig:
Kräver att spelarna har hittat den. Hitta betyder här att de på mystiskt sätt har upptäckt den. Alvstigarna skyddas normalt med samma sorts magi som "Häxcirkel". Men genom att snacka med alverna så... Eller genom att... Ja, ni vet.

wooded-path.jpg


Eller bara de här gamla vägarna som byggdes redan på Symbaroums tid.

Old-Tokkaido-Highway-007.jpg
 
Back
Top