Nekromanti Nationaldagen

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Re: Kapitalistiskt

Japp och vi skrattar hela vägen till banken :gremsmile:

Men allvarligt. Vad tjänar "kapitalismen"(som i sig är ett uttryck rätt fritt för tolkning) på Nationaldagen? Hade du invänt att t.ex. Halloween blivit för inriktat på att köpa prylar hade jag varit böjd att hålla med dig. Men nu känns det mest som ett klagomål på "kapitalismen" för att....

C. - stolt kapitalist
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Men…

Tacksam, ja. Inte stolt. Stolt är jag över mina egna prestationer när de har inneburit något gott. Tacksam är jag mot andra när deras prestationer har inneburit något gott.

Hur man sedan ska tacka Sverige på nationaldagen vet jag inte. Skatt betalar man ju liksom hela året.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
På nationaldagen tycker jag vi kan utöva några helsvenska dygder. Som i alla annan form av patriotisk skönmålning så är vi ju tyvärr inte alltid så dygdiga, men vi kanske kan ligga i den 6:e:

Solidaritet Hjälp någon den 6 juni. Inte någon som du känner, utan en främling.

Kompromissvilja Det gnälls om att svenskar är mesiga. Vad det är frågan om är ödmjukhet kombinerat med praktiskt läggning: man kan inte tjafsa om man ska få något gjort. Försök att bilägga en konflikt den 6, om det så bara är ett gräl om vilken kampanjvärld till D&D som är bäst här på forumet.

Naturempati Krama en björk på måndag, och ge en svala en puss!

Individualism Faktiskt. Svenskar låter ganska ofta abstrakta auktoriteter sätta sig på dom, oavsett om det är staten eller kapitalet, men dom låter inte andra individer gå på hur som helst. Säg ifrån till en översittare eller låt en liten människa få sin vilja fram på måndag! (och ni får gärna utsträcka den där individualismen till det grå kollektivet också, det skulle vi må ännu bättre av).

Respekt för traditioner Röda träkåkar och hemslöjd gör svensken tårögd. Kanske fånigt, men för några få generationer sedan var vi ett skogigt u-land. Lite respekt för förfäderna om jag får be! Om ni får anfall av hembygsgården: visa respekt för en levande fornlämning. Det finns många äldre människor som skulle må bra av en pratstund.

Framåtskridande Ni skulle bara veta hur inihelvete många uppfinningar och upptäckter som gjorts i den här avkroken. Det är därför vi inte har statar-lort-sverige längre och kan vara nostalgiska inför vatten ur brunnen och tomtar på loftet. Att hylla svenska utvecklare kan bli lite väl abstrakt, så istället för att bara skåla för dom kan ni göra något för Sveriges barn; de är som bekant hoppet och framtiden.

Frigjordheten Eller snarare: i det här landet tar vi sådant där ganska naturligt. Gå naken den 6 och undvik stånd!

Erik (som förövrigt tycker att det inte finns någon anledning att just den 6 är nationaldag, utan att midsommar borde vara det istället - det finns ingen svenskare helg, och i gengäld kan den flyttas till den riktiga midsommardagen)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,906
Location
Barcelona
Well, jag är nog den största patrioten i det här jävla landet. Jag älskar Sverige; dess folk, dess kultur, dess natur. Nationaldagar har jag däremot inte så mycket till övers för, så det skippar jag nog. :gremsmirk:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Tänker ni fira nationaldagen, och i så fall - hur?"
Sverige har ingen anledning till att ha en nationaldag.. Jag kissar på vår nationaldag.. Jag vet inte ens när den inträffar.. Jag drar hellre över till Norge och firar 17 maj än orkar bry mig om vår nationaldag..

Jag tänker sitta på forumet, förhoppningsvis plugga samt göra Risings favoritsysselsättning..

/Han som hellre skulle vilja göra Trygg-Torkels favoritsysselsättning
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,189
Location
Borås, Sverige
Fler städer... (OT)

Även Borås blev grundat av honom... Han gillade visst att bygga städer på Sveriges framsida. =^_^=

Fast i Borås fall var ju stadsbildningen en konsekvens av knallarnas verksamhet. De fick ju inte bedriva handel annars...

/Ulfgeir
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
OT i denna topick...

För att lyfta fram en tidigare topick i detta forum om att bli cieterad...
I & med detta vill jag tacka Nightowl för att jag blivit citerad med ett !

/ Johan K, som tackar Nightowl för detta eminenta citat !!!! :gremgrin:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Snälla...

Måste man läsa in kapitalism i allt som inte är uttalat vänstervridet? Vad ska företagarna tjäna på nationaldagen (förutom ett gäng invandrade företagare som säljer några extra pappersflaggor och möjligtvis en vikingahjälm i plast).

Kan man inte bara använda nationaldagen till att få sjunga och fira tillsammans med sina landsmän utan att det sätts en politisk stämpel på det hela? Det är ju just det som är det fina med hela; sossar, moderater, feminister, kapitalister, liberaler, kommunister och nationalister - alla är vi svenskar, invandrade eller infödda.

Vi har mycket att vara stolta över. Och vi har mycket som kan förbättras. Ta en dag och fira det som är bra med vårt land, så kan vi ägna årets övriga 364 dagar att förbättra det som är dåligt.

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Sverige har ingen anledning till att ha en nationaldag..
Tja, lika god anledning som Norge.

Jag kissar på vår nationaldag
Och den kissar på din morsa.

Jag vet inte ens när den inträffar
Det är väl inte nationaldagens fel att du är obildad?

Jag drar hellre över till Norge och firar 17 maj än orkar bry mig om vår nationaldag..
Gör så, norrmän käkar torkad fisk och livnär sig på icke-förnyelsebara naturtillgångar. Häng med förlorarna du...

- Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Nog ska jag fira alltid...

...Men inte nationaldagen. Av två anledningar:
1. Det är en av dagarna i studentveckan, så jag tänker fira att jag tar studenten.
2. Jag måste erkänna att jag tycker rätt illa om dylika vi-och-de-dagar. Oavsett land eller företeelse. Att fira nationaldagar, kvinnodagar, barndagar, morsdagar, farsdagar ger mig bara ytterligare en känsla av att vi inte vill känna samhörighet med folk, oavsett kön, nationalitet, föräldraskap, etc. Däremot kan jag tycka att det som följer är rätt okej, så som marknader, extrapris på öl och sådant. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,189
Location
Borås, Sverige
Re: Snälla...

Vi har mycket att vara stolta över. Och vi har mycket som kan förbättras. Ta en dag och fira det som är bra med vårt land, så kan vi ägna årets övriga 364 dagar att förbättra det som är dåligt.
Tyvärr så känns det som om mängden saker vi kan vara stolta över minskar ständigt... :gremfrown: Om man nu inte skall se på historik.

/Ulfgeir
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
2 maj

Vi borde alla fira inlämnandet av deklarationen i stora festligheter utanför Sveriges skattekontor! :gremlaugh:

/RD - :zeppelinare:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har aldrig begripit mig på gammalmodigheter som nationalism och dess nationalsymboler som flaggor, nationaldagar och annat. Känns inte det lite... 1800-tal? Däremot har jag ett något lokalpatriotiskt lagt hjärta, fast det råkar bulta för Stockholm. Därför anser jag att vi istället för förlegade nationaldagar bör fira Stockholmsdagen. Mitt förslag är att den rollen läggs på matfestivalen Smaka på Stockholm. Det är nämligen det mest Stockholmska jag varit med om. Halvrisig thaimat på papptallrik och svindyr öl i plastglas, grått väder och glåmiga människor som lyser upp först efter fjärde glaset, allt inramat av kassa trubadurer och 16-åriga tjejer från danscentrum som gör en blek kopia på "magdans" till en 50 Cent-singel och några väktare i bakgrunden som håller invandrare och fattiga borta. Är inte det som ett koncentrat av allt det som är Stockholm kanske?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Let me guess...

Vad fick dig att tro det :gremgrin:

//erik. ironi blir ju så mycket roligare om man inte stoppar in smileys
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: 2 maj

=))))))))))) Det om något borde vara vår nationaldag. Människor möts, känslorna svallar...

Jag hoppas vi blir mer patriotiska. Det vore bra. Men jag har läst att individualism är måttot för den här tidens ungdomar (samt dålig mental hälsa), så vi får väl se...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag kommer nog vara så illa tvungen, då jag kommer befinna mig under det svenska flygvapnets befäl. I övrigt... nä.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tänker nog göra ungefär lika spännande saker som Han plus läsa på en B-uppsats om ungdomsarbetslösheten i Motala och Katrineholm. Nationaldagen kommer jag nog inte fira såvida jag inte flyttar utomlands eller blir väldigt mycket mer patriotisk.
 
Top